הכליות שקידשו שם שמים • הניו יורק טיימס על ‘מתנת חיים’

קווין סאק, זוכה פעמיים בפרס פוליצר ובפרסים מובילים בעולם לעיתונות, הקדיש את מאמרו ב'ניו יורק טיימס' השבוע להשתלת כליות • ומי מככב בכתבה?
נחמן גור
כ"ב אב התשע"ד / 18.08.2014 00:41

לא בכל יום ניתן לראות תמונה של חרדי בעיתון החשוב ביותר בעולם. אבל זה מה שקורה כאשר הכתב קווין סאק, זוכה פעמיים בפרס פוליצר ובפרסים מובילים בעולם לעיתונות, הקדיש את מאמרו ב’ניו יורק טיימס’ השבוע להשתלת כליות, תוך שהוא מציין את העובדה כי ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתרומות כליה מן החי, בזכות המודעות הקיימת בציבור הישראלי – רבות בעקבות פעילותו של הרב ישעיהו הבר.

יו”ר ארגון ‘מתנת חיים’, בעצמו מושתל כליה, בחר להקדיש את חייו למען שיפור חייהם של חולי הכליה, לדאוג להעמקת המודעות באשר לתרומות כליה מן החי, ולסייע באיתור תורמים פוטנציאליים לחולי כליה קשים, הזקוקים להשתלה מן החי לצורך הצלת חייהם, כאשר עד עתה הצליח לאתר למעלה מ-100 תורמים שהצילו חיי אחרים. הרב הבר מצוטט בכתבה ככזה שחולל שינוי תודעתי משמעותי בישראל ובזכותו רבים כבר זכו להשתלת כליה.

בכתבה, אשר מעוררת הדים בעולם הרפואה הבינלאומי, נכתב כי לעומת הכמות הנמוכה של השתלות מתורמים כתוצאה ממוות מוחי, בשל הסתייגויות הלכתיות, הרי שבנושא השתלת כליה מתורמים חיים ההיענות בישראל היא מהגדולות בעולם.   

בשיחה עם כתב העיתון, הסביר הרב הבר את האבחנה בין תרומות לאחר המוות לבין תרומות כליה מן החי ואמר: “זה שאני נמצא כבר שבע שנים בנושא השתלות – הדבר לא שינה את דעתי על תרומות לאחר מוות מוחי. אני תלמיד של הרב אלישיב זצ”ל שפסק שמוות מוחי אינו נקרא מוות, לעומת תרומת כליה, אשר מצילה חיים ואינה פוגעת בחייו או באיכות חייו של התורם שזוכה להציל חיי אדם”.

בכתבה מצוטטים פרופסורים, המציינים את הבירוקרטיה הישראלית המקשה על תרומות כליה, אך מציינים גם הם את העובדה כי בישראל קיימת עליה בהיקף התורמים מן החי למען חולי כליות. “עד עתה הצלחנו ברוך ה’ להציל רבים מאד בזכות התרמות כליה של אנשים, שהצילו בגופם יהודים אחרים, ואנו מקווים להמשיך ולהציל כמה שיותר נפשות מישראל בזכות העמקת המודעות לנושא החשוב”, אומר הרב הבר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב הבר כה לחי!!!
    18/08/2014 02:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. המשך בעבודת הקודש!!!!