מחדל הטיפול של מוקד 100 ב’שיחת החטיפה’: קצינים במשטרה יודחו

ועדת הבדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה לבחינת הליקויים בתפקוד המשטרה בערב חטיפת שלושת הנערים קבעה: ארבעה קצינים ושוטרים במחוז ש"י יודחו מתפקידם • המפכ"ל הורה להקים את הוועדה בעקבות הביקורת שהתעוררה: במשך שעות ארוכות ידעה המשטרה על החטיפה, אך לא עדכנה את צה"ל • המפכ"ל: "טיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם"
שי ויספיש
ב' תמוז התשע"ד / 30.06.2014 15:17

מפקד אגף המבצעים (אג”מ) במחוז ש”י של המשטרה, ניצב-משנה שי אזולאי, מפקד מרכז השליטה (משל”ט) במחוז, רב-פקד מוטי שושן, אחראי המשמרת במוקד 100 והשוטרת הוותיקה שקיבלה את שיחת הנערים החטופים וסיווגה אותה כ”הטרדה” יודחו בעקבות מחדל ‘שיחת החטיפה’ על המחדל פורסם לראשונה באתר וואלה.

ועדת הבדיקה שמינה מפכ”ל המשטרה יוחנן דנינו לבדיקת הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של חטיפת הנערים בליל שישי לפני כשבועיים וחצי הגישה היום (שני) את ממצאיה והמלצותיה למפכ”ל.

ועדת הבדיקה מצאה, כי נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש”י, בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד מהחטוף גיל-עד שעאר, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין.

ממצאי הוועדה כוללים מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות, בכל הקשור להתנהלות המוקד במחוז ש”י. משפחות החטופים עודכנו בממצאי הדו”ח באופן אישי על ידי יו”ר ועדת הבדיקה, ראש חטיבת השיטור תנ”צ משה ברקת.

המפכ”ל, לאחר שעיין בדו”ח הוועדה, החליט לאמץ את עקרי ההמלצות ולהחמיר עם חלק מההמלצות האישיות.

נוכח חומרת הכשל הורה המפכ”ל על נקיטת צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקדים, הקצינים והשוטרים שהיו מעורבים בטיפול בשיחה שנתקבלה במוקד 100 – בין במעורבות אישית וישירה ובין במעורבות מכוח אחריותם הפיקודית, ובמסגרת זו אף להורות על העברה לאלתר מתפקידם של המעורבים, ובהם גם קצינים בכירים.

נוסף על ההדחה, תירשם לניצב-משנה אזולאי ורב-פקד שושן הערת מפקד. גם לראש ענף המבצעים תירשם הערה, בגין תפקודו הלקוי. באשר לאחראית המוקד ואחראי המשמרת, הוחלט לשקול את המשך שירותם במשטרת ישראל. בנוגע לשוטר השח”ם – שירות חובה צבאי במסגרת המשטרה – שענה לשיחה, נקבע כי הוא פעל כמצופה ממנו ולא נמצא כשל בתפקודו.

בנוסף לכך, נוכח המסקנות המערכתיות של ועדת הבדיקה הורה המפכ”ל להעמיק במספר היבטים העולים מן הדו”ח בנוגע לסוגיית המשל”טים במשטרת ישראל, ומינה את הסמפכ”ל, ניצב ניסים מור, לעמוד בראש צוות ארצי אשר יבחן את הדרכים ליישום המלצות הוועדה, בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות ככל שידרש.

מפכ”ל המשטרה הדגיש בהחלטתו: “מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. משטרת ישראל אמונה בראש ובראשונה על ביטחון אזרחיה, ובעניין זה מוקד 100 ניצב בקו הקדמי של התודעה הציבורית, ככתובת אליה הוא פונה עת נקלע למצוקה ובמטרה לקבל מענה במגוון מצבי חירום והצלה.

“במקום שיש ספק – אין ספק”, הדגיש דנינו. ”אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הינו אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהינו אבן יסוד בפעילות המשטרתית”.

המפכ”ל הורה להקים את הוועדה בעקבות הביקורת שהתעוררה לאחר חשיפת וואלה, על כך שבמשך שעות ארוכות ידעה המשטרה על היעלמותם של שלושת הנערים שנחטפו, אך לא עדכנה את צה”ל בעניין. עקבותיהם של נפתלי פרנקל, איל יפרח וגיל-עד שער נעלמו בסביבות 22:25 ובסביבות אותה שעה התקשר אחד הנערים למשטרה ולחש “נחטפתי, נחטפתי”.

בעקבות החשש לחייהם של הנערים הוקם חפ”ק משטרתי בקריית ארבע. עם זאת, רק ב-4:00 לפנות בבוקר, חמש וחצי שעות לאחר תחילת האירוע, גילו בצה”ל על החטיפה.

את השיחה הראשונית במוקד 100 קיבל שוטר שח”מ – שירות חובה צבאי במסגרת המשטרה – והעביר את הקריאה לשוטרת הוותיקה הנחשבת לאחת מהשוטרות טובות במרכז השליטה של מחוז ש”י במשטרה. אולם זו, כך על פי ממצאים ראשוניים של הבדיקה, החליטה לסווגה כהטרדה ולא העבירה את המידע הלאה בשרשרת הפיקוד למפקדה. משכך, התעכב הליך איתור השיחה – דבר שייתכן כי היה מעלה את החשד שמדובר בחטיפה.

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ’ אמר בימים שאחרי החטיפה כי לא היה ממהר להשתמש במילה “מחדל” בהתייחס לתפקוד המשטרה סביב החטיפה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות