איך הצליח מתחזה להביך את ביה”ח תל השומר ולטפל במאות חולים?

זהו סיפורה של אחת המבוכות הגדולות של מערכת הבריאות בישראל, לאחר שצעיר ממוצא ערבי הצליח לשטות בצוות בית החולים תל השומר, להציג עצמו כרופא ולטפל במאות חולים • חברי הילדות של המתחזה: "הוא תמיד היה שקרן פתולוגי" • בית החולים: "המקרה נמצא בחקירה, לקחים יופקו"
קובי פינדרוס
ט"ז כסלו התשע"ז / 15.12.2016 23:57

קשה להאמין אבל לא ניתן להתווכח עם העובדות: הילאל עזאיזה צעיר ממוצא ערבי כבן 26 הצליח לשטות בבית החולים תל-השומר, ולהציג את עצמו כרופא במשך כחודש, כשהוא מטפל בלא פחות מ-300 חולים. סיפורו של עזאיזה נחשף בכתבתה של יאנה פבזנר בשן מאתר מאקו.

הילאל עזאיזה, 26, נולד וחי בדבורייה, יישוב למרגלות הר תבור שבו חיים כעשרת אלפים איש. מסתבר כי כבר בנערותו הוכר על ידי חבריו כשקרן סדרתי: “הילאל בחור טוב, אין בו רוע או זדון, אבל הוא תמיד היה משקר, כמה פעמים ביום”, מספר אחד מחבריו, “כולנו ידענו את זה ובבית הספר היינו צוחקים על זה. אלה היו שקרים של ילדים, אבל הוא תמיד התייחס אליהם מאוד ברצינות, היה חשוב לו שנאמין. היה לו קשה בבית הספר, הוא היה תלמיד טוב אבל לא מאוד מקובל”.

לעזאיזה מסתבר היה חלום לשמש כרופא. הוא התנדב במד”א כנער וגם לאחר מכן נראה לובש מדי פרמדיק מספר פעמים, ואפילו נוהג באמבולנס. הצעיר למד סיעוד במכללה פרטית, אבל נשר אחרי שנת לימודים אחת. במסגרת הלימודים, וכחצי שנה לפני תחילת פרשת ההתחזות, הוא עבד בצורה מסודרת ורשמית ככוח עזר במחלקת האורתופדיה בתל השומר. כשהלימודים הופסקו הופסקה גם העבודה, אבל עזאיזה לא הסכים לוותר כל כך מהר, והחליט להישאר בבית החולים והפעם כ’רופא’.

במשטרה חושדים שבין היתר הוא נתן להם תרופות, החדיר עירויים ולקח דגימות דם. “לא יודעים עדיין איך, אבל הוא הצליח להשיג את הקוד האישי של אחת הרופאות, שבאמצעותו נכנסים למחשבי בית החולים ולתיקי המטופלים”, אומר גורם משטרתי המעורה בפרטי החקירה.

באופן מפתיע, נחשב עזאיזה ל’רופא’ מצטיין. מטופלים לשעבר של עזאיזה מעידים על איש אכפתי ועדין, מקצועי ומוכשר. חלקם אפילו מציעים שיתנו לו להמשיך בעבודתו או להשתלב בדרך כלשהי בבית החולים. באופן טבעי, איש מהם לא חשד – לפחות לא בקול רם – שמי שבודק אותם הוא למעשה מתחזה.

אז איך בכל זאת הוא נתפס?

“יום אחד היא קיבלה טלפון מצוות המיון ונשאלה על המחלה של איזה מטופל, אבל היא בכלל לא עבדה ביום שבו ניתנה ההמלצה לגביו. ואז זה קרה שוב. היא הבינה שמשהו לא בסדר. התחילו לחקור, עשו אחד ועוד אחד והגיעו אליו”, מספר גורם במשטרה.

בתום ארבעה ימים במעצר שוחרר עזאיזה למעצר בית, ונאסר עליו להגיע לבית החולים בחצי השנה הקרובה כדי למנוע את שיבוש החקירה, המתנהלת בתחנת מסובין. “הוא חלש על מאות ואלפי תיקים של חולים”, אומרים מקורות במשטרה, “אנחנו מקווים שלא נעשה נזק, אבל בפנינו חקירה ארוכה. מה שבטוח הוא שיש פה תעוזה מאוד גדולה מצדו, ומה שעוד יותר מעניין הוא שהבחור האמין שהוא באמת רופא”.

מירב בן שבת, עורכת דינו של הילאל עזאיזה: “גרסתו של מרשי מתחילת החקירה היתה כי התנדב במקום וערך בדיקות מינוריות בהרשאה ותחת פיקוח רפואי מלא”.

בית החולים מסר בתגובה: “תופעת ההתחזות הינה תופעה פסולה ומסוכנת, ומדובר באנשים פורעי חוק. בבית החולים הוקם צוות בדיקה פנימי, ובמקביל אנו משתפים פעולה עם המשטרה ועם משרד הבריאות. המקרה נמצא בחקירה, יופקו לקחים נדרשים ונבצע שינויים ככל שיידרש על מנת לוודא שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות