המחדל: “קנו זמן” מול האומיקרון, אבל המעבדות והחוקרים לא תוגברו

אף שהיה לה חודש וחצי להיערכות, למפקדת אלון יש כיום רק 600 חוקרים - לעומת כ-1,500-1,000 חוקרים בגלים הקודמים • גורם בפיקוד העורף: "זה מעט יחסית, אבל הם יכולים לחקור עד 3,000 מאומתים ליום" • נקודת אור: "בוט חקירות", שהפך מבצעי מאז כניסת האומיקרון, נותן מענה לכמות גדולה יותר של מאומתים • והמעבדות? "הן הגיעו לקצה גבול היכולת, צריך להקים עוד מעבדות"
חרדים 10
ח' שבט התשפ"ב / 10.01.2022 18:48

נפתלי בנט מתגאה שמדינת ישראל “קנתה זמן”, כלשונו, של כחודש וחצי להיערכות לטיפול בווריאנט האומיקרון.

עברו שלושה חודשים מהחיסון השני שלכם? ככה תתחמנו את הנגיף

התחלקת? אלפי שנים חלמנו על ירושלים, אז עכשיו ללכלך אותה?

בשבת: האמא נחה, הילד משך את המיחם – ואושפז כשמצבו קשה

אלא שמנתונים שהוצגו היום (שני) בתדרוך כתבים בפיקוד העורף עולה: מערכי החקירות והמעבדות לא חוזקו בתקופה הזו. למרות שהיה זמן כה רב  להיערכות, למפקדת אלון יש כיום רק 600 חוקרים – לעומת כ-1,500-1,000 חוקרים בגלים הקודמים, ואפילו שיא של 3,000 חוקרים.

“זה מעט יחסית, אבל הם עושים חקירות קו ראשון והמיקוד הוא באוכלוסיות בסיכון, מבוגרים וצוותים רפואיים. עד 3,000 מאומתים ליום, ניתן לחקור על ידי 600 החוקרים שיש כיום בפיקוד”, צוטט  גורם בפיקוד העורף ב’ישראל היום’.

עם זאת, צוותי הדיגום לבדיקות הקורונה הוכפלו, והוכנס לשימוש ‘בוט’ שמבצע חקירות אוטומטיות.

החקירות המתנהלות בווטסאפ באמצעות ‘בוט החקירות’ החלו לפעול כבר באוגוסט, אך הפכו למבצעיות רק לקראת גל האומיקרון.

במפקדת אלון ציינו: “כשהכמות גדלה מעבר ל-3,000 מאומתים, מכניסים את הבוט לפעולה. בימים אלה, סביר שמי שאינו חלק מהאוכלוסייה שהוגדרה לנו למיקוד, ייחקר רק על ידי הבוט”.

מסיבה זו, לא מתקיימות חקירות אלו בבתי הספר.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’, מנתוני מפקדת אלון, 30-50% מהאוכלוסייה שנחקרים באמצעות הבוט משתפים פעולה בחקירה. “משרד הבריאות מנחה אותנו לגבי החקירות, אנחנו לא מחליטים על המדיניות. יש לנו מספר חוקרים מוגבל ולא נוכל ‘לרדוף’ אחרי כל מאומת ומאומת, כי הגל ישטוף אותנו”.

מדוע לא נוצל הזמן להגדיל את כמות החוקרים?

הגורם בפיקוד העורף: “להכשיר חוקר לוקח חודשיים-שלושה, ויש צורך בחוקר שיכשיר אותו. לא מחליפים לוחם בשדה הקרב. חשוב ליצור יציבות. החלטנו לעשות כל מאמץ עם מה שיש לנו, וריכזנו מאמץ בבוט. זה ניהול ביקושים”.

היכולות של מדינת ישראל כיום הן ל-250 אלף בדיקות PCR ועוד 200 אלף בדיקות אנטיגן מוסדי. זמן ההמתנה הממוצע לתוצאה כיום, כאשר יש יותר מ-200 אלף בדיקות, עומד על 48 שעות – אך היעד הוא ל-24 שעות, יעד שאליו ניתן להגיע כשיש עד 170 אלף בדיקות.

מדוע לא נוצל החודש לחיזוק המעבדות? נשאל הגורם.

“המעבדות הקיימות היום הגיעו לקצה גבול היכולת והאפשרות היחידה היא להקים עוד מעבדות – לפחות בתוך חודש, בקצב הכי מהיר. כשבנינו את תרחיש הייחוס, נערכנו ל-200 אלף איש ומראש דובר שיהיה שלב שבו לא נבדוק את כולם. אנחנו באמצע הלחימה והשאלה היא במה להתמקד, איך לנהל ולווסת. לוקח חצי שנה להקים מעבדה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות