צה”ל מכחיש זיוף מכוון – ומודה: לא ספרנו חיילים חרדים לפי חוק הגיוס

הרמטכ"ל מינה ועדה בראשות אלוף במיל' רוני נומה לבחינת איסוף נתוני גיוס של חרדים • בצה"ל מכחישים שהנתונים זויפו כדי להציג עלייה בהיקפי הגיוס • "נושא מיהו חרדי מסובך. גילינו שההגדרה שלנו לחרדי לא עמדה בהגדרות הפורמליות. הבנו שמדובר בחרדים - אך לא לפי הגדרת החוק"
חיים טוויל
ו' כסלו התש"פ / 04.12.2019 13:06

הרמטכ”ל אביב כוכבי מינה היום (רביעי) ועדה בראשות אלוף במיל’ רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים 2011-2018.

בנוסף, הרמטכ”ל הורה להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק, ולבנות תוכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו.

מצה”ל נמסר שיפעל בשקיפות ושהממצאים יתפרסמו בסיום הבדיקה.

דובר צה”ל תא”ל הדי זילברמן דחה את הדיווח הבוקר ברשת ב’ ולפיו צה”ל זייף נתונים על גיוס החרדים במטרה להציג עלייה משמעותית בהיקפי הגיוס ולעמוד ביעדים שקבע החוק.

”הטענה כי זויפו נתוני גיוס החרדים – אינה נכונה”, אמר זילברמן והסביר כי ”במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב”.

דובר צה”ל הסביר כי במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת חוק הגיוס, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם.

לדבריו, גם בשנים קודמות נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי.

”מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים”, טען.

תא”ל זילברמן אמר עוד כי האירוע תוחקר באכ”א והנתונים הוצגו לרמטכ”ל לפני מספר שבועות.

”בעקבות אירוע זה הרמטכ”ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו”.

דובר צה”ל הוסיף: ”צה”ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה”.

ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, אמר הבוקר כי הפרשנות בצבא לחוק גיוס החרדים לא הייתה מדויקת.

“לא התכוונו לנפח את המספרים”, טען בראיון בכאן רשת ב’. “יכול להיות שנעשו טעויות”.

על פי הפרסום ברש ב’, הנתונים השקריים הועברו לכלל הגורמים – בהם הרמטכ”ל, שר הביטחון וועדת החוץ והביטחון, זאת בכדי לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס. אולם, אלמוז הדף את הפרסום וטען: “הנושא של מיהו חרדי הוא מסובך – רצינו להביא אותם לצה”ל”.

“גילינו כי ההגדרה שלנו לחרדי לא עמדה בהגדרות הפורמליות”, הוסיף ראש אכ”א. “הבנו שמדובר בחרדים – אך לא לפי הגדרת החוק. לא הייתה כוונת זדון”.

לפי חשיפת רשת ב’, מספר המתגייסים שמסר צה”ל הוכפל, ואף יותר מזה: בשנת 2017 צה”ל דיווח על גיוס של 3070 חיילים חרדים, ולמעשה גויסו רק 1,300.

ככל הנראה, צה”ל הוסיף לרשימת המתגייסים החרדים גם חיילים שאינם חרדים. בשנת 2011, התגייסו בפועל 600 חרדים, אך צה”ל דיווח על 1,200 מתגייסים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות