אושר בקריאה ראשונה: לא יגדירו יותר אדם כ”מפגר” או הביטוי “פיגור”

לפי ההצעה של חברת הכנסת מירב בן ארי יוחלפו המונחים "מפגר" ו-"פיגור" על הטיותיהם השונות, במונחים "אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית" ו-"מוגבלות שכלית התפתחותית"
יוני גרין
כ"ב חשון התשע"ז / 22.11.2016 23:57

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק להחלפת המונח מפגר.

לפי ההצעה של חברת הכנסת מירב בן ארי וקבוצת חברי כנסת, מוצע להחליף את המונחים “מפגר” ו-“פיגור” על הטיותיהם השונות, במונחים “אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית” ו-“מוגבלות שכלית התפתחותית” בהתאמה.

בדברי ההסבר נכתב: “הכינוי ‘מפגר’ נתפס ככינוי משפיל ופוגעני ולכן נדרש תיקון למינוח. לדברי שופט בית משפט השלום בתל אביב, עודד מאור, ‘ההגדרה ‘מפגר’ לתיאור אדם שתפקודו והתנהגותו מוגבלת וזאת בשל התפתחותו החסרה או הלקויה, שיכול והיתה מתאימה לעת חקיקת החוק בשנת 1969, צריכה אף היא לצעוד ולהתקדם לעבר ימינו”.

בנוסף קבע מאור: ‘כבר לפני כעשרים שנים קבע המחוקק שיש להגן על כבודו של אדם עם מוגבלות, ואף עיגן את זכותו זו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, תוך שהצהיר שזכויות אלו ומחויבות החברה אליהן, מושתתות על ההכרה בעיקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עיקרון כבוד הבריות… אולם התאמה של המונח מפגר נשכחה מלב”.

בשנת 2009 קמה ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס סביונה רוט לוי לבחינת מינוח חלופי, כפי שנעשה למשל בארה”ב, אך המלצתה לשנותו ל’אדם עם פיגור שכלי’ נדחתה. כעת מבקשת בן ארי לתקן את המצב הלקוי הקיים ומציעה להחליף את המינוח, כך שלא ישפיל את אותם בעלי מוגבלויות.

12 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות