הקניונים: ילדים נכנסים בלי בקרה, עסקים מזלזלים, שומרים מבולבלים

ככה לא מנצחים מגפה: היום הראשון להגבלות הקורונה החדשות בקניונים, מתחמי המסחר וחנויות הרחוב התאפיין במשמעת לקויה והאכיפה שכמעט שלא קיימת • אחד מבעלי החניות בקניון: אין כמעט קונים, אז נשים עוד כסף למנוע מאנשים להגיע? עד שבא קונה - אם אפשר נחבק אותו"
חרדים 10
כ"ד טבת התשפ"ב / 28.12.2021 01:24

מתווה הקניונים, מתחמי המסחר וחנויות הרחוב נכנס אתמול (שני) לתוקף – לאחר שהממשלה אישרה לחייב כניסה לרוב החנויות באמצעות תו ירוק או בדיקה שלילית.

לפי התקנות, כולם יכולים להיכנס לשטח הקניון לצורך ביקור בחנויות חיוניות בלבד. לשאר החנויות, שהן למעשה הרוב, ניתן להיכנס רק עם הצגת תו ירוק או בדיקה.

החנויות שאמורות לפי ההנחיות לאכוף את התו הירוק הן כאלה ששטחן עולה על 100 מ”ר. חובת התו הירוק חלה גם על העובדים.

כמו כן, כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון מתאפשרת מעתה בהצגת תו ירוק בלבד. שינוי מהותי נוסף: דוכני המזון בקניונים אמורים לתת שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא מתאפשרת בהם ישיבה אלא איסוף עצמי בלבד.

אלא שבדיקה שערכו כתבי ‘ישראל היום’ במתחמים שונים ברחבי הארץ, לאורך היום, עלה שהחנויות טרם השלימו את ההיערכות.

במסגרת בדיקה שנערכה בקניון במרכז בשעות הבוקר, הצליח הכתב להיכנס ללא בעיה לחנויות אופנה. אף גורם לא בדק את התו הירוק, לא לנו ולא לילדים שנכנסו לחנויות. באחד מבתי הקפה, למשל, היו ילדים ואף אחד לא ביקש מהם בדיקת קורונה. בביקור בקניון נוסף בשעות הערב נראה היה שהמצב טוב יותר ושהרשתות כבר הציבו בודקים.

בכניסה לגרנד קניון שבחיפה, השומר עומד ובודק את התיקים. אפילו לא שואל על תו ירוק. הוא גם לא מחזיק קאונטר לספירת האנשים הנכנסים לקניון. סיבוב בין החנויות בקניון מראה שברשתות האופנה הגדולות מציבים עובד בכניסה לחנות והוא אחראי לבדוק תו ירוק. טורים של אנשים מחכים בסבלנות בכניסה לחנויות הרשתות להציג את התו.

בחנויות הקטנות, שלא מוגדרות חיוניות, אין בודק ואין עובד שמוודא אם יש לך תו ירוק או תעודת מחלים.

במזנוני האוכל, המכירה היא בטייק אווי. אנשים קונים אוכל ויושבים על הספסלים בצד לאכול. רשת מוצרי חשמל, לא הציבה אפילו עובד אחד שיבדוק מי נכנס לחנות. התחושה היא שחלק מההנחיות נאכפות בקניון וחלק לא.

פקחים או שוטרים לא נראו בשטח. אולי גם הם ויתרו על אכיפת ההנחיות החדשות.

בחלק מהחנויות יש שילוט שמורה שהכניסה היא לבעלי תו ירוק בלבד. האנשים בקניון עטו מסיכות. לגבי המסעדות ובתי הקפה, המלצרים שואלים אם לנכנסים יש תו ירוק, והמלצר דואג לאמת את זהותם.

בסינמול שבמפרץ חיפה המצב דומה: בכניסה השומר לא שואל לגבי התו הירוק, והכניסה לרוב החנויות היא ללא בדיקת תו. רק בחנות של רשת אחת דרשו תו.

ביקור בקניון נחמיה בקריית שמונה מגלה מצב דומה: השומר ניצב בכניסה משועמם, ובכניסה לחנויות אף אחד לא עומד ולא בודק. ההנחיות של הממשלה לתו ירוק בקניונים עוד לא הגיעו לקניון הצפוני ביותר במדינה.

“בחייך”, אומר אחד מבעלי החנויות בקניון, “בלבלו אותנו לגמרי. אין כמעט קונים, אז נשים עוד כסף למנוע מאנשים להגיע? עד שבא קונה – אם אפשר נחבק אותו. רק שישאיר כאן איזו פרנסה”.

באף אחת מהחנויות לא מתרגשים מההנחיות החדשות. אולי כי הם מתקשים להבין אותן.

ואיך בנגב? בגרנד קניון שבבאר שבע  אכפו את התו ירוק בכניסה לחנויות באופן מזערי – ורק בחלק קטן מן העסקים. בקומת האוכל של הקניון בבירת הנגב בדקו תו ירוק לכולם ובאופן רציני, אך התאפשרה ישיבה במתחם האוכל ולא כמו שנקבע – במתכונת של איסוף עצמי (טייק אווי).

בעלי עסקים נוספים מצפצפים על ההנחיות ולא נעשית בדיקה כלל, בלי קשר לגודל החנות, למספר המבקרים או לחיוניותה של אותה חנות. בחנות של ביגוד ספורט בדקו באופן אקראי את התו.

מפורום הקניונים נמסר בתגובה: “הקניונים ערוכים לפעילות סדירה בהתאם להנחיות ומקפידים על הנהלים שנקבעו, ובכלל זה הקפדה על מרחק, עטיית מסיכה, שילוט וכריזה – ואף נוטלים חלק במאמץ המשותף לעידוד ההתחסנות ולסיוע בהסברה.

“הקניונים מחויבים לביטחון ולבריאות המבקרים לצד חוויית בילוי וקנייה מהנה, והוכיחו לאורך כל תקופת ההתמודדות עם הקורונה יכולת פיקוח גבוהה על המתרחש בסביבת הקניון ומתן מענה לאתגרים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות