היום התשיעי: ישראל הסכימה להפסקת אש הומניטרית; רסיסים בלב בני ברק

שליח האו"ם ביקש, ישראל וחמאס אישרו: החל מ-10 בבוקר - 5 שעות של "הפסקת אש הומניטרית" • צה"ל תוקף ברצועת עזה מן היבשה מן האוויר ומן הים • חברי הקבינט אישרו גיוס נוסף של 8000 חיילי מילואים • נתניהו: "חמאס מבצע פשעי מלחמה"
שי וייספיש
י"ח תמוז התשע"ד / 16.07.2014 09:51

האם תהיה הפסקת אש? דובר צה”ל התיר לפרסום כי בסביבות השעה 4 לפנות בוקר, חדרו לפחות 13 מחבלים לישראל דרך מנהרה באזור שבין כרם שלום לקיבוץ סופה שממזרח לרצועת עזה. תצפיתנים של צה”ל זיהו את המחבלים יוצאים מן המנהרה ומאבטחים אותה; התצפיתנים מזניקים למקום כוחות שפותחים באש ומיד לאחר מכן מצטרפים גם מסוקים של חיל האוויר שפותחים באש; המחבלים החלו להימלט אל תוך המנהרה, מספר פגיעות זוהו; שאר המחבלים נמלטו חזר אל המנהרה. אין נפגעים לכוחותינו.

הכנות אחרונות להפסקת האש: כוח טנקים של צה”ל תקף לפנות בוקר באש טנקים מטרות ברפיח שבדרום רצועת עזה. במקביל, תקף חיל הים מטרות בחופי חאן יונס. מן האוויר הופצץ ביתו של בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון, חליל אל-חיא. אל-חיא לא היה בביתו שבמזרח העיר עזה בשעת ההפצצה.

בהתכנסות של האיחוד האירופי לדיון באירועי רוסיה-אוקראינה, הוציא האיחור האירופי מסמך מסכם לתקשורת ובו קרא בשולי הדברים לרגיעה בין ישראל לפלסטינים, להפסקת ירי הטילים – והפגיעה בתושבי עזה.

מתאם פעולות ישראל בשטחים פולי מרדכי, אישר בראיון ל-CNN את ‘יומה ש “הפסקת האש ההומניטרית”. מאוחר יותר פרסם דובר צה”ל הודעה ולפיה החל מהשעה 10 בבוקר ולמשך 5 שעות תתקיים הפסקת האש. דו”צ הודיע לתושבי עזה כי אין לחזור לאזורים בהם הודיע לתושבים לעזוב. כמו כן אמר כי ירי מכיוון עזה ייענה בירי. מספר שעות לאחר מכן פרסם דובר חמאס הודעה רשמית ולפיה יכבד את הפסקת האש. משרד הפנים הפלסטיני פרסם הודעה הקוראת לתושבים להתנהג באיפוק ולהצטייד בחמש השעות, כמו כן מבקשים שם מארגוני הטרור לעמוד על המשמר מפני “האויב הערמומי”.

“We call on both Israel and the Palestinian” • האיחוד האירופי קורא לשקט

האיחוד האירופי

הסכם חודיבייה: חמאס הציג את הסעיפים אותם הם דורשים בתמורה להפסקת אש בת עשר שנים.

הדרישות:

  • הפסקה בו-זמנית של הלחימה.
  • נסיגה של הטנקים הישראלים לעמדות שהיו לפני מבצע “צוק איתן”.
  • שחרור אסירים פלסטינים שנכלאו מאז 23 ביוני 2014 – תחילת מבצע “שובו אחים”.
  • הסרת המצור במלואו ופתיחת כל המעברים ברצועת עזה.
  • הקמת נמל ימי בינלאומי ושדה תעופה בינלאומי; הפסקת טיסות ישראליות בשטחים פלסטיניים.
  • הרחבה של אזור הדיג לטווח של 10 קילומטרים מהחוף.
  • הסבה של מעבר רפיח למעבר בינלאומי, שעליו יפקח האו”ם ופריסת משקיפים בינלאומיים לאורך הגבולות.
  • ישראל תתחייב שלא לשבש או לסכל את פעילות ממשלת האחדות הפלסטינית.
  • ישראל לא תתערב בענייני הממשלה הפלסטינית.
  • אזורים תעשייתיים לאורך הגבול ייבנו מחדש וישוקמו.

כתב חדשות 2 אודי סגל מדווח כי שליח האו”ם רוברט סרי פנה למתאם הפעולות בשטחים פולי מרדכי, וביקש כי ישראל תקיים “הפסקת אש הומניטרית” בת 6 שעות, לדברי סגל, ישראל שוקלת את הבקשה ברצינות. גם הבקשה הזו מוגשת לישראל מבלי להציע אותה לחמאס. בתוך כך מדווח כי ארגון הטרור חמאס יגיש את דרישותיו להפסקת אש לקאטר שתעביר אותם לארה”ב.

רקטה נפלה על גג בית ספר באשדוד, לא דווח על נפגעים.

דובר חמאס בעזה, סאמי אבו זוהרי, אמר במסיבת עיתונאים כי “מי שיוזם רגיעה שמבטיחה את התנאים הפלסטינים שיגיש אותה לנו, כי לא נקבל שום יוזמה שלא עונה על הדרישות שלנו”, כך מדווח אתר ‘הארץ’. עוד נמסר כי אבו זוהרי הפציר במדינות העולם לעזור לחמאס נגד ישראל, ודרש ממזכ”ל האו”ם באן-קי-מון לגנות את ‘רצח’ ארבעת הילדים כלשונו.

חברי הקבינט המדיני-ביטחוני אישרו אחר הצהריים (רביעי) גיוס של 8,000 חיילי מילואים נוספים. השרים אישור את הגיוס באמצעות משאל טלפוני.

מוקדם יותר ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים יחד עם שרת החוץ של איטליה פדריקה מוגריני, והאשים את החמאס בפשעי מלחמה. “הם מכוונים טילים ישירות לערינו – זה פשע מלחמה. הם משתמשים באזרחים שלהם כמגן אנושי”.

נתניהו תקף: “ישראל קיבלה את הצעת הפסקת האש המצרית, אבל בחמאס דחו אותה והמשיכו לירות רקטות. הם אחראים למוות של פלסטינים. ישראל תמשיך לפעול עד שיוחזר השקט. זו זכותנו. בחמאס לא מחפשים פתרון מדיני, הם רוצים להשמיד את ישראל. הדבר הכי חשוב הוא לוודא שעזה תפורז מנשק ומטילים.

זה חלק חשוב מפתרון ארוך טווח, אבל הדבר המיידי הוא הזכות שלנו להגן על עצמנו מאנשים שעושים פשע מלחמה כפול: גם יורים על אזרחים וגם משתמשים באזרחיהם כהגנה”.

דובר חמאס בעזה סמי אבו זוהרי הגיב לדברים ואמר: “ישראל תשלם את המחיר על פשעיה. על האו”ם להגדיר את מה שישראל עושה כפשע מלחמה. סירבנו ליוזמה המצרית, כיוון שהיא קוראת להפסיק את הלחימה מבלי שישראל תבצע את הדרישות של הפלסטינים”. לדבריו, “נתניהו מבצע מעשי גבורה מדומים באמצעות רצח ילדים ונשים ומנסה ליצור תהילה על הדם שלהם ובאמצעות הריסת בתיהם”.

שר החוץ אביגדור ליברמן סייר היום באשקלון יחד עם עמיתו הנורווגי, מתח ביקורת מרומזת על הממשלה וקרא לצאת למבצע קרקעי ברצועת עזה. “קיץ נורמלי לילדינו נוכל להבטיח רק במבצע קרקעי בעזה”, אמר ליברמן. “לא ניתן כרגע להבטיח שגרה וחופש לילדים ללא מבצע קרקעי. לא צריך לשלוט שם, אלא להבטיח שמחבלי חמאס יברחו או ימותו”.

שגרה של בוקר: טילים לגוש דן

בשעה 09:20 בבוקר נשמעו אזעקות ונורה מטח כבד לעבר יישובי גוש דן והשרון. מערכת כיפת ברזל ביצעה יירוט של ארבע רקטות.

רסיסים מרקטה נחתו בלב בני ברק – בין היתר על בית המדרש של ויז’ניץ מרכז, ברחוב שלמה המלך פינת רחוב עזרא; לצד גן ילדים ברחוב גניחובסקי; ברחוב הצבי ניפץ רסיס שמשת מכונית; רסיס נוסף נפל בחצר בית כנסת ברחוב משולם ראט בקריית הרצוג.

מדוברות איחוד הצלה נמסר: “בעקבות האזעקות במרכז הארץ טופלו עד כה על ידי מתנדבי איחוד הצלה שבעה נפגעי חרדה – בצומת גלילות, תל אביב, כפר סבא, צומת חולון, ופתח תקוה. חלק מהנפגעים נזקקו לפינוי לבתי חולים”.

מוקדם יותר נפצעה אישה באורח קל באחד המושבים במועצה האזורית באר טוביה, לאחר שספגה רסיס רקטה ברגלה. פונתה על ידי צוות של מד”א לבית החולים קפלן ברחובות.

צה”ל קרא הלילה, באמצעות הודעות מוקלטות, ל-100 אלף תושבי מחנה הפליטים בית לאהיה והשכונות סג’עייה וזייתון שבצפון רצועת עזה לפנות את בתיהם עד השעה 8:00 בבוקר. “כחלק ממאמצינו להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית, אנחנו שולחים הודעות לתושבי צפון רצועת עזה שיעזבו את בתיהם למען ביטחונם האישי”, נכתב בהודעה.

בעקבות התראת הצבא, התפנו במהלך הלילה כ-18 אלף תושבים לעבר מחנה אונר”א שבמרכז הרצועה.

במקביל, המשיך במהלך שעות הלילה צה”ל בתקיפת מטרות טרור מהאוויר ברצועה.

במהלך הלילה הופצצו בתיהם של תשעה בכירים בהנהגת חמאס, בהם גם ביתו של חבר ההנהגה המדינית של חמאס, מחמוד אזהאר. אזהאר עצמו לא היה בבית בעת התקיפה. גם ביתו של פתחי חמאד, שר הפנים לשעבר של חמאס הופצץ.

בעיר רפיח חוסלו שני מחבלים בתקיפת מכונית על ידי כלי טיס של חיל האוויר. מחבל מהג’יהאד האיסלאמי חוסל בתקיפה נוספת זמן קצר לאחר מכן ברצועה.

לפי דובר משרד הבריאות בעזה, מאז תחילת המבצע נהרגו 200 פלסטיניים.

התמנוות מויז’ניץ באדיבות מתנדבי הצלה גוש דן

טיל ויז\'ניץ בני ברק צוק איתן

טיל ויז\'ניץ בני ברק צוק איתן

טיל ויז\'ניץ בני ברק צוק איתן

טיל ויז\'ניץ בני ברק צוק איתן

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בקרית הרצוג נפל טיל של ממש
    16/07/2014 21:28
    מם
  1. ולא רסיסים.

    ראיתי תמונות ברורות מאד!