בג”ץ הזמין, בג”ץ קיבל: הרפורמים הגישו עתירה ליישם מתווה הכותל

התנועה הרפורמית וארגונים נוספים הגישו עתירה לבג"ץ הדורשת להורות לממשלה לאפשר "תפילה שוויונית" בכותל - באמצעות יישום מתווה הכותל או בהקצאה של רחבת תפילה מיוחדת • מדובר בעתירה מתוקנת המוגשת אחרי 'רמז עבה' של שופטי בג"ץ • התנועה למשילות ודמוקרטיה דורשת לפסול את ההרכב בדיון: "השופטים הזמינו עתירה ולקחו צד"
יוסף גרינבוים
ד' תשרי התשע"ז / 06.10.2016 13:41

התנועה הרפורמית וארגונים נוספים הגישו היום (חמישי) עתירה לבג”ץ, בדרישה להורות לממשלה לאפשר “תפילה שוויונית” בכותל – באמצעות יישום החלטת הממשלה מתחילת השנה על ‘מתווה הכותל’ או באמצעות התקנת רחבת תפילה חדשה בכותל.

העתירה הוגשה לאחר שבחודש שעבר הורו שופטי בג”ץ להגיש מחדש עתירה בנושא ‘מתווה הכותל’.

במהלך דיון  בעתירה שהגישו שמונה ארגונים נגד ראש הממשלה, הקרן למורשת הכותל המערבי ורב הכותל, מתחו שופטי בג”ץ ביקורת על כך ש’מתווה הכותל’ אינו מיושם, למרות שחלפו מספר חודשים מאז ההחלטה.

במהלך הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, לנציגי המדינה בדיון, כי “הדברים נסחבים עד בלי קץ”. נאור הוסיפה ואמרה כי אין זה תפקידו של בג”ץ להוציא את הערמונים מהאש במקום הממשלה.

מנכ”ל התנועה הרפורמית גלעד קריב אמר לאחר הגשת העתירה: “הרוב המכריע של הציבור בארץ ובתפוצות תומך בהקמת רחבה שוויונית בכותל, אך הדבר היחיד שמונע זאת הוא הכניעה המבישה של הממשלה למפלגות החרדיות”.

רגב הוסיף כי בתנועה מקווים שבג”ץ יורה לממשלה לעמוד בהחלטות שלה. לדבריו, העתירה מוגשת “בשם מיליוני יהודים שחשים מודרים ומופלים באתר התפילה הקדוש ביותר לעם היהודי”.

ענת הופמן, יו”ר ארגון נשות הכותל אמרה: “העתירה הזו היא הפתק הכואב ביותר שהכנסנו עד עכשיו אל בין אבני הכותל. כתבנו בה על האטימות והכוחנות של הרשויות שמנהלות את הכותל ואנו תובעות עבורנו צדק ושוויון. הגיע הזמן לשחרר את הכותל, להפוך אותו למקום שהוא בית לכולן וכולם ולא עוד מעוז חרדי במימון המדינה”.

העיתונאי יקי אדמקר דיווח בוואלה, כי במקביל להגשת העתירה, קראה התנועה למשילות ודמוקרטיה לפסול את הרכב שופטי בג”ץ הצפוי לדון בעתירה המדוברת, משום שלטענת התנועה “השופטים הזמינו עתירה ולקחו צד”.

התנועה הגישה תלונה בעניין לנציב התלונות על שופטים.

עו”ד זאב לב, חבר בתנועה למשילות ודמוקרטיה, אמר: “לא ניתן להסכים עם אופן פעולה זה של בית המשפט, הפועל באופן גלוי באמצעות העותרים לצורך קידום אג’נדה פוליטית-תרבותית מובהקת”.

נזכיר, כי  ב-31 בינואר אישרה הממשלה את ‘מתווה הכותל’, לפיו תוקצה הרחבה הדרומית באזור קשת רובינסון לרפורמים והקונסרבטיבים, ובמקום יתקיימו תפילות מעורבות. לפי המתווה, נציגי ארגונים אלה יהיו שותפים במועצה שתנהל את הרחבה.

בתמורה להקצאת הרחבה הדרומית, הסכימו הרפורמים והקונסרבטיבים להימנע מלעמוד על דרישתם בעתירה לבג”ץ לאפשר תפילה, בניגוד להלכה, ברחבת הכותל.

אלא שבשל הלחץ הציבורי במגזר החרדי, המפלגות החרדיות חזרו בהם מהסכמתם לחלקים מהמתווה. בחודשים האחרונים נעשים בלשכת ראש הממשלה מאמצים למצוא נוסחה חדשה – אולם עד כה ללא הצלחה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות