עוקץ המיליונים: כך נפלו חרדים ב’פרויקטים דמיוניים’ של עסקנים

חשיפת 'ידיעות אחרונות': חרדים שהשקיעו מיליוני שקלים בהצעות נדל"ן של עסקנים ידועי-שם, גילו אחרי מספר חודשים: 'אין כלום' • כשדרשו את כספם בחזרה, אויימו שאם ילחצו - יפגע מעמדם בקהילה • בית דין התיר להתלונן במשטרה: "נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת"
חרדים 10
כ"ו חשון התשפ"א / 13.11.2020 12:34

‘עוקץ הפרויקט שלא היה’: זה התחיל לפני שלוש שנים. אהרון (שם בדוי), בעל תפקיד בקהילה חרדית גדולה, קיבל טלפון מעסקן מקהילתו, שהציע לו הצעה מפתה: לרכוש יחד מבנה בשווי מיליונים בשכונת גאולה בירושלים, שבו יוקם פרויקט מגורים. העסקן ושותפיו אמורים היו לשלם 6 מיליון שקלים, וכך גם אהרון, שהפעיל את קשריו בקהילה – ויחד גייסו את הסכום הנדרש.

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם מרוויחים הטבות שלא יחזרו?

אלא שלפי דיווח של חיים גולדיטש וגלעד כהן ב’ידיעות אחרונות’, מה שהיה אמור להיות סיפור הצלחה כלכלי, התגלה כתרמית מתוחכמת.

לטענת הנעקצים, השיטה עבדה כך: העסקנים הציגו תוכניות בנייה, חוזים מזויפים, אישור הפקדות ותשלומים פיקטיביים לבנקים, שיצרו מצג שווא כאילו מדובר בעסקה לפי התהליך המקובל.

אהרון השקיע 6 מיליון שקלים שגייס. לאחר כמה שבועות קיבל אהרון, לדבריו, שיחת טלפון משמחת מהעסקנים: “התחלנו כבר לשווק דירות בפרויקט. העסק הולך מצוין”.

וזה לא נגמר שם: זמן מה אחר מכן הם פנו אליו בהצעה נוספת – להשקיע שני מיליון שקלים בהקמת בית הארחה ומוזיאון ביישוב חרדי בשפלה. גם כאן, כמו בהצעה הראשונה, הוצגו תוכניות והדמיות. הוא לא היסס – והשקיע שוב.

חלפו כמה חודשים, ואהרון הופתע לגלות כי במקום שבו אמור לקום הפרויקט בירושלים לא קורה דבר. לא הכשרת השטח ולא הכנת תשתיות להקמת בניין גדול.

הוא פתח בבדיקות ואז גילה, לדבריו, שתי עובדות מטרידות: השטח ביישוב החרדי שעליו היו אמורים לקום המבנים כלל אינו שייך לאנשים שאיתם חתם על העסקה, ובפרויקט בירושלים שאמור היה להירכש במשותף לא השקיעו העסקנים אפילו שקל, אך הנכס נרשם גם על שמם.

אלא שאז גילה אהרון שהוא לא לבד, וכי אנשים נוספים נפלו באותו פח. לפי הדיווח ב’ידיעות’, אפילו אחד מעורכי הדין שהיה מעורב בחתימת החוזים השקיע בפרויקט – והפסיד את כספו.

היום הוא אומר ל’ידיעות’: “זו קבוצה של רמאים ונוכלים, שומר נפשו ירחק מהם”.

אהרון מספר כי הוא ושני משקיעים נוספים פנו לעסקנים ודרשו את כספם בחזרה.

לדבריו, הם איימו בתגובה כי אם ימשיכו ללחוץ – הם יפגעו במעמדם בקהילה. הוא פנה לבית דין רבני, ובדיון חויבו העסקנים על ידי הדיינים להחזיר לו את כל הכסף שהשקיע – 8 מיליון שקלים.

מאז עברה כמעט שנה, והכסף לא שולם.

לפני כחצי שנה קיבל אישור מבית הדין הרבני לפנות למשטרה, אך התיק נסגר בתחנה ללא בדיקה וחקירה. ביוני הוגש ערעור על סגירתו. אחרי הגשת הערעור הוחלט להעביר את התיק למחלק ההונאה שבמחוז ירושלים.

עם זאת, המעורבים עדיין לא נחקרו, למרות שזהותם ידועה.

מוכרי הנכסים סירבו להגיב על הכתבה.

ממשטרת ישראל נמסר ל’ידיעות’: “עם קבלת התלונה נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת. במהלכה בוצעו ועדיין מבוצעות מגוון פעולות שמטבע הדברים לא נוכל לפרט על אודותיהן. משטרת ישראל תמשיך לחקור את התלונה במקצועיות וביסודיות על מנת להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עוקץ
    15/11/2020 00:37
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מי הנפשות הפועלות ?

  2. עסקנים ידועים
    19/11/2020 00:03
    מרדכי
  3. עסקנים ידועים בכפר חב”ד…א.ר.וידידו ש.מ.