“הרגשתי עוול, בכיתי”: עשרות חיילים אולצו להוריד הזקנים

מתוך כ-60 חיילים בני ישיבות שהתגייסו בימים האחרונים להנדסה קרבית, רק בודדים קיבלו אישור לגדל זקן: הודיעו שמי שלא קיבל 'פטור זקן' יש לו שתי אפשרויות - או שנשארים לשבת בבסיס או שמגלחים ויוצאים הביתה • "פעם אחרונה שזה קרה זה היה לפני 70 שנה באירופה. שמה חתכו זקנים, תלשו פאות. יצאתי הביתה בריא, אבל עם לב שבור''
חיים טוויל
ט"ו אב התשע"ו / 19.08.2016 13:30

עשרות חיילים דתיים, טירונים בבית הספר להנדסה קרבית, אולצו השבוע להתגלח כתנאי ליציאתם הביתה לשבת. כך נודע לעמותת ‘צו 1’ שהוקמה השבוע כדי לסייע לחיילים להתמודד עם בעיות דת בשורות צה”ל.

לפי דיווח בערוץ 7, מתוך למעלה מ-60 חיילים בני ישיבות שהתגייסו בימים האחרונים להנדסה קרבית, רק בודדים קיבלו אישור לגדל זקן, כפי שנהגו לפני הגיוס לצה”ל.

עשרות החיילים האחרים חויבו להתגלח.

אחד החיילים העיד: ”למדתי בישיבה גבוהה, אני מגדל זקן רוב חיי בגלל סיבות אמוניות בהן אני מאמין. לפנות בוקר הודיעו לכל מי שלא קיבל ‘פטור זקן’ זמני מהבקו”ם שיש לו שתי אפשרויות – או שאתם נשארים לשבת בבסיס או שאתם מגלחים את הזקן ויוצאים הביתה.

“הייתי בהלם. למה גורמים לבחור בין שני עקרונות וערכים שאני מאמין בהם?! אחד הוא גידול הזקן והשני הוא כיבוד הורים. למה אני צריך ‘להפתיע’ את ההורים שלי בשיחת טלפון שאני לא מגיע לשבת הביתה, אחרי שבועיים שלא התראינו? הרגשתי פשוט עוול גדול והתחלתי לבכות”.

בסופו של דבר, החליט החייל להתגלח בלב כבד ובדמעות רבות.

”אני בטוח שכל מי שהיה סביבי ראה את הכאב שהיה לי בהחלטה. איך יכולים להכריח מישהו לוותר על אמונתו? פעם אחרונה שזה קרה זה היה לפני 70 שנה באירופה. שמה חתכו זקנים, שמה תלשו פאות. יצאתי הביתה בריא ושלם אבל עם לב שבור”.

גורמים צבאיים הסבירו בשיחה עימם, כי חיילים שמתגייסים עם “זקן עבות” רשאים לבקש פטור מיוחד וסביר להניח שהפטור יאושר להם.

לדברי אותם גורמים, דתיים וחילונים שמגדלים זיפים במהלך השירות הצבאי רשאים גם הם לבקש פטור מגילוח, אולם סביר להניח שיסורבו על רקע הפקודה שנכנסה השנה לתוקף ומקשיחה את התנאים לקבלת הפטור מגילוח הזקן.

מצה”ל נמסר בתגובה: “הפקודה והמדיניות בצה”ל הינה שגידול זקן יאושר רק למי שאורח חייו דתי או חייל חילוני שהזקן הוא חלק מאורח חייו טרם הגיוס. הפקודה הונהגה כדי להבטיח משמעת ביחידות צה״ל. אין לצה״ל שום כוונה לפגוע ברגשותיהם ובאורח חייהם של חייליו, דתיים וחילוניים כאחד.

“קצין הנדסה ראשי הורה לחיילים לא להתגלח עד לקיום תחקיר בראשותו ביום ראשון”.

גורם צבאי הוסיף בשיחה עם ערוץ 7: “לא כל החיילים שביקשו אישור לזקן מנהלים אורח חיים דתי או חילוניים שאורח חייהם הוא עם זקן”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה התגייסת??
    19/08/2016 13:46
    ברקת
  1. מה חשבת שהתגייסת??

  2. לא גזזו בכח, היו צריכים להשאר לשבת, לא באמת חשוב להם!!!!!!!!!!!!!
    19/08/2016 16:04
    פחדנים
  3. למה לשתף פעולה ולגזוז,
    כנראה זה לא באמת חשוב להם. אחרת למה לגזוז בשביל לצאת לשבת????????????

  4. משתמטים נמאסתם! זו לא תוכנית לבקשתכם.
    21/08/2016 17:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. תתגלחו או עופו לכלא.

  6. זו לא תוכנית לבקשתכם. צייתו לפקודה או לכו לכלא.
    21/08/2016 18:36
    אבי
  7. זה צה”ל ולא צבא השם.

    • ב,א,ל   23/08/2016 16:00

      התגובה שלך רדודה ומאוד פוגענית. יש לך את זה ביותר טמטום?