עמר בר לב: “בהלווייה התרגשתי והתבלבלתי, את הציוץ לא אישרתי”

השר לביטחון הפנים על התקרית המביכה בהלוויה, סערת 'ציוץ הקריצה' שבסופה פוטר הדובר האישי שלו, הביקורת כלפי תפקוד המשטרה בפיגוע בבאר שבע, והשוטר שאיים במעצר על האזרח שירה במחבל • עמר בר לב הגיע לאולפן 'פגוש את העיתונות' - ותקף בעיות עמוקות במשטרה
יוני גרין
כ"ג אדר ב' התשפ"ב / 26.03.2022 20:29

השר לביטחון פנים עמר בר-לב מתנצל הערב (מוצאי שבת), בתכנית ‘פגוש את העיתונות’ בקשת 12, על התקרית המביכה בהלווית נרצחת הפיגוע דוריס יחבס הי”ד בבאר שבע.

“היה לי חשוב להגיע ללוויה של דוריס. בעלה הוא בשב”ס והיה חשוב לי מאוד להגיע. הגעתי וראיתי את הגופה לפני, את יוסי בעלה מתייפח. שתי בנות ובן שלו על הצוואר, מה אני אגיד לך? התרגשתי והתבלבלתי. הייתי במאוד הרבה לוויות אבל כנראה שאתה מתבגר זה הרבה יותר קשה ורגשני וזה מה שקרה.

“לא שמתי לב. אני מתנצל בפני המשפחה, אבל בואי לא נתבלבל, האמירה שלי – אני אחראי עליה ובכל פרמטר היא רעה וכן הלאה. אבל זה לא משפיע כהוא זה, על המאמצים, חלקם המוצלחים, בהתמודדות עם המצב”.

בהתייחסו לסערת ‘ציוץ הקריצה’ שבסופה פוטר הדובר האישי שלו, אמר השר לביטחון פנים: “אני לא ראיתי את הציוץ הזה, אבל זה לא משנה. יש לי אחריות מיניטריאלית לגבי זה, אבל יחד עם זה, יש אחריות מקצועית. זה לא היה על דעתי, זה היה נורא ואיום, ולצערי זה קרה. לא ראיתי ולא אישרתי. ביקשתי ממנו להוציא ציוץ מפרגן למשטרת ישראל על המבצע המאוד גדול של איסוף הנשקים, באמת מבצע חסר תקדים, שהיה ראוי שאהדהד אותו, זה מה שביקשתי ממנו. ביקשתי ונסעתי ל’שבעה’ לנחם את משפחת הרב קנייבסקי. לאחר מכן הוא עדכן אותי שיש בלאגן ואמר לי ‘תסתכל על הציוץ'”.

על ההקלטה שבה נשמע אומר כי המחבל מבאר שבע נרצח – השיב: “אין לי מה לומר. זה אמירות מיותרות, אני לוקח עליהן את מלוא האחריות אבל לא נתבלבל, זה לא פוגע כהוא זה במאבק של משטרת ישראל ושלי בפשיעה בכלל ובפשיעה במגזר הערבי”.

השר הדגיש בתגובה על המתקפות כלפיו: “התשובה שלי לאזרח הפשוט שמאז שאני בתפקיד משטרת ישראל הביאה הרבה יותר פושעים לבתי כלא. כתבי אישום – מספר כתבי האישום שהוגשו ברבעון האחרון הוא ב-55% יותר מלפני שנה, מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד, המשטרה עובדת ועובדת קשה”.

בר-לב גם תקף בחריפות את השוטר שאיים במעצר על האזרח שירה במחבל: “התייחסות בלתי מתקבלת על הדעת, אני שוחחתי על כך עם מפקד המחוז ביום שישי וביקשתי לוודא שמפקד התחנה, הישיר שלו יזמן אותו וינזוף בו ויסביר לו”.

לדבריו, לא מדובר במקרה מבודד: “בחודשים האחרונים היו מספר מאוד תקריות שיש בהן קו מחבר. זה מתחיל מחיים מזרחי שהעיר לשני שוטרים ששרטו רכב והם תפסו והיכו אותו ומח”ש הגיש כתב אישום, זה ממשיך על אותו מוקדן בקו 100 שדיבר עם תקווה סבאן ז”ל”.

השר הוסיף והצהיר: “יש כאן שתי בעיות מרכזיות שאני מזהה ואני עושה את המקסימום כדי לשנות במשטרה: אחד, זה השוטרים שחלקם הלא קטן לא מבינים שתפקידם לשרת ולהיות רגישים. הדבר השני זה לא פחות חמור, זה קשור לאירוע שניצב (חכרוש) מדלג מעל גופה וכל הפיקוד מעליו מכירים את האירוע ולא אומרים מילה על הפגם הערכי בעניין הזה וזה מתפוצץ רק כאשר עיתונאי חרוץ מעלה את זה.

“יש כאן בעיה עקרונית של פיקוד, ערכים, תפיסת שירותיות ורגישות שתאמיני לי לא הייתי צריך את האירוע מלפני 4 ימים כדי להבין את זה. יש לי שיחות ארוכות עם המפכ”ל על זה והדבר הזה ישתנה. אבל תופעות כאלה, אולי אפשר לקרוא לזה תרבות, זה נמשך מאוד הרבה שנים, מאוד קשה לשנות אותם ואני נחוש לשנות”.

כשנשאל על התחושה בציבור שהשוטר הוא נגד האזרח, השיב: “אני מסכים איתך”.

לאחר מכן דיבר על הביקורת כלפי תפקוד המשטרה בפיגוע בבאר שבע: “היה שם אירוע מאוד מורכב שנפרש על למעלה מקילומטר. זה התחיל בדריסה של אותו רוכב אופניים שהדיווח למשטרה הייתה מנהגת שאמרה שזורקים בובה או משהו. בינתיים שלחו ניידת, הוא נסע בינתיים לתחנת הדלק ורצח שם אישה, משם הוא המשיך עם הרכב לחנות, פצע אחת, רצח נוספת, וכשהגיע המשטרה לשם הוא כבר נכנס לרכב והם לא הבינו, אף אחד לא אמר להם והוא נסע הלאה. האם ההסבר מספק? התשובה היא לא. האם אנו צריכים להיות יותר טובים? התשובה היא כן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לצערנו זה מייצג את ההחלטות בר -לב
    27/03/2022 10:52
    דוד מודיעין
  1. ההחלטות שלו נובעות מרגשנות (לא מהשכל) וכמובן שההחלטות הן מבולבלות.
    לא כשיר .