“הילד יכל למות”: מ-75,000 בריתות ב-2017, כמה תלונות היו על מוהלים?

מתוך 75,000 בריתות בשנת 2017 - התקבלו 43 תלונות על מוהלים שאינם רופאים ו-12 תלונות על רופאים-מוהלים • יחסית למספרם, כ-22 מוהלים-רופאים, יש יותר תלונות על מוהלים-רופאים • יו"ר הועדה לפיקוח על מוהלים ברבנות: "אין לנו יכולת לחייב מוהלים לעשות ביטוח"
אריה ריבקינד
י"ח תמוז התשע"ח / 01.07.2018 16:19

הבוקר (ראשון) התקיים דיון דחוף בוועדת הפנים של הכנסת, ביוזמת ח”כ מיכל רוזין וח”כ עומר בר לב, על  מוהלים שמתרשלים ומסכנים חיי תינוקות, אולם ממשיכים בתפקידם.

הרב פרופ’ אברהם שטיינברג, יו”ר הועדה לפיקוח על מוהלים ברבנות הראשית, אמר בדיון: “ב-2017 היו 43 תלונות על מוהלים שאינם רופאים ו-12 תלונות על מוהלים רופאים. באותה שנה היו בישראל 75,000 בריתות”.

הוועדה הבינמשרדית לפיקוח על מוהלים מונה 10 חברים: 3 רופאים, 3 רבנים, ו-3 מוהלים. פרופ’ שטיינברג עומד בראשה.

ח”כ מיכל רוזין אמרה בדיון: “ברית המילה היא רגע משמח ומבורך אבל גם קשה להורים שנדרשים לשים את ילדם שרק נולד תחת סכין. חלק גדול מהציבור היהודי בוחר לעשות ברית מילה מטעמי דת ומורשת כדי להיות חלק מקהילה, ולכן חשוב לעשות הסדרה בנושא. למה ההסמכה והפיקוח וולונטריים? אפשר לקבוע חובת הסמכה ופיקוח בחוק, או בתקנות או נהלים”.

ח”כ עומר בר לב: “רוצים לשפר את המצב. להתקין תקנות וסנקציות, בוודאי כנגד מוהלים לא מוסמכים. לאו דווקא חקיקה, אבל במקרי רשלנות שיהיו לכם סנקציות”.

פרופ’ שטיינברג: “הוועדה בודקת כל מקרה תקלה, הן בעקבות תלונות הורים או אנשים שנכחו בברית, ובין אם המקרה הגיע לבית חולים. אם המוהל רופא, התלונה מגיעה למשרד הבריאות. רוב התלונות הן על דימום קל, שגרם לפחד מצד ההורים, ולאחר חבישה העניין הסתדר ללא תקלה. יש מספר מקרים חמורים יותר בשנה”.

פרופ’ שטיינברג הוסיף: “מספר הרופאים המוהלים זעיר – כ-22 מוהלים רופאים. 350 מוהלים שאינם רופאים מוסמכים ומפוקחים. כך שיחסית יש יותר תקלות בקרב המוהלים הרופאים. מספר המוהלים שנמצאה אצלם תקלה והופעלה כנגדם סנקציה של השעיה – כ-3-4 בשנה”.

דוד צדוק, יו”ר מכון למילה: “לא תמיד דימום זו פשלה של מוהל. לפעמים יש בעיות קרישה. אם מוהל מזהה שהדם דליל הוא מפנה את ההורים לרופא לבדוק אם יש בעיה. ישבתי בקורס הצלה למצבי חירום עם אחים ואחיות ורופאי חדר מיון והם אמרו לי שבבריתות הם לא מבינים שום דבר. יש מה ללמוד וכדאי להניף את הידע של המכונים. שהרבנות תסמיך רק מי שלומד במכון. לומדים אצלנו מושגים בחבישה ומבחנים פנימיים”.

ג’: “לפני שנה וחצי ילדתי בן. בדקתי שהמוהל ברשימת המוסמכים. 3 ימים לאחר הברית הופיעו פצעים. חשבנו שזו תפרחת חיתולים. אני אמורה לא לסמוך על מוהל שמופיע ברשימה? בבדיקת דם ודיקור מותני לתינוק התברר שהתינוק נדבק מהרפס מהמוהל שעשה מציצה בלי חציצה. הילד היה יכול למות. התלונה שכבה ולא נעשה כלום. לאחר 3 חודשים עוד לא דיברו עם המוהל והוא המשיך למול”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי: “לתת לאנשי המקצוע ברבנות הראשית להמשיך לנהל. גם הם מבינים שנשמה של ילד זה לא משחק”.

עו”ד כרמית פולק, נציגת המועצה לשלום הילד: “יש לוועדה לפיקוח על המוהלים בעיה שאין לה אפשרות להטיל סנקציות אמתיות ולפקח על כל המוהלים. הסנקציות שלכם צריכות להיות יותר משמעויות, מוהל שכשל צריך לתת את הדין הפלילי,  ואת זה יש להתקין בתקנות”.

בעוד כשבועיים צפויה לעלות הצעת חוק פרטית של ח”כ רחל עזריה וח”כ אברהם נגוסה, שנכתבה בשיתוף תנועת נאמני תורה ועבודה וארגון עתים, ושעיקרה לחייב מוהלים ב”ביטוח אחריות”.

מטרת החוק הינה להבטיח תשלום פיצויים למי שנפגע עקב מעשה או מחדל של מוהל. על פי הצעת החוק “לא יערוך מוהל ברית מילה אלא אם כן הוא מבוטח בפוליסת ביטוח אחריות לשפוי צד שלישי בשל חבות כספית שהמבוטח עשוי להיות חייב בה בשל גרימת נזקי גוף”.

עו”ד אלה סקעת, מכון עתים: “למה לא לחייב את המוהלים בביטוח מקצועי?”

פרופ’ שטיינברג: “זה לא חלק מהדרישות שלנו, אבל אנחנו מאד ממליצים. אין לנו יכולת לחייב. גם רופא יכול לעבוד ללא ביטוח. אין מקצוע חופשי שיש בו חובת ביטוח. אם הכנסת מחוקקת חוק שמחייב מוהל להיות מבוטח, שום חברת ביטוח לא תבטח מוהלים בחו”ל וזה יהיה תירוץ מצוין להפסיק בריתות בחו”ל”.

מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ יואב בן צור סיכם: “אולי צריך לבדוק איך לתת יותר שיניים לוועדה לפיקוח על המוהלים. לעקוב שאם מוהל הושעה, שאכן הוא לא ממשיך לעשות בריתות, וגם לפרסם באתר שמות של מוהלים שהושעו, גם אם הם לא מוסמכים. יכול להיות שאפשר בתקנות לשפר את המצב. נבוא בדברים עם השר לשירותי דת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות