הדחת חנין זועבי: יותר מ-40 ח”כים חתמו אך החרדים לא רצים להצטרף

היוזמה של ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו תופסת תאוצה, לאחר שבג"ץ הודיע בשבוע שעבר כי אין בכוונתו לפסול את החוק המאפשר להדיח ח"כ מכהן • אבל החרדים גוררים רגליים
אריה ריבקינד
כ' סיון התשע"ח / 03.06.2018 10:31

יותר מ-40 ח”כים כבר חתמו על הבקשה להדיח מהכנסת את ח”כ חנין זועבי מהרשימה המשותפת, שקראה למיליוני פלסטינים לעלות על ירושלים. כך דווח הבוקר (ראשון) בחדשות כאן.

החלטת בג”ץ בשבוע שעבר פה אחד לדחות את העתירות שהוגשו נגד חוק ההדחה, האיצה את קצב איסוף החתימות ויוזם הליך ההדחה, ח”כ עודד פורר, גייס בימים האחרונים בין השאר חתימות של ח”כים בליכוד ובסיעת כולנו

עם זאת, הדרך עד פתיחת הליך ההדחה עודנה ארוכה, זאת בין היתר מאחר שאפילו בתוך הקואליציה המהלך אותו יזמה סיעת ישראל ביתנו לא נהנה מהסכמה רחבה.

על פי החוק, לצורך פתיחה בהליך של הדחה יש צורך בחתימתם של לפחות 70 חברי כנסת על הבקשה, בהם לפחות עשרה חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה.

נכון לרגע זה מפלגת האופוזיציה שעשויה אולי לאפשר את צאתו של המהלך לדרך היא ‘יש עתיד’, אולם יאיר לפיד טרם החליט אם לתמוך בבקשה להדיח את זועבי.

לעומתם, מי שמסרבים עדיין לחתום ואינם ממהרים להצטרף ליוזמה הם חברי המפלגות החרדיות, זאת בשל הקרבה בינם לבין הח”כים הערבים בשורה של נושאים שעל הפרק – מה שיקשה עוד יותר על השלמת איסוף החתימות.

יצוין, כי הח”כים החרדים הביעו אי נוחות מחקיקת חוק ההדחה כבר בעת החקיקה, זאת מחשש שהוא עלול להיות מנוצל גם נגדם.

חוק ההדחה, שאושר בכנסת לפני קרוב לשנתיים, מאפשר לפתוח בהליך הדחה של ח”כ אם הסית לגזענות או הביע תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. כדי להתחיל בהליך נדרשות חתימותיהם של 70 חברי כנסת, ולאחר מכן ההחלטה מגיעה להצבעה בוועדת הכנסת – שם נדרש רוב של שלושה רבעים מחברי הוועדה. האישור הסופי מתקבל בהצבעה במליאת הכנסת, שם נדרש רוב מיוחד של 90 ח”כים התומכים בהדחה.

עד היום נפתח הליך הדחה רק נגד הח”כ לשעבר באסל גטאס, גם הוא איש בל”ד והרשימה המשותפת, לאחר שהבריח טלפונים סלולריים למחבלים הכלואים בישראל. במקרה של גטאס, גויסו 70 החתימות הנדרשות לתחילת ההליך, אך הוא נקטע באמצע לאחר שגטאס התפטר בעצמו מהכנסת בעקבות הגשת כתב האישום נגדו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות