90 דקות דרמטיות: עימות ראש בראש על כל הקופה

הלילה, פחות מחודש וחצי לפני יום הבחירות, יתעמתו הילארי קלינטון ודונלד טראמפ לראשונה באופן חזיתי ולעיני כ-100 מיליוני אמריקנים • טראמפ ינסה לרמוס את יריבתו ובה בעת להציג הופעה 'נשיאותית' • קלינטון תבקש להוכיח את עליונותה בנושאי מדיניות ולשכנע שיריבה לא כשיר לתפקיד • ובינתיים בסקרים: שוויון כמעט מוחלט בין שני המועמדים
נחמן גור
כ"ג אלול התשע"ו / 26.09.2016 18:56

מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית מתקרבת לרגע המותח ביותר שלה: מפגש פנים אל-פנים ועימות חזיתי בין שני המועמדים המובילים – הילארי קלינטון מטעם המפלגה הדמוקרטית ודונלד טראמפ מטעם המפלגה הרפובליקנית.

כחודש וחצי לפני יום הבחירות, השניים יתעמתו היום לראשונה בשורה של נושאי מדיניות וכל אחד מהם ינסה לשכנע את מאות מיליוני האמריקנים – וליתר דיוק: את המיליונים הבודדים שעדיין מתלבטים – מדוע לבחור דווקא בו. או בה, כמובן.

העימות הדרמטי יחל הלילה בשעה 4:00 לפי שעון ישראל, באוניברסיטת ‘הופסטרה’ שבלונג איילנד, ניו יורק.

על פי הודעת הוועדה המארגנת, העימות יחולק ל-6 חלקים שווים בני רבע שעה ויעסוק ב’כיוון של אמריקה’, ‘איך משיגים שגשוג’ וסוגיית הביטחון הלאומי – בכל נושא תהיינה שתי שאלות.

המנחה, לסטר הולט מרשת NBC, יפתח כל אחת מ-6 רבעי השעה בשאלות שיפנה לשני המועמדים.

ראשית יקבל כל מועמד שתי דקות בלבד כדי להשיב, ולאחר מכן כל מועמד יקבל הזדמנות להגיב על תשובת יריבו – מה שצפוי להפוך למאבק מרתק ולחלק המשמעותי ביותר בקרב על דעת הקהל.

אז מה צפוי לנו הלילה?

מערכת הבחירות המוזרה והאמוציונלית ביותר שראתה ארצות הברית מזה עשורים רבים, יוצרת עניין עצום בקרב הציבור האמריקני.

על פי התחזיות, מספר הצופים בעימות הראשון בין קלינטון לטראמפ צפוי לעמוד על כ-100 מיליון איש בארה”ב לבדה.

לשם ההשוואה, העימות הנצפה ביותר עד כה היה ב-1980, בין ג’ימי קרטר לרונלד רייגן, עם כ-80 מיליון צופים. בעימות בין הנשיא אובמה למיט רומני ב-2012, צפו ‘רק’ 67 מיליון אמריקנים.

פרשנים בארה”ב סבורים כי לטראמפ יהיה קל בהרבה לנצח בעימות, בשל כישוריו הרטוריים והטלוויזיוניים, אישיותו המוחצנת וחוסר העכבות שהוכיח ברמיסת יריביו.

אולם כדי לשכנע את המתלבטים, הוא יידרש להציג גם הופעה ‘נשיאותית’ משכנעת.

קלינטון, לעומת זאת, עלולה לאבד את ביטחונה מול מתקפה אכזרית מדי מצד טראמפ. חוסר הכריזמה שלה ונטייתה לאמירות כלליות ובלתי-ממוקדות, עלולים ‘לשעמם’ את הקהל.

המשימה שלה היא אחת – להציג את טראמפ כאדם בור ובעל אישיות מעורערת, אשר יהווה סכנה לארה”ב ולעולם כולו.

הבדלי האישיות הקיצוניים בין קלינטון וטראמפ, באו לידי ביטוי גם בהכנות לעימות. קלינטון עמלה כבר שבועות ארוכים על שינון החומר ושיפור הופעתה, בין היתר באמצעות סימולציות עימות רבות וממושכות שקיימה מול יועץ תקשורת שגילם את טראמפ.

אך טראמפ משוכנע שמה שהביא לו את הניצחון בפריימריז הרפובליקניים היא דווקא הספונטניות והסגנון הישיר שלו, שכבשו את לבבות המצביעים.

קלינטון

 לדברי מקורביו, טראמפ בקושי מתכונן לעימות והוא סומך על יכולותיו האישיות שיביאו לו גם כאן את הניצחון.

דבר הסוקרים

ובינתיים בסקרים, טראמפ ממשיך לצמצם פערים זה השבוע השלישי ברציפות.

מערכת הבחירות הפכה לצמודה באופן מוחלט, עד כדי כך שכל הימור על זהות המנצח בעוד 43 ימים, הוא בגדר ניחוש פרוע בלבד.

מתחילת ספטמבר איבדה קלינטון את ההובלה ב-7 מדינות – איווה, אוהיו, קרוליינה הצפונית, נבאדה, פלורידה, קולורדו ופנסילבניה. יחד עם אריזונה ה’אדומה’ מדובר ב-8 מדינות מתנדנדות, ומי שינצח בהן, יהיה הנשיא הבא.

קלינטון עדיין שומרת על בסיס כוח משמעותי של 22 מדינות המחזיקות יחד ב-243 אלקטורים. כלומר: די לה בניצחון בפלורידה (29 אלקטורים) או בפנסילבניה וקולורדו (29 אלקטורים יחד), כדי לעבור את סף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון.

מסלולו של טראמפ לניצחון סבוך יותר.

כקלינטון, גם לו יצביעו בוודאות לפחות 22 מדינות, אולם הן קטנות יותר ולכולן יחד רק 181 אלקטורים. כלומר: כדי להפוך לנשיא הוא יידרש להשיג 89 אלקטורים נוספים מתוך 114 האלקטורים של המדינות המתנדנדות.

על פי הסקרים הנוכחיים, המשימה אפשרית בהחלט עבורו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות