יהדות התורה עתרה לבג”ץ נגד בנט: כוח רב מדי בבחירת רבנים

יהדות התורה פונה לבית המשפט כחלק מהמאבק נגד השתלטות הבית היהודי על הרבנות: לבטל את התקנות החדשות לבחירת רבני ערים • "נעשו הליכים שאינם דמוקרטיים" נטען בעתירה
דורון דוד, כתבנו לענייני משפט
י' תמוז התשע"ד / 07.07.2014 22:59

סיעת יהדות התורה הגישה היום עתירה לבג”ץ נגד המשרד לשירותי דת והשר העומד בראשה נפתלי בנט.

בעתירה מבקשים העותרים לבטל את התקנות החדשות לבחירת רבני ערים, בטענה כי מדובר בתקנות פוליטיות שמעניקות לשר בנט כח רב מדי, והשפעה בלתי סבירה בדבר זהות הרבנים הנבחרים.

בעתירה נכתב: “הליך בחירת רבני הערים בישראל מוסדר בחקיקת משנה עוד משנת 1936. רבני הערים אינם מתמנים אלא נבחרים על ידי אסיפה בוחרת המורכבת מנציגי הציבור במועצה המקומית. מדובר בהליך דמוקרטי אשר עקרונות היסוד העומדים ביסודו הנם עקרון המקומיות לפיו חברי האסיפה הבוחרת וכן מי שממנה את חברי האסיפה הבוחרת הנם גופים מקומיים”.

הטענה העיקרית שעליה מבוססת העתירה היא שהשר בנט, מאז שנכנס לתפקידו, פעל לתקן תקנות חדשות ולקבוע לראשונה במסגרת תיקון תשע”ד לתקנות, כי השר לשירותי דת עצמו הוא שימנה רבע מחברי האסיפה הבוחרת. “מכיוון שרובן המכריע של הבחירות לרבני ערים מוכרע על חודם של קולות בודדים, הרי שהכוח למנות רבע מחברי האסיפה הבוחרת, שקול לכוח למנות את רבני הערים, הלכה למעשה”.

השר בנט מובא בעתירה בציטוט דברים שאמר ביחס לבחירות בירושלים: “הרב אריה שטרן הוא המועמד של הבית היהודי? הנחיתי לעשות הכל כדי שהוא ייבחר”. כך אמר במפורש השר נפתלי בנט. דברים דומים אמר גם סגן השר אלי בן דהן: “אני הולך בכל כוחי לסייע בבחירתו של הרב שטרן”. עוד אמר בן דהן, כי “הוא תומך במועמדותו של הרב אריה שטרן כרב העיר האשכנזי וכי בדעתו לפרסם תקנות שיאפשרו את בחירתו”.

את הדברים מביאים העותרים בכדי להוכיח לבית המשפט כי התקנות נועדו אך ורק לשרת מטרה אחת והיא בחירת רבני ערים המקורבים לשר לשירותי דת.

חשוב לציין שסיעת יהדות התורה מצאה לנכון להבהיר כי הדרך המשפטית אינה דרך המלך, ובעתירה לבג”ץ נכתב: “העותרת ומפלגות המרכיבות אותה, אינן נוהגות לעתור לבית משפט נכבד זה בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, אלא במקרים נדירים ביותר בהם מתבצעת פגיעה קשה ומהותית בעקרונות היסוד של המשטר”, מנמקים עורכי הדין, “כזאת היא העתירה דנן המגוללת מסכת עובדתית חמורה של תיקון חקיקת משנה על ידי המשיבים, כאשר המניע היחיד של המשיבים הנו מניע פוליטי ומפלגתי תוך שקילת שיקולים זרים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ה' ישמור אותנו מהרפורמים !!!!
    13/07/2014 22:24
    יוסי
  1. לא יאומן

  2. בכיינים! כשהחרדים שלטו כיצד הם התנהגו?! הם לא מאמינים ברבנות רק בג'וב! זה שחיתות
    17/07/2014 13:03
    בן יעקב
  3. זה שחיתות, פתאום החרדים חשוב להם “הרבנות” חשוב להם גו’בים!!!!