דובר יידיש, חוקרת חרדית: כך פועל המטה החרדי החדש במשטרה • צפו

במשטרת ירושלים נחנך היום 'מרכז שירות חרדי', בו פועלים שבעה שוטרים חרדים וחוקרת • "כל שוטר כזה אחראי על שכונה ותפקידו להכיר את האנשים והצרכים. הם לא יטפלו בהפגנות" • "יגיעו לבתים לגבות תלונות, וילמדו את במצוקות" • כך זה פועל
חיים טוויל
ד' שבט התש"פ / 29.01.2020 22:59

לפני כשנה הציג מפקד מחוז ירושלים בקשה: לבדוק את הנגשת המשטרה למגזר החרדי.

מחוז ירושלים חולש על למעלה מ-900.000 תושבים, והוא כולל בתוכו את הריכוז החרדי הגדול ביותר בארץ.

בעקבות כך הוקם צוות שהורכב מרבנים, חוקרים ומפקדים, כשהמטרה הייתה להביא משהו חדש בתפיסה. המלצות הצוות היו: להקים מרכז שרות לחרדים, שכל כולו יתנהל מזווית הראיה החרדית.

במסגרת זו נבחרו שבעה שוטרים, מבני המגזר החרדי, ובנוסף גויסה חוקרת חרדית – והם החלו בתהליך הכשרה דו-סיטרי. מחד, הם למדו את פעילות המשטרה והמענה הניתן לאזרח הרגיל שאותו הם נדרשו להתאים למגזר החרדי, ומאידך הביאו את המשוב מהמגזר החרדי, ואת הדגשים לקבלת שירות משטרתי מהמגזר – במטרה ליצור מענה נכון, המתחשב באורח ובאופיו של הציבור החרדי.

השוטרים, בפיקודו של רפ”ק יגאל יעקבוב, מפקד ה’מרכז שירות חרדי’, דוברים יידיש ושפות נוספות, שאופיינו באזורים החרדיים כמו אנגלית, רוסית ועוד.

היום נחנך ה’מרכז שירות חרדי’, שהוא ראשון מסוגו בארץ, בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד.  המרכז פועל תחת פיקוד מרחב ציון, החולש על רוב השכונות החרדיות בירושלים.

“השוטרים והחוקרת מטפלים רק בנושאים שמטרידים את המגזר החרדי”, אומר גורם במשטרה לחרדים 10. “הם לא יטפלו בהפגנות וגם לא יגיעו לשם, לא יעסקו בגיוס או כל שכנוע. הם יפגשו עם הציבור, ימפו את הצרכים, יגיעו לבתים לגבות תלונות, ילמדו את במצוקות ויתנו פתרונות”.

איך מתבצעת העבודה שלהם? 

“כל שוטר כזה אחראי על שכונה ותפקידו להכיר את האנשים והצרכים – ולתת מענה. גם לגבות תלונות מבלי שיצטרכו להגיע פיזית.

“רק בימים האחרונים אחד מהם קיבל מידע על בתי עסק שנפרצו והבעלים לא התלוננו, מחוסר רצון ואי אמון במשטרה. השוטר החרדי נפגש איתם, חקר, הצליח לאתר חשוד – ובשילוב עם המודיעין עצרו את הפורץ. זו רק דוגמא אחת…”

צילום: דוברות המשטרה

לדבריו, “יש שיתוף פעולה גובר והולך עם הרבנים, כשהכל תחת סודיות גבוהה ובדיסקרטיות”.

כולם דוברים יידיש?

“השוטר בשכונה הכי חרדית דובר יידיש. האחרים מדברים אנגלית, כי ישנה שכונה דוברת אנגלית וגם רוסית”.

במשטרה מציינים, כי השוטרים נעים ברגל ופוקדים את הציבור במטרה לסייע בכל מה שניתן. מניסיון שלב ההקמה של המש”ח עולה, כי מדובר במודל פעילות מוצלח, אשר מייצר אמון רב בין הקהילות השונות לבין דמות השוטר שחי איתם ונמצא כל יום באזורם, על מנת לסייע.

המטרה המרכזית, אומרים במשטרה, היא לעודד את הציבור החרדי לשתף את המשטרה בנושאים שפוגעים בו ובדגש על עבירות פליליות. שכן, הימנעות מפניה למשטרה עלולה לפתח תופעות אסורות שגם החברה החרדית על כל גווניה מוקיעה אותם.

במשטרה מציינים כי בזמן הקצר שהמרכז קיים, כבר הוגשו תלונות שטופלו – ובחלקם אף הוגש כתב אישום, שהביא להרחקת חשוד מקרב הקהילה. “לולא שיתוף פעולה מלא, תוך יישום המודל שיצרנו, יתכן שעבירות אלו לא היו מתגלות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות