עולם היודאיקה סוער: קמע של רבי ישעיל’ה קרסטירר נמכר ב-160,000$

תדהמה בעולם היודאיקה: בבית המכירות הפומביות 'מורשת' נמכר אתמול קמע של הצדיק רבי ישעיל׳ה קרסטירער זצ"ל, שהחל במחיר פתיחה של 8,000 דולר - במחיר שיא של 160,000 דולר • תיעוד של רגעים מהיסטריה והיסטוריה
אבי כץ
כ"ב כסלו התשע"ז / 22.12.2016 11:08

עולם היודאיקה מתרגש: קמיע על קלף מידיו הקדושות של הצדיק האדמו”ר רבי ישעי’לה קרעסטירער זי”ע נמכר אתמול בבית המכירות  ‘מורשת’  ב-160 אלף דולר.

על הקמע נכתב בקטלוג בית המכירות:

“לפנינו פריט נדיר ומעורר התרגשות בקרב שוחרי חסידות ואוהבי צדיקים, קמע אותו נתן הצדיק מקרעסטיר למבקשי ישועה והיה ספון במשך קרוב למאה שנים. “ודברים אלה הבאים יכתוב לו סופר על קלף קטן… ורעה לא יאונה לא לו ולא לכל אנשי ביתו”, כך כתב רבי הלל ליכטנשטיין בספרו
תשובות בית הלל החדש.

“ילשת באשר בוליב
והאפה הבמוג ולה”

אלו המילים שכתובות על פיסת הקלף. פיענוח המילים – שלשה פסוקים לשמירה שמרומזים בו, מופיע בספר אלף כתב, וזה ביאורו:

פיענוח המילים – שלושה פסוקים לשמירה שמרומזים בו, מופיע בספר אלף כתב, וזה ביאורו:

הפסוקים: “יהי שלום בחילך שלווה בארמונתיך” ו”לא תאונה אליך רעה ונגע לא יקרב באהליך” משולבים לסירוגין בראשי תיבות של השורה הראשונה.

הפסוק: “ואת האנשים אשר פתח הבית היכו בסנוורים מקטן ועד גדול וילאו למצוא הפתח” (בראשית י”ט, א’), מופיע בראשי תיבות של השורה השניה.

מזה דורות רבים עוברת ברטט המעשיה אודות הצדיק מקרעסטיר רבי ישעיה שטיינר על יהודי שהיגר לארה”ב, היהודי פתח מכבסה שהייתה מביאה לו פרנסה ברווח, אך דא עקא ששני גויים ממוצא איטלקי פתחו מכבסה מתחרה מול חנותו. היהודי, שלא ידע את נפשו, שלח עם יהודי שנסע להונגריה בקשה שיכנס לרבי ישעיל’ה ויבקש ישועה עבור מצוקתו.

היהודי שב לארה”ב והביא עמו קמיע דומה לקמיע שלפנינו.

המתחרים שזממו לשרוף את חנותו של היהודי שלחו מישהו כדי שיצית את חנותו, אולם האיש נלאה מלמצוא את הפתח ושרף בטעות את חנותם הם. משנפטר רבי ישעי’לה הרהיב עוז היהודי בנפשו ופתח את הקמיע והשתומם לראות את הפסוק ואת האנשים אשר פתח הבית הכו בסנוורים וגו’.

ויהי לפלא.

רבי ישעיה שטיינר (ה’תרי”ב – תרפ”ה) מקרעסטיר היה מחשובי האדמו”רים ומהנודעים ביותר בהונגריה. האדמו”ר, שהתייתם בגיל 3 מאביו, נשלח על ידי אימו האלמנה והוא בן 12 שנים בלבד לרבי צבי הירש מליסקא, שם היה עד סוף ימיו של רבו, אז מילא את מקומו, אולם נשאר בענוותנותו ולא החשיב את עצמו.

רבי ישעי’לה נחשב לעושה פלא ומופתים רבים מסופרים אודותיו. עד עצם היום הזה אלפים רבים עולים לציון קברו לשפוך את שיח ליבם וסיפורי ישועות רבים נפוצו אודות התפילה בציונו.

הצדיק מקרעסטיר נודע בליבו הרחום ובדאגתו לפרנסתם של בני ישראל והיה נוהג לומר: בזמן שגדולי ישראל עוסקים “ברזין דרזין” אני עוסק ב”לשובע ולא לרזון”.

הקמיעות שנתן בחייו למבקשי ישועה נכתבו על גבי קלף על ידי סופרים מומחים מתלמידיו והוא עצמו היה נוטלם בידו ומברכם טרם נתינתם, סיפורים רבים נלחשו מפה לאוזן אודות הישועות הגדולות להם זכו מחזיקי הקמיעות. ביותר נודעה תמונתו כסגולה לשמירה מפני עכברים בבית, בעקבות מעשה שהיה שבזכות ברכתו יצאו עכברים מאסמי חיטים של יהודים ולאחר ברכה שהעניק לאחד מחסידיו עכברים אכלו את תיק התביעה שהיה תלוי ועומד נגדו בבית משפט.

גודל: 5.8/5.4 ס”מ. מצב מצוין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה חשוב לדעת על פריטי יודאיקה?
    28/12/2016 22:55
    יוסף האוסף
  1. רוב האנשים לא יודעים אבל פריטי יודאיקה ישנים כמו ספרי קודש ישנים או עתיקים, חנוכיות, פמוטים, הגדות של פסח או כל פריט יהודי ישן עשוי להיות בעל ערך אספני וכספי משמעותי. אם התגלגל לידכם אוסף יודאיקה או פריט יהודי מעניין אחר כדאי שתעמיקו ידע, חפשו בגוגל “יודאיקה יוסף האוסף” וקבלו קישור למאמר שעושה סדר ומסביר כיצד להעריך באופן עצמאי את פריטי היודאיקה שלכם.