83 נפגעים בלילה של מהומות • ארדן: מה שראינו – אנרכיה

עשרות שוטרים, מפגינים, עוברי אורח וכבאי נזקקו לטיפול רפואי בשל המהומות במחאת יוצאי אתיופיה; רכוש רב ניזוק • המשטרה עצרה עד כה 136 חשודים • מפקד מחוז תל אביב: "חסימת כביש לא תפונה אלא אם כן תכלול אלימות" • לפי הערכות, המחאות צפויות להימשך גם ביממה הקרובה
חיים טוויל ואריה ריבקינד
ל' סיון התשע"ט / 03.07.2019 10:26

בתום לילה סוער של הפגנות אלימות של יוצאי אתיופיה, שורת מוקדים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום, בצמתים, כבישים ראשיים, בתוך הערים ומול תחנות המשטרה. במחאה על ההרג של סלומון טקה ז”ל מירי שוטר – עולה כי עשרות נפגעים נזקקו לטיפול רפואי.

מאז שלשום בלילה במהלך ההתפרעויות האלימות, נפצעו כתוצאה מתקיפת שוטרים, זריקות אבנים, ידוי חפצים ובקבוקי תבערה 111 שוטרים, מרביתם טופלו בשטח. המשטרה עצרה עד כה 136 חשודים בגין תקיפות שוטרים, ונדליזם והפרה בוטה של הסדר הציבורי.

המשטרה עצרה 70 מפגינים בכל רחבי הארץ החשודים בהפרות הסדר, תקיפת שוטרים וגרימת נזק לרכוש. הבוקר יובאו 29 עצורים ממחאת יוצאי אתיופיה אמש באזור הקריות וחדרה לדיוני הארכת מעצר בבתי המשפט.

על פי הערכות המחאות הפזורות בכל רחבי הארץ צפויות להימשך גם במהלך היממה הקרובה.

כוחות ההצלה העניקו הלילה טיפול רפואי ל-83 נפגעים, בהם: 47 שוטרים, 26 מפגינים, 9 עוברי אורח וכבאי אחד.

חמישה מהנפגעים פונו במצב בינוני לטיפול בבתי החולים והאחרים מצבם קל. בנוסף טיפלו כוחות ההצלה באזרחים שנתקעו במשך שעות בפקקים ונזקקו לעזרה.

בעקבות התפרעויות בכביש 431, סמוך לצומת רמלה, פונו עשרה פצועים לבית החולים אסף הרופא, תשעה מהם שוחררו לבתיהם. בהתפרעויות באזור קריית מלאכי הלילה נפצעו 33 שוטרים וארבעה מפגינים.

מפגינים שרפו מכוניות בתל אביב ובקריית אתא, הפכו ניידות, ניפצו את שמשותיהן והציתו אותן בנתניה ובאשדוד. כל הכבישים הרבים שנחסמו אתמול למשך שעות ארוכות נפתחו במהלך הלילה.

במהלך ההפגנות ניזוקו מיידויי אבנים 6 אמבולנסים, וניידות טיפול נמרץ של מד”א וכן ארבעה אופנועי חירום של מד”א. זאת לבד מניידות משטרה אותן הפכו המפגינים והעלו באש. כלי רכב של עוברי אורח ניזוקו מאבנים והשלכת חפצים לעברן.

“נכנס מודיעין על כוונות לירי חי על שוטרים”

ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז תל אביב במשטרה, התייחס הבוקר, בריאיון לגלי צה”ל, להפגנות. “לכל אדם הזכות להביע את מחאתו, אבל לא כשזה מסכן חיים. חסימת כביש לא תפונה אלא אם כן תכלול אלימות”.

לדבריו “כבר 5 שנים רואים התקדמות ביחסי שוטרים לקהילה האתיופית, אבל זה לא אומר שנוותר למי שפושע רק כדי לייצר איזון”.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר הבוקר בראיון ברשת ב’ בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה: “רמת האלימות שהמשטרה ראתה אתמול ברחבי המדינה היא רמת אלימות ששנים רבות לא נראתה בהפגנות – וגם בהיקף חסר תקדים. השלכת רימוני הלם, בקבוקי תבערה על כלי רכב על תחנות משטרה במגמה לשרוף אותם. בלילה נכנס מודיעין על כוונות לירי חי על שוטרים וכל זה על בסיס הסתה ברשתות וקריאה לצעירים ואפילו בני נוער שכרגע נמצאים בחופש”.

השר ארדן הוסיף כי היערכות המשטרה היום תהיה אחרת: “אני קורא לכל המפגינים והמוחים – ההפגנה לגיטימית ומוצדקת אבל הפעלת אלימות מסכנת חיים ופגיעה ברכוש, לא ולא. והיום אם חס וחלילה המשטרה תאלץ להפעיל כוח, האחריות תהיה על אותם אנשים אלימים פורעי חוק וסדר”.

הוא אמר כי הוא יכול להבין את הכאב ושזכותם של המפגינים למחות אך אנרכיה לדבריו, לא תהיה בשום פנים ואופן. “מה שראינו אתמול זו אנרכיה, אלימות בלתי נסבלת שמסכנת חיים. והמשטרה אתמול, שוב בגלל היקף המחאה והדרך שבה התחוללה עמדה בפני הדילמה האם להפעיל את כל האמצעים לפיזור הפגנות באופן שבוודאות גבוהה היה מביא לנפגעים, אולי חס וחלילה גם נפגעים בנפש בקרב המפגינים”.

ניצב עמיחי אשד, מפקד מחוז מרכז במשטרה, התייחס בריאיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בתוכנית ‘קלמן־ליברמן’ ברשת ב על הטענה כי המשטרה לא התערבה ופינתה כבישים משום שזה עלול להצטייר בצורה גזענית: “אסור לנו לטעות ואסור לנו במדינה כמו שלנו לחשוב ששוטרינו הם סלקטיביים על פי צבע, מין, גזע וכו’. לא כך הם הדברים. אנחנו משטרה של הציבור כולו. אנחנו משטרה שנותנים מענה לציבור כולו. צריך לזכור שפיזרנו חרדים, מוסלמים, נכים, את הקהילה האתיופית ואת מחאת הקוטג’, כולם שווים בפני החוק”.

לדבריו, זה לגיטימי במדינה דמוקרטית לחסום כבישים כדי להביע מחאה – גם אם זה פוגע בציבור. “במדינה דמוקרטית זכות המחאה, חלקה היא בהחלט חסימת צירים וחסימת דרכים, זה קורה במחאה שהייתה לפני כשנה במחאת הקוטג’ כמו שאנחנו מכירים אותה, במחאת הנכים וכו’. חלק מזכות הציבור במדינה דמוקרטית היא בהחלט מחאה – ומחאה יש בה משום הובלה לכך שהציבור הכללי נפגע”.

מאוחר יותר פרסמה המשטרה הודעה: “הרינו להבהיר כי חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים.

“לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות