בחצר סאטמר ‘יבריזו’ להוראות של העסקנים ויצביעו לדונלד טראמפ?

עסקנים מקהילת סאטמר יצאו בהוראה רישמית לחסידי החצר להצביע עבור הילרי קלינטון בבחירות לנשיאות - כאות ל'הכרת הטוב' ובגלל שככל הנראה טראמפ יהיה טוב יותר למדינת ישראל • אלא שביום הבחירות נשמעים בשכונת ויליאמסבורג קולות אחרים: "כולם פה בסחף לטראמפ. אוהבים את טראמפ, גם אם נגד הציונות. הילארי בעינינו שקרנית גדולה"
ז' חשון התשע"ז / 08.11.2016 16:54

בשעה 13:00 (שעון ישראל) נפתחו הקלפיות במדינות החוף המזרחי של ארצות הברית – ומיליונים מאזרחי ארצות הברית יצאו להצביעה על הנשיא הבא של אמריקה.

אולם מי שחשב שחסידי סאטמר, המתגוררים בעיקר בשכונות ויליאמסבורג ובורו פארק שבברוקלין, ובקרית יואל שבמדינת ניו-יורק – יצביעו למועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון ‘על אוטומט’, יופתע מתוצאות שיחה שערכנו עם חסיד סאטמר בויליאמסבורג, המספר על התחושה בקרב אנשי החסידות.

ביום שישי האחרון יצאו גורמים בקהילת סאטמר בהוראה לבחור בקלינטון. במודעה שהוצגה כמודעה רשמית של ראשי הקהילה נטען, כי למועמדת הדמוקרטית יש היסטוריה של שנים רבות בעמידה לימינה של היהדות החרדית, בכל מצב – גם כאשר היתה ‘הגברת הראשונה’, אחר כך בתפקיד סנאטור של ניו יורק, ובסוף כשרת החוץ.

שיקול נוסף של העסקנים: “ככל הנראה טראמפ יהיה טוב יותר למדינת ישראל – וזה  אחד מהשיקולים שלא לתמוך בו”.

“הבחירה של חסידי סאטמר בקלינטון כמעט ולא תשפיע דבר”, אמרו העסקנים בסאטמר, “משום שמדינת ניו יורק מצביעה ברוב גדול עבור הדמוקרטים – אבל הכרת הטוב צריכים להראות”.

אלא שביום הבחירות נשמעים בשכונה החסידית קולות אחרים.

“החסידים שאני מכיר, ומה שאני שומע בבית כנסת וברחוב בכלל – הנטייה היא שמצביעים לטראמפ”, מבהיר ג’, תושב ותיק בשכונת ויליאמסבורג.

• התפרסמה מודעה מטעם הקהילה ולפיה צריך להצביע להילארי, כי טראמפ בעד ישראל. זה לא מחייב אתכם?

” ממש לא. המודעה הזו היא מטעם קבוצה של אנשים, שחושבים שכולנו צריכים לשמוע להם. זה לא שהאדמו”רים (-משני הפלגים של החחסידות) אמרו למי להצביע. הם לא אמרו כלום.

“העסקנים האלו פשוט שונאים את ישראל ונגד ישראל, וכל השיקולים שלהם סובבים סביב הדבר הזה. אותנו, את רוב החסידים, שיש להם קרובי משפחה בישראל ולא שונאים את ישראל (גם אם לא מבקרים בכותל, למשל) השיקול הזה לא מאוד מעניין, ובטח לא מהווה את השיקול המרכזי.

“יש עוד שיקולים. אנחנו אוהבים את טראמפ, את האישיות שלו, אנחנו לא מחפשים שיהיה רע לישראל, גם אם אנחנו נגד הציונות. הילארי בעינינו שקרנית גדולה”.

• מניין לכם שהיא שקרנית? אתם צופים בטלוויזיה?

“בטכנולוגיה של היום, אנחנו יודעים הכול, ומהר מאוד…”

בן שיחי שולח לי תמונה שצייר בנו, חסיד סאטמר כבן 16, “כשהיו לו כמה דקות של פנאי”.

דומה כי התמונה מדברת בעד עצמה. “כולם פה בסחף לטראמפ”, הוא אומר.

2

ויש לו עוד הסבר, רציונלי צריך להודות.

“הרי אנחנו תושבי ניו יורק. השכונות של סאטמר – ויליאמסבורג, מונארו ועוד הן בניו יורק, אין הרבה חסידים מחוץ למדינה. והרי אנחנו יודעים מראש שהילארי תנצח אצלנו, אז למה לפחות שלא להשפיע על זהות האלקטורים, שיהיו רפובליקנים ואנשי טראמפ?”

בבחירות הקודמות, בשנת 2012, כאשר הציבור החרדי בחר בהמוניו במועמד הרפובליקני מיט רומני, קיבל ברק אובמה מעל 80 אחוז בקרית יואל, מעוזם של חסידי סאטמר – רק בגלל מה שהם מכנים “הקאמפיין הישראלי שלא לבחור באובמה, והניסיון שלא לערבב ח”ו שיקולים של מדינת ישראל בבחירות פנימיות בארה”ב”.

האם הפעם תהיה התוצאה שונה?

סאטמר

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות