גזירת הזקנים בצה”ל: למה נשפט א’ מחיספין ל-10 ימים בבית כלא

א', תלמיד ישיבת ההסדר בחיספין, התגייס לטכני בחיל האוויר וקיבל פקודה להתגלח. אבל א' סירב: 'אני מקפיד על תפילה במניין? על שבת? אז ככה אני מקפיד גם על זקן, זה חשוב לי' • התוצאה: עשרה ימים בכלא. הסיבה: המפקד חושב שא' מתחזה • גורם חרדי המטפל בגזירת הזקנים בצה"ל: "לא כולם עומדים בלחץ, חלק מהחיילים משמידים את הזקן"
ז' תמוז התשע"ו / 13.07.2016 12:52

 נתחיל מהסוף: א’ (שמו המלא שמור במערכת) אמור להיכנס היום (רביעי) לכלא צבאי. העוון: התעקשות שלא לגלח את זקנו.

א’, תלמיד ישיבת ההסדר בחיספין, התגייס לטכני בחיל האוויר. בתחילת השבוע הורה לו מפקדו להתגלח. א’ התעקש – וסירב. ביום שני הוא הובא בפני רב סרן בבסיס.

בשיחת טלפון שקיימתי עם קרוב משפחתו, הוא מספר מה קרה: “הרב סרן אמר לו, אתה חייל טוב, כל הנתונים שלך מצוינים, תתגלח ותסיים את הסיפור. החייל השיב: ‘אני מקפיד על תפילה במניין? על שבת? אז ככה אני מקפיד גם על זקן, זה חשוב לי’. אבל הוא לא הסכים להעניק לו ‘פטור זקן’, והוא אגב לא יחיד. יש לו עוד כמה חברים שלא קיבלו.

“אתמול בצהריים נערך לו משפט, ונגזרו עליו עשרה ימים בכלא. נאמר לו שכעת אין מקום בכלא וזה ייקח קצת זמן, אבל מיד כשמתפנה מקום – הוא  בפנים”.

הבוקר הוא שיגר הודעה בהולה למשפחתו: “אומרים לי שהתפנה מקום, אני נכנס לכלא עוד שעתיים”. לפי שעה לא ברור האם אכן הוא נכלא.

“כשהוא התגייס לצה”ל היה לו זקן”, מספר קרוב המשפחה. “אז נכון שהם דורשים זקן ארוך ומלא ושלו לא כזה, אבל עצם הזקן חשוב לו”.

מאז החל את הטירונות, לפני כחמישה שבועות, התחנן לפגוש רב, אולם עד היום בקשתו לא מולאה. “הוא חמש שנים עם זקן. זה לא שיום אחד בהיר באה קפריזה”, אומר קרוב משפחתו.

מי שמטפל, נכון להיום, בגזירת הזקנים בצה”ל הם בעיקר הח”כים החרדיים.

“הוא פנה ללשכת סגן שר הבטחון הרב אלי בן דהן, עד כה לא קיבל מהם מענה”, אומר קרוב משפחתו.

גם פניה של חרדים 10 ללשכת סגן השר לא הניבה בינתיים תוצאה. הם מנסים לעזור, אמרו.

“לא יתכן שהצבא כל הזמן פונה לחרדים בבקשה, תתגייסו לנו, כשמצד שני המגמה שם ברורה: הם לא אוהבים זקנים, הם עושים הכול כדי להקשות על חרדי, חרד”לי או חב”דניק לשמור על הזקן”, אומר קרוב המשפחה של החייל.

בינתיים, נקבעה לו פגישה עם מפקד הבסיס. יתכן ובמהלכה יבוטל העונש והחייל יקבל פטור. האם הפגישה נקבעה בעקבות פניית ‘חרדים 10’? כך עושה רושם, למרות שאין לכך אישור רשמי.

עם זאת, משיחה עם גורמים הקשורים לגיוס חרדים לצה”ל עולה התמונה הבאה: לדעת המפקד בשטח א’ מתחזה לכזה שהזקן חשוב לו, שכן לא כל תמונות הפרופיל שלו בפייסבוק תואמות פרופיל של חרדי.

ראיתי תמונה אחת כזו. נכון שהיא אינה מתאימה לבחור ישיבה קלאסי, אבל כשמדובר בבחור חרד”לי התמונה אינה חריגה.

יצוין, כי על פי הנהלים, צעיר שמתגייס עם זקן שאינו מקוצץ מקבל מיידית, עוד בבקו”ם, פטור זמני לגידול זקן, עד לסוף הטירונות, כאשר בסוף הטירונות מוטל עליו לחדש את הפטור, ביחידה עצמה.

אלא שאז, כך טוענים רבים, נפתח מחול שדים, שבסיומו לא כל המתגייסים הדתיים מצליחים לשמור על זקנם. “לא כל אחד עומד בלחץ של עשרה ימים כלא, חלקם ממהר ליטול את מכונת הגילוח ולהשמיד את הזקן. ככה רוצה צה”ל להראות שהוא מותאם לצרכי החייל הדתי?” שואל  גורם חרדי בכיר המטפל בגזירת הזקנים.

“כשבכיר ברבנות הצבאית מבהיר שאף אחד לא יכול להתחייב לחייל הדתי שיישמר זקנו, יש מצב שצריך לעשות חישוב מסלול מחדש וללכת על שירות אזרחי, לא על גיוס לצה”ל. אם באמת זה מה שצה”ל רוצה, שיגיד דוגרי: אנחנו לא רוצים חרדים בצבא, לא יכולים להתאים את עצמנו לזה”, הוא אומר .

“איך יכול להיות שקצין בדרגת אלוף משנה רק הוא מוסמך לטפל בנושא הזקנים? למה לא רב צבאי? למה קצין חילוני אמור להחליט מה מוצדק או לא מוצדק בכל הנוגע לעניין דתי?”

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא ייתכן שאני בא לתרום למדינה והיא לוקחת ממני תזקן
    13/07/2016 23:00
    חייל מחיספין
  1. ואז שואלים למה דתיים לא מתגייסים!!!!

  2. גידול זקן
    13/07/2016 23:05
    דוד
  3. אני באותו סירה בדיוק כמוהו למדתי במסגרות לרדיות ואני דתי.
    ה יעזור.

  4. פטורי זקן בצהל לציבור הדתי-חרדי והלאומי
    13/07/2016 23:08
    כ ע
  5. הצבא איים על כל החברה של חספין שיורידו את הזקן וחלקם אף נפלו בלחץ המכביד שהבא הפעיל עליהם זה לא יכול להיות שאלה שבאמת צריכים לקבל צריכים לבדוק ולהתחנן לצבא לקבל פטור זקן בעוד שהחברה שלא מגיע להם ולא באמת דתיים מקבלים את הפטור המיוחל זה באמת עצוב שהצבא לא יודע לעשות את ההבדלה בין אלה שדתיים באמת לאלה שלא… מקווה שהצבא באמת התחשב בחברה הדתיים ויקבלו את הפטור המיוחל א באמת מגיע לו הפטור ואני מוכן להעיד והוא לא מתחזה כמו שהפקד שלו חושב החייל הזה עשה צעד גדול שלא כל אחד היה מסוגל לעשות כל הכבוד א.

  6. זה קרה וקורה בבסיס
    14/07/2016 07:38
    ג
  7. גם אני למדתי בישיבה ולא נותנים לי לגדל את הזקן. הצבא רוצה דתיים וחרידים אבל שם לנו קשיים בדרך . לא מספיק השירות קשה עכשיו גם מקשים עלינו יותר. זה סחיטה של ממש

  8. חיל האוויר לוקח את חופש הדת !
    14/07/2016 08:37
    זה לא פייר מה שעושים לנו פה זה לא הוגן !!
  9. לא נותנים לנו להתבטא לא חושבים פעמיים פשוט מגלחים וזהו אין פה הגיון !