עדויות מבפנים חושפות הליקויים: מחדלי האבטחה בביתר עלית

האם אחרי הפיגועים הרצחניים באלעד ובבני ברק הופקו הלקחים? מאבטחים ותושבים בביתר עלית חושפים בשיחות עם חרדים 10 מחדלים ובעיות חמורות במערך השמירה • ההורים מוטרדים: גני ילדים ובתי ספר פועלים ללא אבטחה, החיישנים בגדר אינם מתפקדים, מאבטחים מתלוננים על כלי נשק תקולים ומיושנים, בעוד עובדי עירייה קיבלו 'גלוקים' חדישים. וזו רק ההתחלה • אז לאן הולכים המיליונים שמשלמים התושבים על אבטחה?
חיים טוויל
ח' תמוז התשפ"ב / 07.07.2022 11:06

האם אחרי הפיגועים הרצחניים באלעד ובבני ברק הופקו הלקחים בערים החרדיות? לפי עדויות של תושבים ומאבטחים בביתר עלית, התשובה היא שלילית. גרוע מכך: ישנם מחדלי בטיחות חמורים באבטחת העיר החרדית.

63,613 איש חיים בעיר התורה שבהרי יהודה, בראשה עומד מאיר רובינשטיין. 64%  מתוכם – ילדים מתחת לגיל 18.

מידי יום עבודה נכנסים לעיר 2000 עד 3000 עובדים ופועלים פלסטינים. הם מתפזרים בין אתרי הבניה ומרכזי הקניות.

העיר החרדית מוקפת בכפרים פלסטיניים עוינים, משלושה כיוונים: הכפר חוסן בצפון, ממוקם מול הכניסה לעיר ובאופן קבוע מוציא מתוכו פורעים שזורקים אבנים על רכבים שחולפים בכביש שבקרבתו; במערב – ואדי פוכין, ובמזרח – נאחלין, כפר שמזוהה עם ארגון הטרור חמאס, וכבר הוציא מתוכו כמה פיגועים קשים בעבר.

ברור שעיר כה גדולה, הממוקמת באזור כה מסוכן, מחויבת ברמת האבטחה החמורה והמהודקת ביותר.

אך האם כך הם פני הדברים?

לאחר גל הפיגועים האחרון, בפרט הפיגועים הקשים באלעד ובבני ברק שפגעו בבטן הרכה של המגזר החרדי, עוד ועוד תושבים מוטרדים  מהסדרי האבטחה בעיר. לטענתם, הם לוקים בחסר, בלשון המעטה, ואינם מספקים את הדרישות האלמנטריות.

במסגרת התחקיר של אתר חרדים 10, ישבנו לשיחה עם קבוצת מאבטחים המחזיקים בתפקידי ביטחון בעיר – ויצאנו עם עדויות מבפנים על מחדלים והבעיות החמורות במערך השמירה.

מי שומר על הילדים?

החשש הגדול מכל מתנקז, מטבע הדברים, אל גני הילדים ובתי הספר. ברבים מהם אין נוכחות של מאבטח נושא נשק, אם בגלל שאינם זכאים לכך על פי החוק, ואם בשל מחסור בכוח אדם. זאת, על אף שחלקם צמודים לאתרי בנייה או לגדר המפרידה בין העיר לשטחים הפלסטינים.

למעשה, אין דבר שמונע מפלסטיני עוין העובד בצד השני של הרחוב להיכנס אל גן ילדים או בית ספר ולעשות בו ככל העולה על רוחו. גם אם יש גדר מסביב למוסד החינוכי, היא ניתנת לעקיפה בקפיצה קלה.

הורים מודאגים שפנו בעבר לעירייה ולמשטרה נתקלו בגלגול אחריות מאחד לשני. בפועל דבר לא תוקן.

כאן נכנסים לתמונה סיירי המוס”ח (מוסדות חינוך) שנדרשים לעבור בין הגנים ולבדוק אם יש בהם לחצן מצוקה לטובת מצבי חירום. בפועל, כך מספרים המאבטחים עם שוחחנו, הגננות מדווחות שוב ושוב שחסר להן לחצני מצוקה, הם מעבירים את הפניה – אך אף גורם בעירייה לא מטפל בכך.

על פי התקן שמחייב משרד החינוך, קב”טי המוס”ח אמורים לסייר ב-20 מוסדות ו-50 גנים, אך לביתר עלית – דין אחר. שם נדרשים הסיירים להגיע בכל יום לכמות של 40 מוסדות ומעל ל-100 גנים, פי שניים מהתקן המקורי.

הסיירים מוצאים כל העת שב”חים שמצליחים להסתנן אל העיר, לעיתים אף על ידי קבלני הבנייה בעיר. אך אין שום ענישה כנגדם והדבר היחיד שניתן לעשות הוא להוציא אותם באותו רגע אל מחוץ לעיר.

כיוון שכך, אין דבר שימנע מהם להסתנן פעם נוספת, בסגנון ה”דלת המסתובבת”.

אם תגיעו בשעת בוקר מוקדמת לעיר, תוכלו לחזות במחזה הסוריאליסטי הבא: אלפי פועלים פלסטינים צובאים על שערי העיר וממהרים למקומות עבודתם, כשארבעה מאבטחים בלבד נדרשים להעביר אותם, תחת בידוק ביטחוני מדוקדק.

יודגש, רובם ככולם של הפועלים מבקשים לעבוד ולהביא פרנסה אל ביתם, אולם המצב עמו מתמודדים המאבטחים, מאפשר לכאורה למפגע לחדור פנימה.

המאבטחים במקום חשים כבמשימת התאבדות, ללא מיגון ראוי וכוח אדם פרופורציונלי ביחס לכמות הפועלים. הם התלוננו על כך בעבר וביקשו שימגנו אותם כראוי במחסומים, ציוד וכוח אדם, אך דבר לא נעשה.

מרכז העצבים של הבעיה

מרכז העצבים של הבעיה נמצא באתרי הבניה הרבים בעיר, שמוצפים בפועלים פלסטינים וממוקמים בין גני ילדים ומרכזי הקניות.

בעבר היה הסדר ביטחוני לפיו כל קבלן נדרש לקחת האחריות על אבטחת הפועלים שלו, ועליו להעמיד לצדם מאבטח קבוע עם נשק.

לפני כמה שנים בחרה העירייה לשנות את ההסדר, ובמקום זאת היא גובה 20 שקלים ליום, תשלום עבור כל פועל – ולוקחת על עצמה את האחריות לאבטח את האתרים.

בעקבות כך רמת האבטחה ירדה מ-100 אחוז לכמעט 0, ממצב בו מאבטח צמוד לכל אתר בניה – לשני רכבי סיירים בלבד, עבור כל גבעה בעיר (סך הכל 4 סיירים).

אלה אמורים לדאוג לאבטח את כל מקומות העבודה בעיר.

מחדל חמור אף יותר, על פי עדות של תושבים שמספרים, כי חלק מהמאבטחים כלל אינם טורחים להגיע אל אתרי הבנייה כדי לבדוק את התעודות והאישורים של הפועלים, ותמורת זאת הם שולחים צילומים ורשימות מימים קודמים, שמראים כביכול הפועלים נמצאים במקום בשלווה.

ג’, מאבטח ותיק בעיר, מספר לחרדים 10, כי מדובר בבדיחה. התפקיד של האבטחה הוא להגיע ראשונים לזירה במצב של אירוע בטחוני לא עלינו, ולתת מענה ראשוני. אין ספק שעם כמות כזאת של פועלים, אין למאבטחים את היכולת להתמודד עם אירוע חירום.

“צריך להבין”, אומרים המאבטחים בשיחה עם חרדים 10. “שבשנים האחרונות העיר גדלה מאוד. כמות הפועלים שנכנסים לעיר מידי יום הכפילה את עצמה, אך את רמת האבטחה שכחו לעדכן במקביל”.

הבעיות מתחילות מלמעלה

מחדל נוסף קשור למאבטחים שמקבלים משמרות ארוכות של עד 17 שעות רצוף. חלק מהם נתפסים על ידי תושבים פעם אחר פעם, כשהם מחנים את רכב הסיור במקום נסתר ונמים את שנתם, במקום לפטרל ולאבטח את העיר.

תמונות אילוסטרציה. צילומים: נתי שוחט, פלאש90

לפני מספר שנים השקיעה העירייה מיליונים רבים מתקציבה עבור חיישנים משוכללים בגדר, שאמורה להיות החוצץ העיקרי בין ניסיונות חדירה של מחבלים לבין תושבי העיר.

החיישנים אמורים לזהות ולדווח לצבא על מגע בגדר.

בפועל, למרות הכסף הרב שהושקע, החיישנים יצאו מכלל פעולה בגלל תקלות טכניות, כך שהכסף בעצם הושקע לריק.

לדברי המאבטחים עמם שוחחנו, שורש כל הבעיות טמון ביחס הלא רציני של העירייה כלפי המאבטחים ותנאי העסקה שמספקת להם חברת האבטחה שזכתה במכרז באחריות על ביטחון העיר.

בעוד שבערים אחרות מעבר לקו הירוק, מועסקים כמאבטחים –  צעירים בוגרי יחידות קרביות, רבים מהמאבטחים שמועסקים בביתר עלית הם מבוגרים שמקבלים הכשרה מינימלית ביותר, וברור לכולם שלא יוכלו להתמודד עם אירוע ביטחוני אמיתי.

הסיבה לכך ברורה: שכר המינימום שמקבלים המאבטחים, גם לאחר צבירת ותק של שנים רבות.

אין סיבה שצעירים עם הכשרה צבאית, שיעבדו בעבודה כל כך סיזיפית ומסכנת חיים, לא יקבלו שכר גבוה בהרבה ותנאי העסקה מעולים.

והתוצאות ברורות: מאבטחים רבים מזלזלים בתפקידם והעיר צריכה להתמודד עם מחסור בכוח אבטחה, שמתורגם לשטח בעמדות חיוניות לא מאוישות.

כשהשומר נם את שנתו

כך נוצר המצב המסוכן בו פעמים רבות עמדת הביטחון הקריטית ביותר בשערי העיר מאוישת בשעות הלילה המאוחרות במאבטח אחד בלבד, כנגד התקנים הביטחוניים שמחייבים הצבה של צמד מאבטחים שישמרו אחד על הערנות של השני.

תיעוד שמסתובב ברשת, מראה כיצד באישון לילה נכנסים תושבים לעיר בזמן שהאור בעמדה כבוי, והשומר שככל הנראה נם את שנתו, אינו מגיב לקריאותיהם הרמות.

נוסף על כך, מתלוננים המאבטחים, כי “העירייה לא מספקת להם נשקים מדויקים ועדכניים”. לדבריהם, לעיתים קרובות הנשק נתקל ומתפרק בזמן אימונים במטווחי הירי.

זאת בזמן שמחלקת הביטחון סיפקה לכמה עובדי עירייה אקדחי גלוק חדשים ועדכניים.

נקודה נוספת קשורה לסיירים שאמורים לפטרל בעיר ולהיות נוכחים בנקודות רגישות, כאשר תמורת זאת משתמשת בהם העירייה כנהגי מוניות לצורך ביצוע של שליחויות שנות מטעמה.

כך נוצר המצב האבסורדי בו מאבטח שאמור להטיל את חיתתו על העובדים הפלסטינים, מוצא עצמו משרת עובד ניקיון, כשהוא מסיע אותו מנקודה לנקודה בעיר.

העירייה גובה מכל משפחה בעיר 70 שקלים בחודש עבור אבטחת העיר בנוסף ל-20 שקלים שכל פועל נדרש לשלם תמורת זכות הכניסה לעיר. כך שכבר בהשערה גסה מדובר בתקציב של מיליוני שקלים בשנה. זאת מלבד תקציבי הביטחון הממשלתיים.

המאבטחים, שצופים בכסף הרב שזורם עבור תקציב הביטחון של העיר, לא מצליחים להבין: איך יתכן שהוא לא מתורגם בשטח למשכורות הגיוניות, כוח אדם מספיק וציוד מתקדם.

הם מסכמים: “אם ה’ לא ישמור עיר שווא שקד שומר”.

המחדלים, הליקויים ושאלות הקשות:

• גני ילדים ובתי ספר לא מעטים פועלים ללא מאבטחים. גננות מדווחות שוב ושוב על מחסור בלחצני מצוקה.

• על פי התקן שמחייב משרד החינוך, קב”טי מוסדות חינוך אמורים לסייר ב-20 מוסדות ו-50 גנים, אך בביתר עלית נדרשים הסיירים להגיע בכל יום לכמות של 40 מוסדות ומעל ל-100 גנים, פי שניים מהתקן המקורי.

• אלפי פועלים פלסטינים צובאים על שערי העיר וממהרים למקומות עבודתם, כשארבעה מאבטחים בלבד נדרשים להעביר אותם, תחת בידוק ביטחוני מדוקדק.

• רמת אבטחה לא מספקת עבור אתרי הבניה: שני רכבי סיירים בלבד, עבור כל גבעה בעיר (סך הכל 4 סיירים).

• מאבטחים נתפסים כאשר הם ישנים בזמן משמרת.

• החיישנים בגדר המערכת אינם מתפקדים, למרות הכסף הרב שהושקע.

• רמת האבטחה אינה גודלת ביחס לגידול בכפרים הסמוכים ובכמות הפועלים הנכנסים לעיר.

• תנאי העסקה נמוכים למאבטחים, גורמים לגיוס של מאבטחים מבוגרים שחלקם ללא עבר צבאי והכשרה ראויה. מאבטחים עמם שוחחנו טוענים, כי שורש כל הבעיות טמון ביחס הלא רציני של העירייה כלפי המאבטחים ותנאי העסקה שמספקת להם חברת האבטחה.

• מאבטחים מתלוננים על כלי נשק תקולים ומיושנים שנמסרים לחלק מהמאבטחים, בעוד עובדי עירייה קיבלו גלוקים חדישים.

• סיירים משמשים להסעות עבור צורכי העיריה.

• פעמים רבות עמדת הביטחון הקריטית ביותר בשערי העיר מאוישת בשעות הלילה המאוחרות במאבטח אחד בלבד, כנגד התקנים הביטחוניים.

• העירייה גובה מכל משפחה בעיר 70 שקלים בחודש עבור אבטחת העיר, בנוסף ל-20 שקלים שכל פועל נדרש לשלם. מה נעשה בתקציב המיליונים הזה?

הנהלת חברת האבטחה של העיר הפנתה אותנו לעירייה לתגובה. עיריית ביתר עלית בחרה לברוח מהשאלות הקשות – ולמרות מספר פניות לא מסרה תגובה.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מוזמנים למודיעין עילית- אותו דבר אם לא יותר גרוע...
    07/07/2022 11:23
    מפחיד
  1. ערבים מסתובבים חופשי חודשי והגדרות בדיחה
    במחסום בקושי מעיפים מבט…
    רק הקב”ה שומר בכל רגע שלא קורה אסון

  2. וואו
    07/07/2022 12:38
    פלוני
  3. לא יאומן

  4. תודה גבעה c
    07/07/2022 18:15
    מאיר קליין
  5. הרצחת וגם ירשת.

    חסדי אמשינוב קנו דירות עמ”נ לבנות בנייה בלתי חוקית על הגגות. בעזרת מאכרים קנו את הדירות מחברת טרקלין בטאבו משותף לכתחילה עמ”נ להגדיל את מספר הדיירים בבניין ליותר מפי 2!. חברת טרקלין ידעה על כך ולא שיתפה את הקונים התמימים שאינם חסידי אמשינוב ושילמו ממיטב כספם על הדירות. מדובר על רחוב צר שבקושי עוברים בו שני מכוניות והם רוצים להפוך כל בניין מ-10 דיירים ליותר מ-20. מבלי לשאול כלל את רשות השכנים, שהרי אינם מחתימים כלל על היתרי בנייה מאחר וכל הבנייה איננה חוקית. העירייה מתעלמת מהתושבים הישרים שקנו דירות כחוק ומאפשרת להם לעשות כרצונם.

    עכשיו הם עוד טוענים נגד אלו שלא מאפשרים להם לעשות בבניינים כשלהם.

    המדובר הוא על רחוב יביע אומר בגבעה c ביתר עילית

    • מאיר קליין   08/07/2022 11:16

      פרוייקט נוסף שלהם ברחוב הרב שך מספרי בניין 86-88-90-92-94 אפשר לבדוק את המסחרה של הנדל״ן של חסידות אמשינוב.
      זה פשוט ארגון מסחרי/כלכלי שעושה את העסקים האלה בכל ביתר.
      התוכנית ברחוב הרב שך דומה לתוכנית בגבעה c, מדובר ב-5 בניינים ובסך הכל 9 דופלקסים בבניינים האלה שנמכרו מראש ובמחיר מלא ל-40 משפחות! והתוכנית היא לקחת כל דופלקס ולבנות לו 2 קומות שלמות ללא כל אישור והסכמות שכנים ולמעשה הכל כבר שולם מראש ולמעשה מכל דופלקס של 2 קומות יהיה 4 קומות מחולקות ל-4 משפחות שלמות (טאבו משותף רביעייה) ותומר במחיר הבא – דירת 3 חדרים 840,000₪ ודירת 4 חדרים 1,095,000. כמובן שהדירות האלה נבנות ללא היתר כלל

      למעשה זה הצצה לתוך עולם העסקים של חסידות אמשינוב בראשותו של המתווך מאיר קליין שהיה המארגן של ההפגנות האלימות בגבעה c ששרפו שם דלת של חבדניק בשכונה רק בגלל שהעז להתקשר ל106 על הבניה הלא חוקית שלהם

  6. דייר בגבעה c
    07/07/2022 18:21
    דייר בגבעה c
  7. כתבה בערוץ 13 על חסידות אמשינוב על עסקת התיווך והשחיתות של מאיר קליין

    *תחקיר של אריאלה שטרנבך שפורסם הערב בחדשות 13*

    שרשרת ארוכה של גורמי אכיפה בעיר החרדית ביתר עילית מכשירה בנייה מסוכנת ובלתי חוקית ומסכנת את חייהם של תושבים רבים. קבוצות בריוניות מטילות אימה על מי שמעז להתלונן. “יסודות הבניין רעדו”

    https://13news.co.il/item/news/domestic/articles/ilegal-haredin-build-1277362/

  8. כתבה מעולה לוקה בחסר
    07/07/2022 23:00
    מאבטח שיודע
  9. כשאתה מביא כאלה נתונים תעשה מחקר יותר רציני

  10. כמה שטויות כתבתם! בדקתם בכלל לפני שכתבתם את הכתבה הזאת?
    09/07/2022 22:32
    מאבטח
  11. אני לא יודע מי המאבטחים שאיתם דיברתם אבל בתור מאבטח במערכת כל מה שכתבתם לא נכון, פשוט כתבה מטעה ושקרית

  12. לאריאלה
    09/07/2022 23:57
    מנחם
  13. צריך לבדוק את הקודקוד.
    באחד המקומות שנבנו דירות פירטיות בצורה מסוכנת ביותר עם חשש להתמוטטות כל הבנין. ולאחר שהוגשו תלונות. לפתע באופן מוזר ומיסתורי. אחד ממקורבי ראש העיר נראה מפקח שם על הבניה.

  14. האבטחה זה לא מה שמעניין את העירייה!
    10/07/2022 10:18
    אברהם
  15. לא לחלק מן המאבטחים נשקים תקולים אלא לרוב!