פסיקת בג”ץ על גירוש המסתננים • השרים שקד ודרעי: “אנחנו נתקן”

לאחר החלטת בג"ץ בנושא המסתננים: השרים איילת שקד ואריה דרעי נפגשו היום יחד עם צוותים מקצועיים על מנת לדון בצעדיהם העתידיים • דרעי: "מעסיק שיאפשר תעסוקה למסתנן שסרב לצאת מרצון יסתכן בפתיחת תיק"
אריה ריבקינד
י"ב אלול התשע"ז / 03.09.2017 18:03

שרת המשפטים, איילת שקד, ושר הפנים, אריה דרעי, קיימו היום (ראשון) דיון בנושא העברתם של מסתננים למדינות שלישיות, לאחר פסק הדין של בג”צ בשבוע שעבר.

בדיון השתתפו גם נציגי רשות האוכלוסין וההגירה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ונציגי משרדי הממשלה השונים.

פסיקת בג”ץ בשבוע שעבר בנוגע לתיקון לחוק המסתננים, אישרה את ההסדרים אליהם הגיעה ישראל עם המדינות השלישיות, אך פסלה את הכלי ההרתעתי המרכזי של הממשלה והגבילה את כליאת המסתננים שאינם מסכימים לעזוב ל-60 יום.

בפתח הדיון הבהירו השרים כי פסק הדין שניתן על ידי שופטי בג״צ מהווה נקודת ציון קריטית המחייבת קבלת החלטות מיידיות לגבי המשך התנהלות הרשויות בנושא היציאה מרצון.

נושא הדיון היה סוגיית יציאתם של המסתננים למדינה שלישית שאינה מחייבת את הסכמתם או לחילופין שהייתו במשמורת.

במהלך הדיון הוחלט על שתי דרכי פעולה אפשריות: הראשון- תיקון ההסכם מול המדינות השלישיות, שיאפשר את יציאתם של מהגרי העבודה גם ללא הסכמתם; השני – תיקון חקיקה.

שר הפנים, אריה דרעי, הבהיר כי לצד המהלכים המשפטיים, לא יוכלו עוד מעסיקים להעסיק מסתננים שסרבו לצאת מרצונם ושוחררו ממשמורת. “לא יתכן שמסתנן סרב לצאת וישוחרר ממשמורת לחיים חופשיים ונורמטיביים ויועסק על ידי ישראלים, תוך התעלמות מצעדי המדינה להוביל ליציאה מהארץ. מעסיק שיאפשר תעסוקה למסתנן שסרב לצאת מרצון יסתכן בפתיחת תיק העסקה בניגוד לחוק ויוטל עליו קנס”.

שרת המשפטים, איילת שקד: “פסק הדין מאפשר למדינה להוציא מסתננים גם ללא הסכמתם, אך מסנדל אותה בכל הנוגע למקרה בו קיימת הסכמה מצידם. על מנת לפתור מצב זה, נדרש תיקון מינורי להסכמים עם המדינות השלישיות, ולכן אנו נפעל לתקנו, זאת במטרה להוציאו אל הפועל ובכך יעמוד במבחני פסק הדין”.

במהלך הדיון נדונו צעדים נוספים שעיקר מטרתם תהיה להוות תמריצים משמעותיים למסתננים לצאת מישראל, אם מרצון ואם ללא הסכמה מלאה.

השרים הבהירו כי הצעדים מחייבים פעולות בהקדם האפשרי וסיכמו להיפגש להמשך דיון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות