‘אומן תפתיע את כולם’: הפרויקטור שאיחד את כל ברסלב מדבר • בלעדי

נחום קרלינסקי, 'פרויקטור הקורונה' באומן, הצליח להציג מול כל הרשויות ובברסלב - אחדות שורות ושת"פ • איך קרה שנציגי ציבור ו'פונקציונרים' הצליחו להיכנס, למרות ההחלטה לא להכניס זרים, כיצד מתפקדים במצב בלתי שגרתי, ולמה הוא עדיין מצפה שיאשרו לעוד אלפי ברסלבים להיכנס?
נתן פרל
כ"ד אלול התש"פ / 13.09.2020 17:36

הפתעה באומן: בבדיקות הקורונה שנערכו עד כה באומן נמצאו 8 חיוביים בלבד – 4 כבר החלימו, ועתה ישנם 4 פעילים בלבד, זאת מתוך כ-1500 איש שכבר הגיעו לאומן בשבועות האחרונים.

רוצה תואר יוקרתי המתאים מאד לדרך החרדית? – כך תעשו את זה!

בעקבות זאת, ב’מזכירות ברסלב’ לא אומרים נואש, ומצפים כי השלטונות יעניקו אישור לאלפי חסידים  נוספים אישור כניסה – ברגע האחרון.

עסקנים יהודים באוקראינה אומרים לחרדים 10, כי הרשויות באוקראינה “מרוצים מהתנהלות הקהילה שמינתה כנציגה את נחום קרלינסקי כ’פרויקטור קורונה’ לאומן.

“התפקיד שלי הוא לא פוליטי”, אומר קרלינסקי. “הוא מקצועי לחלוטין. אני עובד עם כל הארגונים בברסלב, כולנו יחד, ללא שום אינטרס, הכל למען הצלחת המטרה”.

קרלינסקי, שכבר פועל בכל הקשור לאומן מזה 20 שנה, הצליח להציג אל מול כלל הרשויות, ובתוך ברסלב – אחדות שורות, שיתוף פעולה עם כלל הארגונים, ונכונות לקבל את ההוראות והתקנות לשמירה מפני הידבקות בקורונה.

גם על המקרה הנקודתי של בודדים שניסו לחבל בסדר שהוצג בתוך ציון רבי נחמן, הצליח קרלינסקי להשתלט, ולהחזיר את הסדר למקום – כפי הוראות הרשויות.

לפי הנוהל שקבע, במקום ישנו שביל מתפתל למעבר מתפללים, תוך כדי הליכה; אין ישיבה בכל השטח; חבישת מסכות חובה; וכל ספרי התפילה הוצאו מהיכל הציון.

נוכח המצב, עדיין מקווים במזכירות ברסלב להשיג מתווים ודרכים לכניסת אלפי מתפללים נוספים – ללא שיעוררו חשש בריאותי.

עם מושל מחוז צ’ארקאס בציון. צילום: יהודה פרץ

בשיחה עם חרדים 10 אומר קרלינסקי: “אנחנו נערכים ברצינות לכל דרישה של הרשויות, אנו באמת מתכוונים לעשות הכל, כדי לשמור על בריאות הציבור, בהסברה, בשמירה, בשילוט, במרפאה ובמלונית לחולים.

“ההיענות של הציבור מרשימה, ומלבד אירוע נקודתי של בודדים בציון שנרגע מהר, אין התפרצויות ואין הדבקות המוניות. מעבר לזה, מספר המאומתים נמוך ומפתיע אף אותנו, לכן אנו במגעים מול האוקראינים כל העת – מן הצדק, ההגיון, ואפילו גם מבחינה בריאותית לאפשר הגעת עוד אלפים”.

הוא מוסיף: “חייב לפרגן לשליחי חב”ד שמסייעים בפדיון שבויים בגבולות באוקראינה, ואוכל לחסידי ברסלב שנמצאים בדרכים, לצד הכנסת צוות רפואי. מקווה מאוד שנוכל להודות להם על העזרה המרכזית, לסייע לאלפי חסידים להגיע לרבם.

“נקווה שאומן תפתיע את העולם כולו, ותוכיח שמתפילת חסידים כשרים אצל רבם, לא תצא תקלה, אלא אך בשורות טובות”.

איך קרה שישנם נציגי ציבור ו’פונקציונרים’ שהצליחו להיכנס, למרות ההחלטה של הרשויות שלא להכניס זרים? 

“הפדרציה היהודית קיבלה אישור להכניס מתנדבים לעזור בארגון הסדר באיזור הציון. ביום שישי אושרה רשימה של 98 איש, לפני כמה ימים אושרו 20, ועוד 10 איש מתישהו. את רוב השמות אני הגשתי באופן אישי. כמובן שלרשימה הזו נכנסו כל מיני פרוטקציונרים ואנשים שהפעילו לחץ, וזה יצר לי בלגאן בתוך ברסלב ומחוץ לברסלב – וזה נראה ממש לא טוב.

“מה קורה פה באמת? אני הגשתי בקשה לצוותים רפואיים, עברתי אישית על כל שם. מדובר באנשים שעובדים יותר מ-10 שנים במרפאה באומן. אבל יש עוד מתנדבים ואני שאלתי אחד-אחד: אתה בא לעבוד? כמה שעות אתה תעבוד? אני דורש השנה 10 שעות עבודה ביום, 5 שעות עבודה בלילה, בהתנדבות למי שרוצה לקבל אישור פלוס, ערבות אישית שהוא בא לעבוד. מי שיש לו הוכחות מהעבר שהוא התנדב כאן אני לא דורש ערבות אישית.

“אז המרפאה זה מאנשים שיש להם הוכחת יכולת. איחוד הצלה וזק”א עובדים, אבל לא תחת המטריה שלי, עוזרים למרפאת אומן ועוד. אני לא ביקשתי בשבילם הם קיבלו לבד.

“סדרנים בציון? יש סרטונים של הסדרנים שעובדים כבר כמה שנים בציון. בערב ראש השנה נעשה בשיטת הסרט-הנע. את כל הרעיון של זה לקחנו מהציון בחב”ד, שזה רעיון שמצאנו שככה זה לא נחשב למקום סגור, אלא כל הציון כאילו רק מעבר דרכו אנשים עוברים. אבל בשביל לתפעל את זה  צריך המון סדרנים יהודים. היה לנו פה פוגרום, לא הצליחו להשתלט, אנחנו צריכים סדרנים. יש אנשים כאלו, אני פניתי אליהם, אני סידרתי להם אישורי כניסה.

מושל מחוז צ’ארקאס באומן. צילום: יהודה פרץ

“יש שנכנסים כי הם עובדים מטבח. יש לי שלושה  מטבחים באומן, יש לנו עובדים שעובדים כל שנה במטבח: משגיחי כשרות, טבחים, עוזרי טבח, אופים  – זה אנשי מקצוע. לכולם ביקשתי וקיבלתי אישורים. המטבח שלנו זה אופרציה גדולה, זה לא משנה אם אני מוציא 1,000 מנות, 10,000 מנות או 100,000  מנות – זה אותו צוות, אותו משגיח, זה אותו אופה וממילא הם אישרו לי את זה.

“כל האישורי כניסה שאני סידרתי זה דרך הפדרציה. אני בקשר אישי מאד טוב עם הרב מאיר סטמבלר, ואני מדבר איתם שעות על גבי שעות כל יום. העזרה האמיתית שאנחנו רוצים מהם זה לפתוח את הגבולות והם עוזרים לנו בכל פרט, בין אם זה לדאוג לבקבוק מים ליהודי שתקוע בגבול, בין אם זה לדאוג שלא יעצרו בחור שהכניס אלף דולר בדרכון – ולא נתנו לו להיכנס. אנחנו דואגים שישלחו אותם חזרה בלי חותמת שחורה.

“יש אנשים שעושים את זה פעם-פעמיים-שלוש, האוקראינים מתעצבנים. אנחנו לא מצליחים להרגיע אותם, הם נותנים חותמות שחורות בדרכון. זה ל-3 שנים או ל-5 שנים.

“בעניין הטכני שליחי חב”ד נותנים עבודה אש. העניין הוא שזה לא מספיק לנו, כי אנחנו רוצים עזרה לפתור את הבעיה הגדולה ולא רק בעיות קטנות”.

אז איך נכנסים הפונקציונרים? 

“זו נקודה מאד רגישה בברסלב. לרשימה הזו, שהתפרסמה בכל ברסלב ואין בברסלב סודות –  אני, נחום קרלינסקי, מרוצה שהיא התפרסמה. אני מוכן אישית לתת על כל בן אדם שאישרתי הוכחה, תמונה מה הוא עושה, מה עשה שנה שעברה באומן, מה עשה לפני 5 שנים.

“כעת, יש אנשים שהתגנבו לרשימה הזו? שהם יסבירו לציבור איך הם נכנסו לשם. לא אני הכנסתי אותם, איך הם נכנסו עם פרוטקציה, מי הכניס אותם, מה הם עושים באומן, למה הם באו לאומן.

“מי שאני אישרתי, זה אישור אישי של הפדרציה היהודית מול משרד החוץ האוקראיני, ומי שנכנס בקומבינות, בין אם הוא בן של רב או כל אחד אחר – זו בעיה. אני רוצה שאנשים יבינו: אנשים פונים אלי כל היום, ‘אני חבר שלך שנים, תעזור לי’. חבר’ה, אני פועל פה בהתנדבות למען רבי נחמן שרוצה את כל העולם כולו אצלו בראש השנה. אין לו הבדל בין חבר שלי לשונא שלי, כל עוד מדובר ביהודי שרוצה להגיע אליו.

מקבל הסברים מהפרויקטור. צילום: יהודה פרץ

“אנחנו רואים שהמניעות שיש השנה זה רק במסירות נפש מטורפת אפשר להגיע לרבינו, והכי חשוב, אני עובד למען הכלל. לא התייאשנו, אנחנו מקווים ב-24 שעות האחרונות לעדכן את הציבור בתוצאות של מה שאנחנו עובדים עכשיו.

“אנחנו לא מלאכים, אנחנו אוכלים ‘קציצות’ גם מהברסלברס שמטרידים אותנו בבקשות אישיות – ‘תכניס את אשתי, את אח שלי, את הבן שלי’ – גם בטענות אישיות של מי שאומרים שאנחנו דואגים רק לאשכנזים, ו’לנו אין מי שידאג לנו'”.

עם זאת הוא מציין: “יש יותר מ-1000 חסידי ברסלב שעשו תושבות אוקראינית, וממילא הם יכולים להיכנס ללא בעיה, בלי שום פרוטקציה. מאוד יעזור לי שכל מי שנכנס בפרוטקציה, יבוא להתנדב, להוכיח שהוא עובד ולא פה בפרוטקציה”.

איך בעצם אתה מתפקד שם מול כזה מצב בלתי שגרתי, כאשר אלפים נמצאים בעיר ואלפים בגבולות?

“בנינו פה צבא שלם, שמחולק למחלקות – כל אחד אחראי על המחלקה שלו ויש אנשים שמתאמים בין המחלקות. אחד אחראי על המרפאה, אחד אחראי על הציון, אחד על האוכל, צוות על האוכל לחולי קורונה, אחראי  על פרסום בעברית. צבא שלם של מתנדבים שעובדים במסירות נפש, יומם ולילה, ויש כבר מעל 100 מפקדים בשטח שעובדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות