למי יש מנת משכל של ילד בן 7? הכירו את החיה החכמה בעולם

כשהוא רוצה לפצח אגוזים קשים הוא נעזר בשירותיהם של המכוניות, כשהוא מבקש לדוג מזון הוא בונה חכה, הוא יודע לזהות בני אדם גם כעבור שנים, ויש לו מנת משכל של ילד בן 7 בעל הבנה של יחסים סיבתיים: הכירו את העורב החכם
דוד ליבוביץ
ז' אב התשע"ו / 10.08.2016 21:19

העורב היא חיה חכמה, בכך אין חידוש. במדור זה התפרסם בעבר סרטון בו נראית הציפור החכמה מטילה אגוז אל הכביש כשהיא ממתינה בסבלנות, שהמכוניות החולפות יפצחו אותו עבורה. אז היא נוחתת על הכביש ואוספת את הפרי הקלוף.

אולם העורבים מסתבר גם יודעים לדוג דגים באמצעים המוכרים לנו יותר מסיפורי ‘האי בודד’ אותם קראנו בילדותינו.

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שצוטטו באתר ‘מאקו’, דיווחו שנקבת עורב קלדוניה החדשה [הנחשבת לחיה חכמה אפילו בקרב העורבים] בשם בטי כופפה פעם אחר פעם חוט מתכת על מנת לייצר לעצמה וו ולדוג מזון, שהונח על ידי החוקרים הרחק מהישג מקורה.

“למיטב ידיעתנו”, אמר אחד החוקרים, “אין אף דיווח מאומת על אף בעל חיים שיצר וו מחומר לא-טבעי, כמו חוט מתכת, על מנת לפתור בעיה חדשה”.

אלא שבכך לא מסתיימות חכמותיהם המופלאות של העורבים.

הפעם היו אלו חוקרים מאוניברסיטת אוקלנד, שהניחו פיסת מזון צפה במבחנה מלאה במים. כדי להגיע למזון, עורב קלדוניה החדשה נדרש להבין את תכונותיהן הפיזיות של שלל חפצים, ואת השפעתן הסיבתית על מפלס המים.

“עורבים הפילו בכוונה אובייקטים למבחנת המים במקום למבחנת החול”, אמרו החוקרים שצוטטו בכתבה. “הם הפילו אובייקטים שוקעים במקום אובייקטים צפים; הם הפילו אובייקטים מוצקים במקום אובייקטים חלולים; והם הפילו אובייקטים למבחנה עם מפלס המים הגבוה במקום למבחנה עם מפלס המים הנמוך.

כלומר העורב ניסה לבחון כיצד יעלו פני המים במבחנת המים כאשר יוטלו לתוכה חפצים מסוגים שונים.

לדברי החוקרים הממצאים הללו מצביעים על כך שלעורב קלדוניה החדשה הבנה מתוחכמת, גם אם בלתי שלמה, של יחסים סיבתיים, הבנה שמתחרה בזו של ילדים בני 5 עד 7.

פרופ’ יום טוב מוסיף כי “עורבים לומדים להכיר בני אדם, כשטיפסתי על עצים בסקוטלנד כדי לשקול את הגוזלים, העורבים למדו לזהות אותי. נאלצתי להתחפש. בכל פעם טיפסתי בבגדים אחרים, חבשתי כובעים, אפילו התכסיתי בסדינים”.

החיה החכמה הזו מזהה פרצופים ויודעת  לנקום כשצריך.

בניסוי מרתק הולבשו חוקרים בשתי מסכות, מאיימת – שפגעה בעורבים, ומסיכה ניטרלית שלא עשתה להם מאום.

התוצאות היו מדהימות: סטודנטים שהסתובבו עם המסכות המאיימות הותקפו ללא רחם. אפילו אלה שהפכו את המסכות על פיהן, או חבשו כובעים, נאלצו לתפוס מחסה.

למרבה התדהמה, גם שנתיים אחרי הניסוי המקורי זכרו העורבים לרעה את בעלי המסכות המאיימות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות