אפשר להפוך את הקרסול לברך? • הכירו את הניתוחים המוזרים בעולם

למעלה מ-300 מיליוני ניתוחים נערכים ברחבי העולם מידי שנה, אבל חלק מהם מאד לא שגרתיים • האם אפשר להחזיר ראייה באמצעות שיניים • ומה חזונו של הרופא האיטלקי שמאמין כי ניתן יהיה בעתיד להשתיל ראש של חולה לגוף אחר?
דוד ליבוביץ
ו' טבת התשע"ז / 04.01.2017 15:01

ניתוחים בבני אדם היו מאז ומעולם. פעם במנזרים וכניסות, ואחר כך בבתי חולים. כיום נערכים מידי שנה מאות מיליוני ניתוחים: בשנת 2012 נערכו כ- 312.9 מיליון ניתוחים ברחבי העולם, בהשוואה ל-226.4 מיליון בשנת 2004.

באתר וואלה, בכתבתה של ענת שליו, הוזכרו מספר ניתוחים בלתי שגרתיים, הנה שלושה מהם.

ניתוח הפיכת הקרסול לברך. נשמע מוזר? בוודאי, אבל זה קיים. מדובר על שיטה ניתוחית יוצאת דופן ומהפכנית שמאפשרת לקרסול לשמש כמפרק ברך. במהלך הניתוח, מסירים המנתחים את החלק התחתון של עצם הירך, הברך ועצם השוק העליונה. לאחר מכן, החלק התחתון של הרגל מסובב ב-180 מעלות ומחובר לירך. כלומר, אם נפשט את העניין, מדובר בכף רגל המחוברת הפוך לברך. לאחר שמותאמת פרוטזה, הקרסול מתפקד כברך.

השיטה משמשת בעיקר בטיפול בילדים שסבלו מגידולים סרטניים ממאירים בעצמות – כגון אוסטאוסרקומה – כאשר המטרה המרכזית של הפרוצדורה היא להסיר את הגידול, אך לאפשר לילד לשמור על חייו הפעילים, ולהימנע מקטיעה מלאה של הגפיים.

ניתוח הראייה שנעשה באמצעות השיניים. מדובר בניתוח מופלא שעושה שימוש בשיניו של המטופל כדי להחזיר לו את הראייה.

השיטה, שתוארה לראשונה בשנות השישים של המאה הקודמת בידי רופא איטלקי בשם פרופ’ בנדטו סטרמפלי, מיועדת לעזור לאנשים הסובלים מהידרדרות בראייה בעקבות נזק בלתי הפך שנגרם לקרנית.

הרופאים למעשה מסירים שן ואת העצם סביבה וקודחים חור בתוכה. אל החור בשן מוכנסת עדשה סינתטית והמנתחים משתילים את השן עם העדשה אל תוך הלחי של המטופל, שם נוצרים כלי דם חדשים במהלך מספר חודשים. לאחר מכן מסירים את שן-העדשה ומשתילים את העדשה בעין. אור יכול לנוע דרך העדשה ולהשיב את הראייה למטופל.

ניתוח בו כורתים מחצית מהמח לצורך מניעת פרכוסים. הניתוח כולל הסרה חלקית או מלאה של אחת משתי אונות המוח – האיבר המורכב ביותר בגופנו. מדובר בפרוצדורה מסובכת למדי, שעשויה לקחת כ- 12 שעות, ומבוצעת על מטופלים הסובלים ממקרים חמורים של אפילפסיה, במקרים בהם המטופל אינו מגיב לתרופות, או של שבץ כאשר צד אחד של המוח גדול יותר מאחר, ובעוד מספר מצבים נדירים. ההליך נוסה לראשונה על כלב בשנת 1888 בידי פיזיולוג גרמני.

הפרוצדורה מצליחה לרפא פרכוסים בקרב 85 עד 90 אחוזים מהמטופלים. כמו כן נמצאו עדויות כי אנשים העוברים את התהליך נהנים מתפקוד קוגניטיבי טוב יותר לאחריו.

בחרדים 10, פורסמה לפני כשנה אופציית השתלת ראש של חולה לגוף בריא. רופא איטלקי מאמין שהשתלת ראש לגוף של בן אדם היא דבר שבקרוב יהיה למציאות.

ד”ר סרג’יו קנוורו, מנתח איטלקי מוכר, מגבש כבר כעת צוות מנתחים במטרה להגיע לניתוח מלא בשנת 2017. השתלת הראש, תרפא למעשה חולים סופנים הסובלים מסרטן ומחלות שריר קשות.

ד”ר קנוורו פרסם מאמר ובו הוא מפרט בקווים כלליים את תכניתו המאתגרת.

על פי התכנית, הגוף התורם, והראש הנמען יקוררו כדי להאריך את זמן החיים של התאים שלהם ללא חמצן בזמן הניתוח.

בשלב הבא ייחתך הצוואר של הנמען וכך גם כלי הדם שלו כשהם קשורים בחוטים זעירים, ויחוברו לגוף החדש [של התורם] באמצעות חומר כימי שנקרא פוליאתילן גליקול. קרנוורו מאמין, שהמח יצליח לתקשר עם העצבים שבחוט השדרה של התורם, וכך יקבל האדם למעשה ‘גוף חדש’, ונקי ממחלות.

לאחר הניתוח ישהה המושתל במשך ארבעה שבועות בתרדמת – כדי לחזק את הקשרים בין החלקים, וגם אז לא יוכל להזיז אלא את פניו. רק שנה של תרגולי פיזיותרפיה יאפשרו לו להזיז גם את שאר הגוף.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות