דרמה בארכיאולוגיה הימית: נמצאה אזמרלדה של הספן ואסקו דה גאמה

הספינה האבודה והאגדית אזמרלדה של הספן הפורטוגלי הנודע ואסקו דה גאמה הותרה, ככל הנראה, ליד עומאן • דה גאמה היה הראשון שהגיע להודו מאירופה דרך הים ונודע בשל תגליותיו ומעשי השוד שלו
אליעזר היון
כ"ג תמוז התשע"ו / 28.07.2016 22:55

חשיפה דרמטית בעולם הארכיאולוגיה וההיסטוריה הימית: הספינה האבודה והאגדית אזמרלדה של הספן הפורטוגלי הנודע הנודע ואסקו דה גאמה אותרה ליד עומאן.

הידיעה שפורסמה באתר nrg מביאה את אחד הסיפורים המעניינים של ספן שהפך כבר בחייו לאגדה, ושלשת מסעותיו נלמדים בכל המחלקות לגיאוגרפיה.

בשנת 1498 חזר הספן הנודע דה גאמה, מחופי הודו עמוס בתבלינים. דה גאמה הפליג למסע ארוך דרך כף התקווה הטובה והצליח להגיע עד להודו במים סוערים ובים שהיה ברובו מצוי תחת שליטה של ספנים מוסלמים. הוא היה הראשון שהגיע להודו מאירופה דרך הים.

המסע הזה בן 24 אלף הקילומטרים פירסם את הספן בכל רחבי אירופה, ובעקבות כך, 4 שנים מאוחר יותר החליט מלך פורטוגל מנואל הראשון, לשלוח שוב את דה גאמה מצויד בצי פורטוגזי ענק של 20 ספינות כדי להביא עוד אספקה גדולה של תבלינים, וכדי גם לשדוד ולפגוע בספנים המוסלמים ששלטו ברחבי האוקיינוס ההודי.

דה גאמה הגיע להודו, העמיס תבלינים ופנה להגשים צד פחות יפה באישיותו. הוא פתח במסע הרס ושוד בכל האזור. אחת הספינות בצי היתה האזמרלדה עליה פיקד דודו של דה גאמה, הספן ויסטה סודרה.

מזלו של הדוד לא שפר ובמהלך סערה, טבעה הספינה על צוותה ונעלמה למשך 500 שנים. בשנת 1998 זיהו צוללנים שרידי ספינה טרופה עתיקה, ליד אחד מהאיים במרחק 25 קילומטר מהחוף העומאני.

ממשלת עומאן שלחה משלחת מדעית לשרידי הספינה ובשלש השנים האחרונות עבדו הארכיאולוגים סביב האנייה ושרידיה כשהיא מוציאה מקרקעית הים תותחים, אספקה, מטבעות, שרידים של מפרשים, כלי קרמיקה ואלמנטים אחרים. מצבם של השרידים היה מורכב מאד וזאת בעקבות השהות הארוכה שלהם במים. החוקרים השתמשו בטכניקות מודרניות שכללו סריקות CT כדי לנסות לפענח את הכתב על פעמון הספינה, וכן על קבוצת מטבעות כסף שהפכה לגוש אחד ושהיה מסוכן מדי להפריד.

עם תום הבדיקה פורסמו הממצאים, ולפיה שרידי הספינה שייכים אכן לאזמרדלה האגדית של הספן בעל האישיות המורכבת. בין ההוכחות שנמצאו היה פעמון הספינה שעליו זוהתה האות M וכן המספר 498. בהקשר לכך מציינים החוקרים כי יתכן והמספר השלם היה 1498 וה-M היא חלק משם הספינה ‘אזמרלדה’.

YouTube: please specify correct url

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות