צריך רופא מומחה? חכה 3 חודשים: כך ‘כללית’ מפלה את הדרום

תושבי הדרום המבוטחים ב'שירותי בריאות כללית' סובלים מאפליה חמורה: בעוד זמני המתנה לתור אצל רופא מומחה באיזור עשויים להתמשך עד 3 חודשים, בירושלים ובמרכז התורים נקבעים מהיום למחר • יאיר, חרדי תושב הדרום: "שלושה חודשים? זה לא הגיוני. הם פשוט לא סופרים אותנו" • חננאל: "למה לתושב המרכז מגיע שירות טוב יותר, במה אני שונה?" • 'כללית': קיים מחסור לאומי ברופאים.ות בהתמחויות שונות, פועלים לשפר
ישראל יוספי
ו' אב התשפ"ב / 03.08.2022 17:33

עד כמה תושבים המתגוררים בדרום הארץ סובלים מאפליה בניגשות לרופאים לעומת תושבי מרכז הארץ, ירושלים והצפון? ובכן, אם מבוטחים של קופת חולים ‘שירותי בריאות כללית’ ואתם תושבי נתיבות, שדרות, אופקים, וישובים נוספים בפריפריה,  תאלצו להמתין זמן ממושך לתור אצל רופאים מומחים, במגוון תחומים.

מבדיקה שביצע חרדים 10 בימים האחרונים במספר ערים בדרום, עלו ממצאים מטרידים: תושבי יישובי הדרום סובלים מאפליה חמורה בדרכם לקבוע תור אצל רופא מומחה.

לפי ממצאי הבדיקה,  זמני ההמתנה לתור אצל רופא בדרום עשויים להתמשך עד שלושה חודשים. פתרונות חלופיים שמוצעים לתושבים הם לנסוע לערים רחוקות מאזור המגורים. מנגד, אם אתם תושבי המרכז או ירושלים, תאלצו להמתין לתור אצל רופא מומחה ימים בודדים עד שבוע בלבד.

כתושב נתיבות זימנתי ביום שני תור לאורתופד בעיר. אך בשיחה עם נציגה ממוקד ‘כללית’ הוצע לי תור בתאריך 01/11/22 – בעוד שלושה חודשים.

מאחר שלא הסכמתי להמתין שלושה חודשים, בדקתי האם ישנה אפשרות לקבוע תור בירושלים. בעיר הקודש,  כך מתברר, זמני ההמתנה קצרים ביותר, והוצע לי תור לתאריך 03/08  – המתנה של יומיים בלבד.

זו לא הפעם ראשונה שאני נתקל בזמני המתנה ארוכים. האם זה הגיוני שאם אני תושב המרכז או ירושלים – אקבל שירות מהיר ויעיל, בעוד שבנתיבות אני מקבל תורים לרופאים מומחים עם המתנה של שלושה חודשים לפחות?

קבעתי שני תורים: תור לאורתופד ותור לרופא אף אוזן גרון. במוקד ‘כללית’ הציעו לי לנסוע ליישוב הבדואי שגב שלום, שם התאפשר תור מוקדם יותר. הנסיעה מנתיבות לשגב שלום היא לפחות 40 דקות. מדוע  לא מגיע לתושבי הדרום שירות טוב יותר, כמו בערים אחרות?

יאיר ז’, חרדי תושב הדרום, חווה בדיוק את אותה התנהלות מצד קופת החולים: הוא ניסה לזמן תור לרופא עיניים בעיר אופקים. זמני ההמתנה בערים נתיבות ואופקים, כך התברר לו, הם חודש וחצי. בירושלים, לעומת זאת, נקבע תור ל-11/08 – המתנה של כשבוע וחצי.

יאיר ניסה לזמן תור נוסף לרופא עור בעיר אופקים. אלא שהתור הקרוב ביותר שהוצע הוא ב-15/09 – עוד כחודש וחצי. בעיר נתיבות התורים מלאים עד סוף חודש אוקטובר – כשלושה חודשי המתנה. בירושלים, לעומת זאת, התור הקרוב הוא 09/08 – עוד כשבוע.

בשיחה עם חרדים 10 אומר יאיר: “מאכזב שקופת החולים כללית לא דואגת לתושבי נתיבות ואופקים, כדי שתהיה זמינות של תורים, כמו בירושלים ושאר מקומות בארץ, שהם לא הפריפריה. מדוע אני אמור לנסוע לערים אחרות בארץ, שם הזמינות קצרה מאוד וההמתנה היא של יומיים עד שבוע? למה תושב נתיבות צריך להמתין שלושה חודשים לרופא? אין שום סיבה שבעולם שנצטרך להמתין חודשים לטיפול.

“המוקד של ‘כללית’ מציע חלופות, אבל גרועות. לנסוע לערים אחרות בדרום כמו קריית גת, או ליישובים בדואים בנגב. מדוע אני צריך לטלטל את עצמי ברחבי הארץ בזמן שהשירות הזה מגיע לי בעיר שלי. אם זמני ההמתנה היו סבירים שאפשר להבין – הייתי מבין. אבל זמני המתנה של שלושה חודשים? זה לא סביר ולא הגיוני. פשוט לא סופרים אותנו”.

חננאל ס’,  גם הוא תושב הדרום, מספר: “אני סובל מכאבים ברגלים. אתמול בשעות הערב ניסיתי לזמן תור לאורתופד בעיר שדרות. התור הקרוב שהוצע לי הוא ב-19/10 – בעוד חודשיים. אני לא יכול להמתין כזה המון זמן.

“התור שהציעו לי בעיר הסמוכה נתיבות הוא בעוד יותר משלושה חודשים – ב-06/11. שאלתי, למה כזה מאוחר?

“אז בדקתי באזור המרכז: בתל אביב היה תור עבורי תוך יומיים – ב-04/08.  ברמת גן ב-09/08. תורים  מהיום להיום כמעט. זה פשוט טירוף. למה אם אני גר בדרום, אני צריך לסבול מרפואה פחות זמינה? למה לתושב המרכז מגיע שירות טוב יותר ממני, במה אני שונה ממנו?

“בקשתי תור גם לרופא עור. בשדרות היה תור ל-15/09. בנתיבות לא ניתן היה לזמן תור עד חודש נובמבר, בעוד שבירושלים ניתן היה לזמן בתאריך 09/08 – כשבוע ימים.  זה טירוף וזלזול בוטה. למה זה אמור להיות ככה, מדוע אם אתה צריך רופא, אתה צריך לנסוע למרכז”.

מקופת חולים ‘שירותי בריאות כללית’ נמסר בתגובה לחרדים 10:

“כידוע, קיים מחסור לאומי ברופאים.ות בהתמחויות שונות דבר משפיע על הזמינות בכל הארץ ואנו פועלים ללא הרף כדי לגייס רופאים.ות ולשפר את הזמינות והנגישות לרפואה יועצת באזור דרום.

“כדי לקצר את משך ההמתנה ניתן לתאם תור אצל רופא יועץ בישובים סמוכים ובקרבה גיאוגרפית סבירה או לחילופין בכל חלקי הארץ, כמובן שמקרים דחופים רפואית מקבלים מענה בהתאם לצורך.

“באשר לפנייתכם: למטופל, שהינו כתב מטעמכם, נקבע תור לאורתופד ב-1.11 בנתיבות, בפנייתו למוקד להקדמת התור נקבע לו לבקשתו תור בירושלים ל-3.8.

“בחודש הקרוב יצטרף לצוות למרפאת נתיבות רופא אורתופד נוסף דבר שיגדיל את היקף התורים ויביא לשיפור משמעותי בזמינות”.

כפי שעולה מהתגובה, ‘כללית’ מאשרת את ממצאי הבדיקה: תושבי ערים בדרום המבוטחים בקופת החולים, מופלים לרעה לעומת יתר תושבי הארץ. מערכת בריאות שאמורה לספק למבוטחים שלה זמני המתנה קצרים – פשוט לא עושה זאת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש לי חדשות עבורכם
    19/12/2022 20:24
    רובי
  1. גם באזור המרכז
    ניסיתי לקבוע תור לא.א.ג
    התור הקרוב ל 03/23