דוד רובינגר ז”ל: הצלם שצילם את הצנחנים ליד הכותל נפטר בגיל 92

לאורך קריירת הצילום הארוכה שלו צילם כחצי מיליון תמונות - שהפכו לנכסי צאן ברזל של ההיסטוריה של מדינת ישראל • היה 'צלם הבית' של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון • העסקן החב"די זלמן וולף: "היה איש של כבוד לאידישקייט"
נחמן גור
ד' אדר התשע"ז / 02.03.2017 10:11

זוכה פרס ישראל, דוד רובינגר ז”ל, מצלמי העיתונות הוותיקים והמוערכים במדינת ישראל, נפטר בגיל 92.

רובינגר צילם לאורך קריירת הצילום הארוכה שלו כחצי מיליון תמונות – שהפכו לנכסי צאן ברזל של ההיסטוריה של מדינת ישראל.

הוא  נולד בשנת 1924 בווינה בירת אוסטריה. לאחר האנשלוס בשנת 1938 סולק מבית הספר התיכון בשל יהדותו. אביו נכלא במחנה הריכוז דכאו והוא עבר עם אמו להתגורר ברובע היהודי. בסתיו 1939 הצליח לעלות לארץ ישראל כחבר תנועת ‘השומר הצעיר’ בסיוע עליית הנוער והתגורר בקיבוץ בית זרע.

עם הגיעו לגיל 18 התגייס לבריגדה היהודית ושירת בצפון אפריקה ואירופה.

את מצלמתו הראשונה, מסוג ‘ארגוס’, קיבל ב- 1945, והחליט להיות צלם עיתונות. הוא החל לצלם בשנת 1946 וכעבור שנים אחדות, בהן התפרנס בדוחק,”גילה” אותו אורי אבנרי והפכו לצלם מערכת השבועון העולם הזה. משימות אקראיות לעיתוני TIME/LIFE בשנות ה-50, התפתחו לקשר קבוע ובשנת 1970 הפך לחבר מערכת TIME. בשנת 2010, בגיל 86, הסתיים החוזה של רובינגר עם המגזין ולא הוארך.

רובינגר היה הצלם החביב על ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, ורבות מתמונותיו המפורסמות של בן גוריון צולמו במצלמתו.

בין התמונות המפורסמות שצילם רובינגר ניתן למנות את פריצת באר הנפט בשדה הנפט חלץ ב-1955. בצילום נראים עובדים עומדים שמחים ליד מקור פריצת הנפט.

תמונה מפורסמת נוספת שצילם היתה של קבלת הפנים השמחה למשחררי המטוס שנחטף לאנטבה ושוחרר במבצע יונתן ב-1976.

אבל התמונה המפורסמת ביותר שצילם רובינגר היא תמונתם של הצנחנים משחררי העיר העתיקה עומדים סמוך לכותל בעיצומה של מלחמת ששת הימים. רובינגר, שהצטרף לכוחות צה”ל שפרצו לעיר העתיקה, צילם גם את הרב שלמה גורן תוקע בשופר סמוך לכותל.

העסקן החב”די זלמן וולף, שרובינגר היה מיודד עוד עם אביו, דובר חב”ד בערק’ה וולף ז”ל, מספר כי הוא “היה איש של כבוד לאידישקייט. כיבד מאוד את התורה ולומדיה. למרות חילוקי הדעות והפערים בין אורח חייו לבין אורח חיי החרדים, תמיד הייתה לא הילת כבוד לחב״ד”.

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ספד לרובינגר: ״הצלם דוד רובינגר היה ויישאר גדול המתעדים של הישראליות. הוא היה שם תמיד כדי להנציח את רגעי התהילה והמלחמה, את האושר והכאב. הוא ליווה באופן צמוד עשרות שנים את הכנסת ואת ההוויה הפוליטית הישראלית של דור שלם וזכיתי לחנוך בכנסת תערוכה מתצלומיו.

“לא פחות משזכרו יישאר ברוך, ישארו מאות רבות של תמונותיו כסיפורה של ישראל ושל הנהגתה. דוד היה גם אישיות מיוחדת  ונעימה, משכמו ומעלה. אני שולח תנחומים כנים למשפחתו ולכל אוהביו”.

מלשכת העיתונות הממשלתית נמסר כי הלוויה תחל בשעה 10:00 בבית ההספד הר המנוחות בגבעת שאול.

הצנחנים בכותלצילום:דוד רובינגר, לעמ

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות