‘זה הזמן לתקן הקלקולים של ברק, לא נבהל שבתי המשפט בהיסטריה’

יו"ר האיחוד הלאומי התייחס לחוק החסינות בריאיון לתוכניתם של ירון דקל ועמית סגל בכאן רשת ב: "הציבור לא מטומטם הוא רואה את הסטנדרט הכפול של מערכת המשפט, והוא מבין שצריך לתקן"
חרדים 10
י"א אייר התשע"ט / 16.05.2019 12:32

ח”כ בצלאל סמוטריץ’, יו”ר האיחוד הלאומי, התייחס הבוקר (חמישי)  בראיון לתוכניתם של ירון דקל ועמית סגל ברשת ב’, לחוק החסינות שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

“אני מדבר כבר הרבה מאוד זמן על הצורך בלגבש חבילה שלמה של תיקונים בעיקרם החזרת המציאות לאחור, שתאפשר את המשילות של חברי הכנסת, של השרים, שתחזיר את האיזון הנכון יותר בין מערכת המשפט לבין נבחרי הציבור”, אמר סמוטריץ’.

לדבריו, הסיבה שחוק החסינות שונה בשנת 2005, היא כי “היה חלק מאיזה פופוליזם כזה שהגדיר את חברי הכנסת בכלל כחשודים בפוטנציה, נעשה להם דה לגיטימציה, אגב זה חלק ממערכה הרבה יותר גדולה שנוהלה כאן ב-20 או 30 השנים האחרונות, כדי להעביר את הכוח ואת מרכז הכובד של יכולת קבלת ההחלטות מהעם באמצעות נבחריו לקבוצה קטנה יותר של משפטנים”.

הוא הוסיף: “ב-4 השנים האחרונות בכנסת זאת אחת הסוגיות שעסקתי בהן הכי הרבה וזו גם הסיבה שאני מתעקש היום להחזיק בעצמי את תיק המשפטים ולהיות זה שמנצח על מלאכת התיקונים הכל כך חשובה וקריטית הזו לדמוקרטיה הישראלית. החסינות הזו קיימת בחלק מאוד גדול ממדינות מתוקנות בעולם, הרציונל שלה מבוסס אך ורק על הפרדת רשויות”.

הוא הדגיש: “הפופוליזם שמנסה להפוך את זה לאיזו עיר מקלט בעיניי הוא עוול גדול מאוד. החשש שבו מערכת המשפט תיעשה שימוש לרעה בסמכותה כנגד הרשות המחוקקת או המבצעת הוא חשש אינהרנטי ומוחשי, אנחנו לא מדברים על משהו תיאורטי. לכן הצורך לתת חסינות הוא כדי לנטרל את החשש הזה וכדי לאפשר לנבחרי ציבור לפעול ללא מורא”.

הוא המשיך: “החסינות אינה מוחלטת, הכנסת יכולה להסיר את החסינות ודווקא לפני 2005 ברוב המקרים למעט מקרה אחד הכנסת הסירה את החסינות. בכל מקרה החסינות לא ממלטת את נבחר הציבור מאימת הדין, כשהוא יסיים את תפקידו הוא ייתן את הדין.

“אני לא עסוק בראש הממשלה, אני גם לא עסוק במניעיו, אני עסוק באיך אני מקדם את הדברים שאני מאמין בהם. מכיוון שאני מאמין בזה לאורך שנים ועכשיו יש הזדמנות ולהערכתי יש בשלות גם ציבורית וגם פוליטית”.

לדבריו, “יש היום קונצנזוס כמעט מקצה לקצה, שהגיע הזמן לתקן את הקלקולים האלה של אהרן ברק. ואני חוזר ואומר: אנחנו לא מחדשים כלום, אנחנו רק מחזירים את הגלגל לאחור.

“אני לא נבהל מזה שמערכת המשפט, שהתרגלה לקחת לעצמה יותר ויותר כוח בשנים האחרונות, נמצאת בהיסטריה מפני שאנחנו הולכים לשנות את נקודת האיזון ולהחזיר אותה לאמצע, למקום הרבה יותר נכון ומאוזן, אז הם בהיסטריה.

“הסטנדרט הכפול שמערכת המשפט מחילה על עצמה גם בכל מה שנוגע לשופטים ולפרקליטים ויועצים משפטיים מופרכת לחלוטין. הציבור לא מטומטם הוא רואה את הסטנדרט הזה והוא מבין שצריך לתקן את מערכת המשפט”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות