הגראי”ל שטיינמן גילה לתלמידים: מאיזו גניבה בן ישיבה צריך להיזהר?

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי"ל שטיינמן, מספר על שאלות שעלו על שולחנו • מה צריך ללמוד מכך שמקיימים כל מה שהרופא אומר? מה הגיב על ברכה של ילד קטן? ומה המסקנה אם רואים אחד שהיה בישיבה ולא נעשה אדם גדול?
יוסף גרינבוים
כ' חשון התשע"ז / 21.11.2016 09:49

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי״ל שטיינמן, מספר על שאלות ואנקדוטות משולחנו של ראש הישיבה.

“דבר נורא העיר רבינו בימים אלו, כשעלה על שולחנו הטהור דברי רופאים בעניין מסוים”, מספר הרב שניידר. “והתבטא בכאב ואמר: ראו, כל מילה שהרופא אומר מאמינים ומקיימים בדקדוק רב, על אף שהרופא לא תמיד יודע בדיוק… ודבר אלוקינו שכולו אמת מדוקדק, ושמענו באוזנינו בהר סיני לא תגנוב לא תרצח וכו’ – האם גם בזה אנחנו מדייקים ונזהרים כל כך?”

ממשיך הרב שניידר ומספר: “בנוגע לידיעת הש”ס, סיפר רבינו לאחרונה בהתפעלות על הגאון רבי שמחה זליג ריגר זצ”ל שכל מקום ששאלוהו היה יודע לענות, בכל הש”ס. כמו כן אמר רבינו, שפעם המלמד היה צועק על מי שלא יודע ש”ס או לכל הפחות נשים נזיקין, ביסט אגוי… (-אתה גוי). ואם כן מי שיכווין בברכת שלא עשני גוי, על זה, האם יצא ידי חובתו?

“לאחר הבחירות לנשיאות ארה”ב בשבועות האחרונים, עלה אצל רבינו מה שמספרים על אחד מגדולי בעלי המוסר, שהיה מחכה לשמוע בבוקר מי נבחר לנשיאות, כדי לכווין ב’שלא עשני גוי’, אפילו על הגוי הנבחר – והעיר רבינו, שאינו מבין מאי נפקא מינה בכוונת הברכה מי נבחר – הרי שניהם גויים…”

“באחד הימים לאחר תפילת שחרית”, מספר הרב שניידר, “ניגש בן ישיבה וביקש ברכה להיות תלמיד חכם – ובירכו רבינו. לאחר מכן אמר רבינו: הרי תוספות אומרים בכתובות דף ס”ג ע”א [ד”ה אדעתא] דהדרך הוא בהולך ללמוד שנעשה אדם גדול. הוסיף רבינו ואמר: ואם רואים אחד שהיה בישיבה ולא נעשה אדם גדול – כנראה שלא למד…”

הרב שנידר סיפר עוד: “בשבת קודש ניגש אחד מניני רבינו – ובירכו רבינו שיהיה בריא וחזק, והשיב הילד: ‘וכן למר’. נהנה רבינו ואמר: ‘זוהי ברכה של תינוק שלא טעם טעם חטא'”.

ידוע שכמה פעמים אמר ראש הישיבה למבקשים קבלה לחיזוק – “לא לגנוב”.

מספר הרב שניידר: “בערב יום כיפור כשבאו לשיעור תלמידים יקרים מישיבת רבינו ‘תורה בתפארתה’, אמר להם רבינו בסוף השיעור זאת  בתור חיזוק לקראת יום כיפור. וכשנשאל דאין מצוי כל כך גניבה בבני ישיבה, אמר שהדבר מצוי בגניבת חידושי תורה – שאומר דבר תורה של חבירו בשם עצמו.

“אך אמר רבינו, בימים אלו דבוודאי אין לזה שם ‘גניבה’, דבגונב חפץ מחבירו, לקח ממנו את מה שיש לו, אבל כאן נשארו החידושי תורה אצל חבירו, גם אחרי שגנבן ממנו… אלא רמאות כלפי אחרת יש כאן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות