אז מתי נדע מי ניצח בארה”ב? • מה שצריך לדעת על הבחירות לנשיאות

אזרחי ארצות הברית יכריעו היום אם דונלד טראמפ יהיה הנשיא הבא של המעצמה האמריקנית או שתהיה זו הילרי קלינטון שתעשה היסטוריה • איזה מדינות מכונות 'המתנדנדות' ולמה? מתי ייסגרו הקלפיות? מתי נדע מי ניצח? והיכן יהיו המועמדים בשעת ההכרזה על הנשיא הבא? • מדריך על מערכת הבחירות בארצות הברית ולוח הזמנים הצפוי - עד לתוצאות
נתן פרל
ז' חשון התשע"ז / 08.11.2016 09:40

יוצאים אל הקלפי – וכל העולם עוקב: אזרחי ארצות הברית יכריעו היום (שלישי) אם דונלד טראמפ יהיה הנשיא הבא של המעצמה האמריקנית או שתהיה זו הילרי קלינטון שתעשה היסטוריה ותהיה לנשיאה האישה הראשונה בתולדות ארצות הברית.

הנה מדריך כללי כיצד פועלת מערכת הבחירות האמריקנית  ולוח הזמנים הצפוי עד לתוצאות:

בארצות הברית פועלת שיטת האלקטורים – מתוך 538 אלקטורים בסך הכול, שמתחלקים באופן שונה בכל אחת מבין 50 המדינות של ארצות הברית, צריך אחד מהמועדים להשיג 270. מי מהשניים שיקבל אותם, יהיה זה שיוכרז כנשיא או הנשיאה ה-45 של ארצות הברית.

איזה מדינות מכונות ‘המתנדנדות’ ולמה?

בעוד שברוב המדינות יש רוב מובהק, לאורך עשרות שנים, דמוקרטי או רפובליקני – כמה מדינות מעניקות בכל מערכת בחירות את האלקטורים שלהן למועמדים מאחד המחנות, בצורה לא עקבית.

המדינות הבולטות שבהן הן פלורידה (29 אלקטורים), פנסילבניה (20 אלקטורים), מישיגן (16 אלקטורים), צפון קרוליינה (15 אלקטורים), ג’ורג’יה (16 אלקטורים), אריזונה (11 אלקטורים), קולורדו (תשעה אלקטורים), איווה (שישה אלקטורים) ונבאדה (שישה אלקטורים).

מתי ייסגרו הקלפיות?

סגירת הקלפיות מתפרסת על פני כחמש שעות. בעוד קלפיות בחלק ממדינות החוף המזרחי של ארה”ב נסגרות ב-19:00 לפי השעון המקומי (2:00 לפנות בוקר ביום רביעי בישראל), בעוד שבחוף המערבי סוגרים חמש שעות אחר כך.

המדגמים מאותן מדינות משודרים מיד עם סגירת הקלפיות, למרות העובדה שהם עלולים להשפיע על הבוחרים במדינות אחרות.

בשעה 2:30 (שעון ישראל) צפויות להיוודע תוצאות המדגמים מצפון קרוליינה ואוהיו. התוצאות בשתי המדינות האלה עשויות לנבא את מה שצפוי בהמשך.

חצי שעה אחר כך כבר יהיו תוצאות במדינות שכוללות את פלורידה ופנסילבניה המתנדנדות. לשתי המדינות האלה יחד יש 49 אלקטורים , ומי שיזכה בהם יהיה בעל סיכוי טוב לנצח.

קולורדו, מישיגן וויסקונסין הן בין המדינות שיסגרו את הקלפיות ב-4:00 לפי שעון ישראל. איווה ונבדה גומרות להצביע שעה מאוחר יותר.

בשעה 6:00 בבוקר לפי שעון ישראל מתחילות להיסגר הקלפיות במדינות המערביות של ארה”ב (אלסקה תסגור את קלפיותיה ב-8:00 לפי שעון ישראל).

עד אז כבר כמעט בטוח שיידעו מי ניצח, אלא אם ארה”ב תמצא עצמה בתיקו מפתיע.

היכן יהיו המועמדים בשעת ההכרזה?

אירוע התמיכה שבו ישתתף טראמפ יתקיים במלון הילטון שבמרכז מנהטן, למוזמנים בלבד. קלינטון תקקיים את אירוע התמיכה בליל הבחירות ב’יעבץ סנטר’ במנהטן.

אז מתי נדע מי ניצח?

כלי התקשורת יכריזו על המועמד הנבחר כאשר הוא יחצה את רף 270 האלקטורים הנדרשים. בשלב זה, כשהניצחון יהיה ודאי, אמור המועמד המפסיד להודות בתבוסה, והמנצח או המנצחת יצאו בפני הקהל הרב בעצרת התמיכה ויכריזו על עצמם.

עם זאת, אם מדינת פלורידה תצביע באופן מובהק עבור אחד המועמדים, ייתכן שאפשר יהיה לנבא את התוצאה בשעה מוקדמת יחסית. אם לא, זה עלול להימשך הרבה זמן. במקרה שהמירוץ יהיה צמוד, נאלץ להמתין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות