חקירה חושפת כ-80 שנה אחרי: זה האיש שהלשין על אנה פרנק הי”ד

בתום חקירה של 6 שנים: צוות חוקרים והיסטוריונים הגיע למסקנה כי מי שהסגיר את אנה פרנק ושותפיה למחבוא הוא איש העסקים היהודי ארנולד ואן דה ברך • לפי מסקנות החוקרים, ואן דה ברג עשה זאת כדי להציל את משפחתו
חרדים 10
ט"ו שבט התשפ"ב / 17.01.2022 13:42

האם מחקר חדש ומקיף על השאלה מי הסגיר את אנה פרנק ובני משפחתה וחשף את מקום המחבוא שלהם בפני אנשי המשטר הנאצי הצליח למצוא תשובה?

איך אפשר לעבור בנק בקליק ללא עלות? • כל השאלות והתשובות

איפה מתבצעות בדיקות הקורונה? איזו בדיקה עושים ומתי? כל המידע

7 מיליון ילדים אמריקנים שהתחסנו לא טועים: התחסנו וחסנו גם אתם

עברו שלושה חודשים מהחיסון השני שלכם? ככה תתחמנו את הנגיף

סוכן FBI וותיק, וינס פנקוק, אמר אמש (ראשון) בריאיון לתוכנית “60 דקות” של רשת הטלוויזיה CBS: “החקירה גילתה שארנולד ואן דן ברג, איש עסקים יהודי בולט שכיהן במועצה היהודית שהקימו הנאצים, הוא שהלשין על פרנק ומשפחתה לרשויות”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, את המחקר ביצעה קבוצת חוקרים עצמאית המכונה Cold case team, ושכוללת 20 היסטוריונים וקרימינולוגים וכן סוכן ה-FBI לשעבר.

לטענת החוקרים, פון דן ברג שהיה איש עסקים, עשה זאת ככל הנראה, כדי להציל את משפחתו.

באמצעות טכניקות מחקר ביג דאטה, ערכו החוקרים מסד נתונים ראשי עם רשימות של משתפי פעולה נאצים, מודיעים, מסמכים היסטוריים, רישומי משטרה ומחקר קודם, כדי לחשוף כיוונים חדשים.

עשרות תרחישים ומיקומים של חשודים הוצגו על גבי מפה לזיהוי המלשין, זאת בהתבסס על ידיעת מקום המסתור, המניע וההזדמנות.

שמו של החשוד עלה כבר לפני עשרות שנים. לפי התחקיר, זמן קצר אחרי המלחמה הועבר לאוטו פרנק, אביה של אנה, פתק שבו נכתב כי ארנולד ואן דן ברג גילה למשטרת אמסטרדם את מקום המחבוא שלהם.

בשעתו נטען כי ואן דן ברג הוכפש סתם, אבל החקירה שנערכה כעת טוענת כי בסבירות גבוהה הוא החשוד בהסגרה.

“הוא היה חבר במועצה היהודית ונעצר בספטמבר 1943, אבל הצליח לחמוק מלהישלח למחנות ריכוז. נראה שהוא עשה הכול כדי לא להישלח, והצליח להשיג אפילו מסמך שנתן לו ולמשפחתו הגנה. אבל ב-1944 הוא היה על הכוונת – ואז כנראה העביר את המידע על מיקום משפחת פרנק למשטרה”, נאמר במחקר.

לפי ההערכה, המועצה היהודית החזיקה מסמך שהכיל מקומות מחבוא של יהודים והיה ויצטרכו להראות לנאצים כי הם משתפים פעולה.

המידע על מקום מחבואה של משפחת פרנק הגיע ככל הנראה לואן דן ברג משם.

אוטו פרנק, על אף החשדות, לא פרסם את הדברים מיד כשגילה אותם, כדי שלא לסתור את ואן דן ברג בפני ילדיו, וגם, כנראה, כדי שלא לעודד אנטישמיות.

מחקירת ההיסטוריונים עולה כי ב-4 באוגוסט 1944 הוביל המלשין, שזהותו נשמרה בסוד כמעט 80 שנה, את המשטרה הנאצית אל החדר הסודי. הנאצים עצרו את משפחת פרנק יחד עם משפחה נוספת שחיה איתם – לאחר שנתיים שהסתתרה.

אנה פרנק כתבה יומן שיהפוך במרוצת השנים לעדות על מצוקת הקהילה היהודית באירופה.  מיפ גיס, אחת מעוזרות המשפחה, שמרה על יומנה של אן עד שפורסם על ידי אביה של אן – אוטו, בשנת 1947.

אנה מתה בגיל 15 ממחלת הטיפוס במחנה הריכוז ברגן בלזן, פחות משנה לאחר שנתפסה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות