‘בלי טיסות מסחריות ובלי כלום’: הממשלה אישרה לסגור את נתב”ג

שרים אישרו לאסור את הכניסה לישראל מיום שלישי ועד לסיום הסגר, למעט מקרים חריגים • "יינתן פתרון לישראלים וליהודים שייתקעו בחו״ל"
אריה ריבקינד
י"א שבט התשפ"א / 24.01.2021 20:35

הממשלה אישרה הערב (ראשון) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את שמי המדינה לטיסות – בצורה הרמטית.

בעקבות ההחלטה, נמל התעופה בן גוריון ייסגר מיום שני בחצות ועד סוף הסגר ביום ראשון הבא בחצות, פרט למקרים של טיסות לצרכים הומניטריים וחריגים.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח הישיבה: “אנחנו מקדימים את כל העולם. אף מדינה לא עשתה את מה שאנחנו הולכים לעשות. אנחנו סוגרים את המדינה הרמטית. בשבוע הזה של סגירת השמיים נחסן עוד מיליון ישראלים.

“בשבוע הקרוב נקיים דיון על אסטרטגיית יציאה מהסגר. הבנתי את השאלה של דחיפות המוטציות בעולם. לא רק שהווריאנטים שם, אם וריאנט מגיע – מספיק שאחד מגיע ולא תפסנו אותו זה עניין גיאומטרי עד שהוא ידביק.

“לאור ההתגברות של הווריאנטים, זה מוביל לקצב הדבקה ואולי גם בקטלניות, אז אמרתי קודם כל בואו נסגור. בניגוד לשיח הציבורי, אנחנו סגרנו את השמיים במתכונת הרגילה מאפריל עד אוגוסט – וזה מה שנקרא לסגור את השמיים. עכשיו אנחנו ממש סוגרים, בלי טיסות מסחריות ובלי כלום חוץ מחריגים. קודם כל לסגור”.

בהמשך הישיבה אמר נתניהו: “נתב״ג ייסגר מחר בלילה. יינתן פתרון לישראלים וליהודים שייתקעו בחו״ל”.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה: “בפעם הראשונה לא נאפשר לישראלים ויהודים לעלות לארץ אלא אם מדובר במצב של חיים או מוות. כשסוגרים את השמיים לא יהיו טיסות מלבד הומניטריות שייעשו על ידי מטוסים פרטיים. ראש הממשלה הנחה ששר האוצר יממן את ההפרש של הפרט בהיבטים רפואיים ומימון הכרטיסים לאותם האזרחים ובהיבטי רשות שדות התעופה וחברות התעופה”.

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן אמר בישיבת הממשלה כי הוא תומך בסגירת השמים: ”נוכח העליה בתחלואה והסכנה בהתפשטות הנגיף והמוטציות השונות. כזכור הייתי זה שכשר הבריאות הוריתי לסגור את השמים לטיסות מסין ומהמזרח, כבר בינואר מלפני שנה, לפני כל המדינות האחרות, מה שנתן לנו מרווח זמן להתמודדות עם הגעת והתפשטות הנגיף”.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד”ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה: “המצב שנכנס וריאנט ועד שמזהים שנכנס – אנחנו מול הווריאנט האנגלי בחוסר אונים. רק עכשיו מתחילים בקושי לראות את התחלואה, המסה של החולים הקשים וקריטיים בקושי יורדת. אין ספק שזה מהווריאנט האנגלי. הסכנה של הווריאנטים היא סכנה אמיתית”.

עו”ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, הסביר התקנות יאסרו על נחיתת מטוסים מסחריים מיום שלישי הקרוב – למעט טיסות רפואיות, טיסות מטען ומטוסי כיבוי: “כרגע חלה מגבלה על יציאה מהבית לטובת טיסות, אך התקנות מאפשרות מקרים חריגים. תהיה גם ועדת חריגים למקרים פרטניים שלא מקבלים מענה בתקנות. כך נמנע ונגביל את התעבורה האווירית”.

עימות חריג נרשם סביב סוגיית העלייה ארצה. השרה פנינה תמנו-שטה אמרה: “כבר חכרנו מטוסים ועולים צריכים לנחות מחר מאוקראינה. יש זקנים וטף, אי אפשר להפקיר אותם אחרי שמכרו את הבתים וכרגע עם מזוודות בדרך ארצה”.

בשלב זה השיב נתניהו: “שיחכו שבוע, תהיה ועדת חריגים לשם כך”.

תמנו-שטה הביעה התנגדות: “אתה שולח לוועדת חריגים, מה זה הדבר הזה. אני רוצה שנחליט כאן בממשלה. מעולם לא עצרנו את העלייה מאז קום המדינה, גם בעתות מלחמה ומשבר”.

נתניהו התעקש: “התשובה היא כן, הפעם נעצור. הם יכולים לחכות, זה לא אבסולוטי. אם יש נגיף צריך לעצור גם את העלייה”.

תמנו-שטה פנתה לנתניהו: “צריך לתת מענה ספציפי לעולים, אי אפשר לסגור דלתות למשפחות שממתינות לעלייה”. נתניהו השיב: “אנחנו נדאג להם”.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הביע תמיכה בעמדת נתניהו: “במלחמת יום הכיפורים לא היו טיסות לארץ ולכמה שבועות העלייה נעצרה. במצבי חירום אפשר לעצור את העלייה לישראל לזמן קצר, פרט למקרים חריגים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות