מה הביא אותי ללמוד את הכל מהתחלה, ממש כמו חוזר בתשובה?

נגיף הקורונה הביא למשבר רוחני שגרם לעזיבת מאות בחורים את עולם הישיבות • אולם המשבר הרוחני החמור יותר הוא זה שנוכח בחיינו מזה מספר שנים ודורש חיסון ייחודי ואפקטיבי • בחסדי שמים החיסון הזה נמצא בידינו, הוא עבר את הבדיקות הדרושות והוכיח את יעילותו • כעת הגיע הזמן להשתמש בו
יהודה אייזיקוביץ
ז' טבת התשפ"א / 22.12.2020 16:03

בימים האחרונים חזרו אלפי תלמידים לשקוד על לימודיהם בהיכלי הישיבות אחרי חופשת חנוכה קצרה.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • ניתן להרוויח כסף מהמצב

אי אפשר שלא להתרגש מכך שלמרות כל הקשיים והאתגרים שיצר משבר הקורונה – קול התורה חזר להישמע בארצנו. אך לצד ההתרגשות אי אפשר להתעלם ממאות בחורים אחרים שלא שבו לספסלי בית המדרש – מדובר בישיבות שנסגרו לתקופות ממושכות במהלך משבר הקורונה ואשר רבים מתלמידיהם אינם מתכננים לשוב יותר למסגרות ישיבתיות.

איש התקשורת עקיבא וייס פגש וריאיין כמה מאותם בחורים והם סיפרו שהשהיה הממושכת בבית בחוסר מעש והיעדר מסגרת לימודים הובילו אותם לעיסוקים שונים שדרדרו אותם מבחינה רוחנית והביאו אותם לחפש את עצמם בעולם שמחוץ לישיבה.

קבוצה גדולה נוספת שנפגעת מהיעדר מסגרת תורנית, בלי קשר למשבר הקורונה, הם בוגרי ישיבות וכוללים שיצאו לשוק העבודה. רבים מאותם שמצאו עבודה שדורשת אינטראקציה מתמשכת עם הציבור הרחב שאינו שומר תורה ומצוות, סיפרו שההתחככות עם התרבות החילונית, השיח והמושגים הזרים השפיעו עליהם לרעה, ובמשך הזמן חשו ירידה מתמשכת ברמתם הרוחנית.

מתברר שכאשר בוגר ישיבה, שחי כל שנותיו בחממה סגורה ומוגנת, נפגש עם אנשים ותרבות שונים ללא שהגיע מוכן לכך, הדבר יוצר זעזועים ובקיעים בעולמו שמשפיעים קשות על אורח חייו.

גם אני נמנה על אותם בוגרי כולל שיצאו לשוק העבודה. במשך שנים הייתי בטוח שבמהלך שנות לימודי בישיבה ובכולל צברתי די ידע על היסודות עליהם מושתת אורח חיי כיהודי שומר תורה ומצוות. כך חשבתי עד היום שפגשתי אדם חילוני שניהל איתי שיחה ממושכת ואז הבנתי שטעיתי.

במהלך השיחה הזאת התברר לי שאני מתקשה לענות על שאלות בסיסיות בנושאי אמונה ויהדות. שאין לי הסברים מניחים את הדעת, לא עבורו וגם לא עבורי, כדי להסביר את אורח חיי. הזדעזעתי לגלות שההבנה שלי בדברים הבסיסיים והמהותיים ביותר בחיים שלי – לקויה, דלה ומביכה.

הגילוי המטלטל הזה הביא אותי ללמוד את הכל מהתחלה, ממש כמו חוזר בתשובה בתחילת דרכו; קראתי ספרים, האזנתי להרצאות ושוחחתי עם מרצים על הוכחות למציאות הבורא, מעמד הר סיני, הטעם במצוות ומהי בחירה חופשית ועוד.

את מסלול הלימודים הזה התחלתי לבדי, אך מתוך שיחות שהיו לי עם אנשים רבים הבנתי שחוסר הידע בנושאים אלה היא תופעה רווחת ומטרידה. כך גם התוודעו למסע שלי אנשים נוספים שגילו עניין בסוגיות הללו והצטרפו אלי.

בשלב מסוים התחלנו לערוך סדרת מפגשים שבועיים בהנחייתם של מיטב המרצים בתחום, מה שאפשר למשתתפים לשאול ולדון ולהגיע להבנה מרבית ומעמיקה.

סדרת המפגשים הזו שהחלה עם מספר קטן יחסית של משתתפים הפכה מהר מאוד למפגשים מרובי משתתפים – דבר קיומה פשט מפה לאוזן עד שבמפגש האחרון המקום היה צר מלהכיל את המשתתפים הרבים שהגיעו.

מודל המפגשים הזה הועתק לריכוזים שונים של הציבור חרדי ברחבי הארץ ובכל מקום שהתקיים הוא זכה להצלחה ולמספר רב של משתתפים.

מהמשובים שהתקבלו עלה שסדרות המפגשים הללו חוללו מהפכה אמיתית בקרב המשתתפים, רבים מהם אמרו שחייהם השתנו מקצה לקצה ונעשו איכותיים ומשמעותיים, והיו גם את אלה שהודו בשקט שההרצאות הללו ממש הצילו את חייהם.

האתגרים הניצבים מול יהודי שומר תורה ומצוות בדורנו שונים בתכלית מאלה של הדורות הקודמים. בעידן בו פיתויים וניסיונות נמצאים בהישג אצבע, ומאידך, כאשר למחננו חודר השיח המקובל בציבור הכללי של ערעור על מוסכמות וחוסר נכונות לקבל שום דבר כמובן מאליו, הסברים כמו “ככה אנחנו עושים, כי כך אבא וסבא עשו” כבר לא רלוונטים יותר עבור חלקים רחבים מהציבור.

על מנת לעמוד איתן מול רוחות הזמן חייבים להעמיק את השורשים, ללבן ולבסס את הידיעות, ולחזק את יסודות האמונה עליהם מושתתים אורח חיינו כיהודים שומרי תורה ומצוות.

כאמור, נגיף הקורונה הביא למשבר רוחני שגרם לעזיבתם של מאות בחורים את עולם הישיבות, אולם המשבר הרוחני החמור יותר הוא זה שנוכח בחיינו כבר מזה מספר שנים והוא דורש חיסון ייחודי ואפקטיבי.

בחסדי שמים החיסון הזה נמצא בידינו, הוא עבר את הבדיקות הדרושות והוכיח את יעילותו וכעת הגיע הזמן להשתמש בו באופן נרחב.

• הכותב הוא מנהל CIC מרכז מידע חרדי

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות