היום ה-8 לצוק איתן: אין הפסקת אש; לפחות 150 רקטות שוגרו

לפחות 150 רקטות שוגרו משעת 'תחילת הפסקת אש'; מערכת כיפת ברזל יירטה 23 מהן • נתניהו: "אלה רגעים בהם צריך לקבל החלטות בקור רוח, לא בפזיזות ובהתלהמות" • צפו בוידאו: מטח רקטות שטרם ראיתם
יוני גרין
י"ח תמוז התשע"ד / 16.07.2014 00:01

תושבי שכונת סג’עייה וזייתון שברצועת עזה קיבלו הוראה מצה”ל כי עליהם להתפנות מבתיהם. כך דווחה אמש רשת אל-ערבייה. הדיווח מסמן אולי את כוונת צה”ל לפתוח בפעולה קרקעית.

במקביל ממשיך צה”ל בתקיפת יעדי טרור ואמש דווח על חיסולם של שני פעילי טרור ברפיח. גם ביתו של שר הפנים של חמאס לשעבר, פתחי חמאד, הופצץ. לפי דיווח פלסטיני, צה”ל הפציץ גם את ביתו של בכיר חמאס מחמוד א-זהאר.

במקביל נמשך כל הערב ירי בלתי פוסק של עשרות רקטות לעבר אזורים נרחבים בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב להתפתחויות ובהצהרה משותפת עם שר הביטחון משה יעלון והרמטכ”ל בקריה בתל אביב, אמר: “חמאס בחר להמשיך במערכה והוא ישלם מחיר על כך. מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, ישראל תפגע בו. כשאין הפסקת אש, תשובתנו היא אש.

“עדיף היה לפתור זאת בדרך מדינית וכך ניסינו לעשות, כאשר נענינו היום להצעה המצרית, אבל החמאס לא מותיר בידינו ברירה, אלא להרחיב את המערכה נגדו. כך נפעל עד שנשיג את מטרתנו – השגת השקט לאזרחי ישראל תוך פגיעה משמעותית בארגוני הטרור.

אלה רגעים בהם צריך לקבל החלטות בקור רוח, לא בפזיזות ובהתלהמות. אני נחוש לעשות את הדבר הנכון ואני יודע שאתם סומכים עליי ועלינו – שנתעלם מרעשי הרקע ונתמקד במשימה העיקרית: לשמור על הביטחון ועל החיים שלכם. נעשה הכל, כדי שהשקט יחזור במהרה למדינת ישראל”.

שר הביטחון יעלון אמר כי לאור הירי מהרצועה, ואחרי שישראל נצרה אש בבוקר – החל מהצהריים שב צה”ל לתקוף את בעזה. “איננו מתכוונים להתפשר על השקט בישראל. נמשיך להכות בחמאס כמה שצריך – באוויר, בים וביבשה”. הרמטכ”ל גנץ אמר: “צה”ל יעצים את המערכה בהתאם להחלטות הדרג המדיני”.

מטחים כבדים

מטח רקטות כבד מרצועת עזה שוגר הערב לעבר גוש דן והשפלה, והדי פיצוצים נשמעו ברחבי מרכז הארץ. מערכת כיפת ברזל יירטה לפחות שתי רקטות בשמי גוש דן.

מאז 9:00 בבוקר, שעת מתווה הפסקת האש נורו לעבר ישראל לפחות 150 רקטות. כיפת ברזל יירטה 23 מהן.

הירי המסיבי בסבב שהחל סמוך ל-19:00 כלל עשרות שיגורים גם לדרום ולעוטף עזה. אזעקות היו בבאר שבע, בירוחם, במצפה רמון, באשדוד, באשקלון, בשדרות ובמועצות אזוריות רבות.

 אחר הצהריים הורו ראש הממשלה ושר הביטחון לצה”ל “לפעול בעוצמה” נגד מטרות טרור ברצועת עזה, לאחר שהחמאס והג׳יהאד האיסלאמי סרבו להצעת מצרים להפסקת אש והמשיכו בשיגור רקטות לישראל.

חיל האוויר פתח במתקפה רחבה במהלכה הותקפו 30 יעדי טרור, ביניהם ארבע מנהרות ו-20 משגרים מוטמנים בחאן יונס, בבית חנון ובבית להיא. כמו כן לפחות ארבעה בתים הופצצו בלב העיר עזה, ובית של בכיר חמאס.

מוקדם יותר אמר ראש הלישכה המדינית של חמאס כי הדרישות של הארגון נותרו כשהיו: הסרת המצור, פתיחת מעבר רפיח ושחרור האסירים, ש”בלעדיהן אין הפסקת אש. כל הפלגים מאוחדים בעמדה שלהם נגד העמדה המצרית”, ציין בהודעה שפורסמה באל-מיאדין. לדברים הצטרף גם הג’יהאד האיסלאמי שאישר שהוא לא מעוניין בהפסקת אש: “הודענו למצרים כי איננו מקבלים את יוזמת הרגיעה, כי היא לא עונה על צרכי העם הפלסטיני”

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר בצהרים מסר ברור לחמאס, ולפיו אם ירי הרקטות לא ייפסק: “נרחיב את הפעולה הצבאית”.

במסיבת עיתונאים שכינס התייחס נתניהו להפסקת האש והבהיר כי לא יהסס להורות על הרחבת הפעולה הצבאית בעזה: “מטרת מבצע ‘צוק איתן’ הייתה ונותרה להשיב את השקט לאזרחי ישראל, תוך פגיעה קשה בחמאס ובשאר ארגוני הטרור ואכן בשבוע האחרון פגענו בחמאס ובארגוני הטרור האחרים באופן קשה ביותר וסיכלנו את הניסיונות לפגוע באזרחי ישראל.

“נענינו להצעה המצרית כדי לתת הזדמנות לטפל בפירוז הרצועה מטילים, מרקטות וממנהרות בדרכים מדיניות, אבל אם החמאס לא יקבל את ההצעה להפסקת אש, וכך זה נראה ברגע זה – לישראל תהיה כל לגיטימציה בינלאומית להרחיב את הפעולה הצבאית כדי להשיב את השקט הנדרש”.

הקבינט אישר הפסקת אש

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני אישרו הבוקר את יוזמת מצרים להפסקת האש. נפתלי בנט ואביגדור ליברמן התנגדו.

עם זאת, חמאס לא השיב להצעה – ומשעות הבוקר הוא מעניק תשובה מעשית: מטחי רקטות.

לפי המתווה המצרי, הרגיעה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-9:00 בבוקר ולהימשך 48 שעות, שאחריהן צפויות להתקיים שיחות בדרג מדיני בכיר על בסיס ההבנות שהושגו בתום מבצע ‘עמוד ענן’, לפני שנה וחצי. עם זאת, הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קאסם, כבר הודיעה שהיא דוחה את היוזמה המצרית להפסקת אש.

זמן קצר לאחר שאושרה ההצעה בקבינט, אמר גורם מדיני בכיר, כי ישראל מקבלת את הצעת הפסקת האש, אך אם הירי יימשך – היא תגיב בעוצמה.

דובר צה”ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הבוקר במשדר של אתר החדשות וואלה, כי הדרג המדיני הנחה את צה”ל להפסיק את האש, אך להגיב בחומרה אם היא תתחדש מצד חמאס. “אנו ערוכים ברצועת עזה. אם חמאס ירצה לנהוג אחרת – נתקוף באופן נחרץ. כל האפשרויות והתכניות הקשורות ב’צוק איתן’ עדיין רלוונטיות”. אלמוז הוסיף כי להערכתו, סבב הלחימה האחרון היה מוצלח מאוד מבחינת צה”ל.

“היעדים שהצבנו לעצמנו הושגו. חיסלנו כ-90 פעילי טרור, אולי אף יותר מזה. לפי ההערכות שלנו כרגע מדובר ביותר מחצי ממספר ההרוגים”, אמר.

שלום של חלום • בחמאס מסבירים שוב אחרי הפסקת האש – נירה עליכם

חבר ההנהגה המדינית של תנועת חמאס עיזת א-רישק אמר, כי היוזמה המצרית להפסקת האש אפילו לא נידונה עם חמאס, הג’יהאד האיסלאמי או אחת מתנועות ה’התנגדות’ האחרות.

קודם לכן אמר איסמעיל הניה בנאום מוקלט: “לא תהיה רגיעה שלא תענה על דרישותינו”. בכיר חמאס מוחמד חמדאן אמר בראיון לרשת ה-CNN: “זה קרוב יותר לבדיחה מלהסכם”.

יותר בדיחה מהסכם • צפו בחמדאן דוחה את ההצעה המצרית

אמש דווח לראשונה בוואלה, כי מצרים הגבירה בימים האחרונים את מאמציה להגעה להסכם הפסקת אש. מקורות שונים המעורבים במגעים מסרו כי הדרישה המרכזית שמציגה ישראל במסגרת המשא ומתן להפסקת אש, לפחות מאז יום שישי, היא שחמאס יחזור להבנות שהושגו בסיום מבצע “עמוד ענן” ב-2012. אולם, בנוסף דורשת ישראל דרישה חדשה: לפרז את רצועת עזה מרקטות ולפרק את המנהרות הפועלות בין עזה לבין ישראל.

בתוך כך מפרסם הבוקר העיתון ישראל היום, כי הצעה של מגן דוד אדום ולפיה יועברו מישראל לרצועת עזה מנות דם, נדחתה בידי הפלסטינים; כמו כן הצעה לסיוע בהתרמת דם נשללה שם.

דובר צה”ל מסביר שניצחנו

ביתו של בכיר חמאס הופצץ: בצה”ל מאשרים כי הלילה הופצץ ביתו של מרוואן עיסא, האיש השני בחשיבותו בזרוע הצבאית של חמאס וסגנו של מוחמד דף. מרוואן משמש כמקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של חמאס. קצין בכיר בצה”ל אמר מיד אחרי התקיפה כי “אתם קוראים לזה בית, אנחנו קוראים לזה תשתית פיקוד ושליטה. זה מוצב לכל דבר ועניין”.

לטענת מקורות פלסטיניים, בתקיפה נפצעו כ-30 בני אדם, אך איש לא נהרג.

גורם מדיני: “חמאס תומרן לפינה”

גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה: “בין אם חמאס יסכים ללכת להפסקת אש ובין אם יסרב, ישראל תרוויח מכך”. לפי הגורם “חמאס תומרן לפינה. אם הוא יקבל את ההצעות להפסקת אש, הוא יסיים את סבב הלחימה מתוסכל וללא הישגים. ישראל גרמה לחמאס נזק גדול מכפי שמנהיגיו טוענים, ואילו הוא לא הצליח לפגוע בחסינות העורף או להוציא לפועל פיגוע איכותי.

“לעומת זאת, אם חמאס יסרב להצעות להפסקת אש, לישראל תהיה לגיטימציה בינלאומית להרחיב את הפעולה נגדו – עד שישנה את עמדתו”.

הגורם סירב לומר אם ישראל מוכנה לקבל הפסקת אש, אך הבהיר: “מטרת המבצע – השבת השקט לדרום לתקופה ארוכה ופגיעה בתשתיות הטרור – תושג בסופו של דבר, בין אם בדרך צבאית ובין אם בדרך מדינית”.

ומה יש בתכנית המצרית?

מצרים קוראת לישראלים ולארגוני הטרור בעזה לעצור מיד את האש בטענה שנפילת קורבנות נוספים אינה פועלת לטובת אף אחד מהצדדים. “ישראל תפסיק את ההתקפות בעזה, בתמורה להפסקת הירי של הפלגים הפלסטינים מעזה, כולל הפסקת השימוש במנהרות”, כך על פי התכנית המצרית.

עוד על פי התכנית: מעברי הגבול בין רצועת עזה לישראל ייפתחו, כולל מעבר רפיח למצרים, שבו תוקל התנועה למעבר של אנשים וסחורות. שאר הסוגיות יידונו לאחר מכן בין הצדדים. על פי היוזמה, ההבנות הללו ייכנסו לתוקף מחר בשעה תשע בבוקר.

המצרים מזמינים משלחות של נציגים ישראלים ונציגים מארגוני הטרור הפלסטינים לפגישה בקהיר שתיערך ב-48 השעות הקרובות, על מנת להשלים את הדיון בשאר הסוגיות שיועלו אחרי הפסקת האש המיידית. עפ”י הדיווח, השיחות בין הצדדים לא ייעשו בפגישה ישירה, אלא בנפרד באמצעות מתווכים.

 בנט: “העולם הערבי בז לחמאס”

שר הכלכלה ויו”ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס הערב בערוץ 2 לדיווחים על התגבשות הפסקת אש בין ישראל לחמאס.

“לא צריך הפסקת אש, צריך כיבוי אש. במשך שבוע חמאס יורה עלינו מאות רבות של רקטות ושיהיה ברור – אנחנו כותשים את החמאס, גם את המפקדים וגם את המחבלים, גם את הבתים שלהם וגם את המנהרות. הם סופגים פה מכה מאוד קשה”.

לדברי בנט העולם הערבי בז לחמאס. “הם מבודדים בינלאומית, העולם הערבי בז להם והמצרים לא רוצים לראות אותם. זו הזדמנות לשנות פה סיטואציה כדי שלא נגיע עוד חצי שנה לאותו מצב”.

באשר להפסקת אש מתגבשת הבהיר שר הכלכלה כי “כל האופציות על השולחן”, אך הדגיש “אני לא מציע להם לנוח על זרי הדפנה”.

איסמעיל הנייה, ראש ממשלת חמאס לשעבר, התייחס לדיווחים לפיהם ישראל וחמאס הסכימו להפסקת אש החל ממחר ב-9:00 בוקר, ואמר: “לא נסכים לאף רגיעה שלא תענה על דרישותיו של העם הפלסטיני, ולא תביא כבוד לקורבנותיו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ביבי אתה עיוור?!
    15/07/2014 20:28
    נחמה
  1. אני תוהה אם ביבי ער למתרחש סביבו. הוא באמת חשב שאם הוא יפסיק אש חמאס יפסיקו גם?! תראו לאן זה הוביל… הרוג הי”ד.
    את חמאס צריך ל’כבות’ לצמיתות כמו שאמר בנט, לא ל’כבות’ ואז שוב לקבל מהם שריפה.