העסק שלכם נפגע במלחמה? אתם זכאים לפיצויים • כל הפרטים

שילמתם שכר לעובדים שנעדרו בגלל המלחמה? • עסקיכם נפגעו פיסית אך גם כלכלית? • מגיעים לכם פיצויים מהמדינה • מיכה שלום עושה סדר ומגיש את המדריך השלם לעסקים שנפגעו בצוק איתן
מיכה שולם
ה' אב התשע"ד / 01.08.2014 14:51

חרף רצוני הכנה להמשיך ולכתוב על איך לפתח את העסק, בטח לאחר שבוע של היעדרות (מסיבות אישיות), בחרתי להעלות בטור זה את סיכום הנושאים המתייחסים לבעלי עסקים שנפגעו, משתי צורות: פגיעה ישירה – נזק ישיר לבית העסק עקב נפילת טילים או רסיסים, ופגיעה עקיפה – עקב ירידת הרווח בעקבות ירידה במופע לקוחות וכדומה.

הממשלה חתמה על תקנות המאפשרות תשלום פיצויים בגין נזקים עקיפים לבעלי עסקים בדרום הארץ, בין הטווחים 0-40 ק”מ מגבול רצועת עזה, בעקבות מבצע “צוק איתן”.

התקנות מתייחסות לתקופה שבין 8.7.14 עד 31.8.14, או עד למועד סיום מבצע “צוק איתן”, לפי המוקדם ביניהם.

נכון להיום רשאי כל ניזוק שבתוך הטווח של עד 40 ק”מ מרצועת עזה, להגיש תביעה בגין נזק עקיף לקרן הפיצויים ברשות המסים באחד מתוך שלושה מסלולים (ירוקים): מסלול שכר עבודה, מסלול מחזורים, ומסלול הוצאות שוטפות. המסלולים הירוקים נועדו לתת מענה מהיר, פשוט וישים לעסקים שנפגעו.

תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך. בעלי עסקים בתחום יישובי ספר ו/או בעלי עסקים שבטווח של 0-7 ק”מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.

להלן המסלולים הירוקים:

 · מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו-כן הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים תחת לגיל 14 ולראשונה גם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

·  מסלול מחזורים – בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע”מ (חד חודשי או דו- חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה אשתקד. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 3 מיליון ₪.

 · מסלול הוצאות – בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלבנטית. מסלול זה נקבע במטרה לפצות על הוצאות עודפות של העסק שנוצרו כדי לשמור על המחזור הרגיל שלו בזמן המבצע. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 3 מיליון ₪.

מסלולים לענפים ייחודיים:

לגבי ענפים ייחודיים כגון מפעילי אולמות אירועים, בתי מלון וחקלאים יופעלו מסלולים מיוחדים כדי לתת מענה לאופי הענף (ביטול הזמנות בבתי מלון ואולמות אירועים), והתייחסות לענפים השונים בחקלאות. גם הפיצויים במסלולים לענפים הייחודיים לא יעלו על 3 מיליון ₪.

בעלי עסקים חדשים, שהחלו את פעילותם עד 1.6.14 יוכלו לבחור בהגשת תביעה בין מסלול שכר לבין מסלול מחזורים המותאם להם.

לנוחיותכם מצו”ב לינק ישיר להורדת טופס תביעה לנזקים בגין פגיעה ישירה.

http://taxes.gov.il/TaxesFormsList/misui2881new.pdf

 נזקים לעסק

ציוד ומלאי בעסקים: כיסוי הנזקים של ציוד עסקי שנפגע הינו, על פי חוק, בהתאם לשווי השוק של הציוד (שווי ממוכר מרצון לקונה מרצון בשוק החופשי – במצבו קודם הפגיעה). עליכם להוכיח את בעלותכם על התכולה שנפגעה.

לגבי מלאי, הנכם זכאים לפיצוי בהתאם לשווי עלות המלאי שנפגע (ללא מע”מ), לאחר שהמצאתם הוכחות כי המלאי היה בבעלותכם.

להוכחת הנזק עליכם להמציא רשימת הציוד/המלאי שנפגע, דוחות כספיים או מסמכים המעידים כי הציוד/המלאי בבעלותכם (חשבוניות רכישה, דוחות מלאי מאושרים על ידי רו”ח וכיו”ב). את כל החומר יש להעביר לשמאים המועסקים על ידינו בהתאם לדרישתם.

לטופסי התביעה יש לצרף אישורי מס הכנסה על ניכוי מס במקור וצילום המחאה לאימות פרטי הבנק, וזאת בנוסף לכל המסמכים שיידרשו מכם על ידי השמאים.

חשוב לדעת

אין לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ אחר שנמצא בעסק/בבית מגורים, ללא תיאום מוקדם עם שמאי קרן הפיצויים ברשות המסים.

בכל מקרה, אין זכאות לפיצוי בגין אובדן (או גניבה) של כסף מזומן והמחאות שנפגעו באירוע.

לבירורים ופרטים נוספים הנכם מתבקשים לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין או למוקדי מס רכוש , הסמוכים למקום מגוריכם:

•  פקיד שומה אשקלון / שדרות , העוז 1 , טלפון: 08-6623300

 • מיסוי מקרקעין חיפה : רח’ פל-ים 15 , טלפון: 04-8630402

•  מיסוי מקרקעין טבריה : רח’ אלחדיף 23 , טלפון: 04-6714005/6

•  מיסוי מקרקעין ירושלים : רח’ כנפי נשרים 66 , טלפון: 02-654231/4

•  מיסוי מקרקעין תל-אביב : דרך מנחם בגין 125 , טלפון: 03-7633224

יודגש כי הדברים המובאים בכתבה זה אינם באים במקום הוראות החוק או הוראות נוהל שנקבעו. בכל מקרה של סתירה או אי התאמה בין האמור בכתבה זה לבין הוראות החוק, קובעות הוראות החוק.

הכותב הינו מנכ”ל פירמת הייעוץ m&s המתמחה בייעוץ עסקי, גיוס אשראי לעסקים, בניית והשבחת מחלקות מכירה, הערכות שווי ותכניות הבראה. ומקים ‘בית הספר לניהול עסקים – סטארטאפ’.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המדינה צריכה לפצות רק את יושבי עוטף עזה
    02/08/2014 19:14
    בעל עסק
  1. שיתביישו כל העסקים שבוכים בדמעות תנין, תקופה קשה נכון, אבל לכולם.
    החזר בעבור תשלום משכורות לעובדים שהחסירו, בודאי, פיצוי בעבור ירידה בהכנסות בגין הלחימה, זאת שערורייה! שיביאו קצת כסף מהבית…

  2. האם מי שבונה עסק על שטח ציבורי ללא רישוי זכאי לפיצוי
    06/08/2014 09:58
    משה
  3. יש שאלה שתמיד מטרידה אותי. מי שבונה עסק או מבנה על שטח לא לו (ציבורי/מנהל…) ללא היתרים ורישוי עסק האם גם הוא זכאי לפיצוי בגין נזק ישיר או עקיף??? ,האם התנאי לזכות בפיצוי חל רק על שומרי חוק או שמא גם על מי שהוא עבריין בניה ופועל ללא רישיון. ? מצפה לתשובה.