מדד השלום: 71% לא יהיה שקט • 58%: להגביל חופש ביטוי בלחימה

מדד השלום לאוגוסט חושף מה אתם חושבים על מבצע צוק איתן • 92% תומכים במבצע, 53% טוענים שרק חלק קטן מהמטרות הושגו • 97% מעניקים לצה"ל ציון טוב ורק 61% חושבים שהממשלה תפקדה כראוי
נחמן וייס
כ"ג אב התשע"ד / 19.08.2014 15:42

מה חשבתם על צוק איתן? מדד השלום לחודש אוגוסט מביא נתונים מפורטים על השאלות המעניינות של המבצע בעזה.

הקונצנזוס סביב המבצע נשמר, 92% בציבור היהודי (מספרים שיצוינו בסתם מתייחסים לציבור היהודי בישראל י.ה.), חושבים כי היציאה למבצע הייתה מוצדקת.  רחב בציבור היהודי (92%) כי היציאה למבצע הייתה מוצדקת. בציבור הערבי יש קונצנזוס הפוך רוב מוצק של שני שלישים שסבורים שהמבצע לא מוצדק

47% סבורים שלא היו מטרות ברורות למבצע, לעומת 51% שלדעתם היו מטרות מוגדרות, גם לדעתם המטרות לא ממש הושגו. 53% אומרים שרק חלק קטן מהמטרות הושג, 42.5% חושבים שהרוב הושג.

ולשאלה מעניינת, על רקע ועדות החקירה הבינלאומיות, רק 6% בכלל הציבור היהודי גורסים שבמהלך המבצע עשה צה”ל שימוש ביותר מדי כוח אש. 48% המעריכים שהשימוש בכוח היה מתאים ואילו 45% טוענים כי צה”ל עשה שימוש בפחות מדי כוח. ובציבור הערבי,62% סבורים כי  צה”ל עשה שימוש ביותר מדי כוח אש.

בהקשר זה יש לציין כי 63% מאמינים ש”העולם כולו נגדנו”.

32% מרוצים או די מרוצים מהמבצע, 27%  מאוכזבים מאוד או די מאוכזבים, והשאר לא מרוצים לגמרי אבל גם לא ממש מאוכזבים.

יהיה פה שקט? 71% חושבים כי קיים סיכוי נמוך שמבצע “צוק איתן” יביא לרגיעה מוחלטת מול עזה ולו רק לתקופה של שלוש שנים לפחות מרגע סיומו.

ומה בקשר למו”מ בקהיר? הרוב בציבור היהודי (58%) סבור כי ישראל לא צריכה להיענות לאף דרישה של החמאס אלא להמשיך בלחימה עד שהוא ייכנע, לעומתם 41% אומרים שצריך לדון בכל דרישה לגופה, ולהיענות בחיוב לאלו שלא מסכנות את ביטחון המדינה. בציבור הערבי העדפת הרוב (54%) היא שישראל תשקול את הדרישות לגופן ותיענה בחיוב לאלה שהן סבירות מבחינת הביטחון הלאומי שלה. 32% מצדדים בקבלת כל דרישות חמאס כדי שהירי ייפסק.

לגבי תיפקוד צה”ל והממשלה, 97% מעניקים לצה”ל ציון טוב או טוב מאוד, אך רק 61% נותנים ציון דומה לדרג המדיני.

גם אותנו, התקשורת, בדק המדד וגילה כי הציון הממוצע שנתנו המרואיינים היה – 6.8 (בין “מספיק” ל “כמעט טוב”).

ומהתקשורת לחופש הביטוי, 58% תומכים בהגבלת חופש הביטוי בזמני מלחמה,  רק 39% סוברים כי חופש הביטוי צריך להיות מוחלט בכל זמן.

החוסן לאומי הודגש רבות במהלך המבצע, היהודים נתנו ציון 9 לחוסן הלאומי, אבל הערבים הסתפקו ב4.3 לחוסן ולאחדות היהודים.  לעומת זאת היהודים

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות