מה הוא חשב לעצמו למען השם? בין פואד ז”ל לדונלד טראמפ

משעל פנה אל בן אליעזר ושאל בחיוך ממזרי: "אתה לא חושש?" אבל הקומבינטור הגדול והחייכן ניפנף את המנחה בתנועת ביטול. איך זה קרה לו, מה הוא חשב לעצמו למען השם? ומה בדיוק חשב לעצמו דולנד טראמפ וראשי המפלגה הרפובליקנית?
פרופ' עוז אלמוג
כ"ד תשרי התשע"ז / 26.10.2016 17:41

לפני כך וכך חודשים, בעיצומו של המאבק המלוכלך לנשיאות מדינתנו הקטנה, הוזמנתי לאולפן האקטואליה של ניסים משעל. זה קרה בעקבות מאמר שפרסמתי על השפל הפוליטי והמוסרי שהקמפיין הזה ביטא. באולפן ישב נינוח וזחוח בנימין בן אליעזר, אללה ירחמו, ולצידו מומחים לבילוש והאזנה (כלומר לסיכול פוליטי ממוקד).

משעל פנה אל בן אליעזר ושאל בחיוך ממזרי: “אתה לא חושש?” הקומבינטור הגדול והחייכן ניפנף את המנחה בתנועת ביטול והשיב משהו בסגנון (איני זוכר את המלים המדויקות): “הם כבר מחפשים אותי הרבה זמן, ולשווא. אני לא מודאג”. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

מה שמוזר היה בהתנהגותו של בן אליעזר הוא לא רק התעלמותו מעונת הצייד וחוקיה החדשים, אלא עצם העובדה שהוא בכלל נכנס מרצונו לאזור הסכנה. וזה עוד אחרי מחלה קשה, בגיל מופלג וכשהוא יודע היטב מה הוא מסתיר ומה יקרה אם זה יתגלה. מה לעזאזל הוא חשב לעצמו?

כיוון שפואד היה ממזר לא קטן שצבר בצבא ובפוליטיקה קילומטרז’ של תכנונים ודפ”אות, לא ניתן להשיב על השאלה הזאת בהסברים מתחום האינטיליגנציה. התשובה מונחת ככל הנראה בעולם הרגש. זכרי האלפא מהדגם שלו מחזיקים בחגורת נפץ התאבדותית כי הם לוקים בשתי תסמונות פסיכולוגיות: חמדנות של כבוד ותחושה מדומה של חסינות. המוח משדר לעצמו: 1. עוד לא נאהבתי די. 2. לי, בניגוד לאחרים, זה לא יקרה.

אותו דבר קרה לדונלד טראמפ וכנראה מאותן סיבות. אחרי שאתה שומע את הדברים שהוא אמר בהקלטה ההיא, התגובה המיידית שעולה היא – איך הוא העז בכלל לרוץ לנשיאות? הוא באמת חשב לעצמו שאחרי כל הפרובוקציות ובתוך המעצמה האלקטרונית המובילה לא תצוף יום אחד עדות שתחשוף אותו?

מה שמדהים במיוחד בסיפור הזה, הוא לאו דווקא טראמפ אלא ארה”ב המדינה. כיצד יתכן שהמפלגה הרפובליקנית, אדירת הממדים והנסיון, על כל מנהליה וגנרליה, לא עשתה מאמץ מינימלי למנוע את הביזיון הזה מראש? הרי ברור שהקלטת המפלילה אינה מכילה פליטת פה או הגזמה, בסגנון הפאב או יציע האוהדים. כל בר דעת מבין שהיא משקפת אופי בריוני. פירוש הדבר שהקולגות של טראמפ יכלו ליירט את מועמדותו בקלות בשלב מוקדם של הקמפיין – אבל הם התרשלו.

והנה לכם עוד משל ודוגמא לשקיעת האימפריה האמריקאית.

• עוז אלמוג הוא פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות