הרצוג ונתניהו נתקעו על הנושא המדיני • בין השושבינים: משה גפני

בשני הצדדים אמנם שומרים על שתיקה, אבל רומזים: ההחלטה נפלה • עדיין תקוע: הנושא המדיני • בעבודה כבר נערכים לקראת כינוס ועידת המפלגה ביום א', כדי להצביע בעד ממשלת אחדות • מאחורי הקלעים: נתן אשל, יריב לוין וגם ח"כ משה גפני • איזו חבילת תיקים יקבל הרצוג, מה יפסיד הבית היהודי - ומי בכלל תומך כעת במהלך מבין ח"כי העבודה
שרי רוט
י' אייר התשע"ו / 18.05.2016 01:28

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו”ר המחנה הציוני ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג התקדמו הלילה משמעותית לקראת ממשלת אחדות. לצדדים נותר בעיקר לסגור את הנוסחה של הנושא המדיני.

לפי גורמים בשני הצדדים, נציגיהם של ראש הממשלה ושל יו”ר המחנה הציוני כבר עובדים על סגירת הקצוות של מתווה ממשלת האחדות, נוסחת הנושא המדיני, והתפקידים שיקבלו ח”כי המחנה הציוני. “העניינים בין ביבי לבוז’י נסגרים”, אומר גורם בכיר לחרדים 10.

לפי המסתמן עתה, ועידת מפלגת העבודה תתכנס – אם לא יקרה פיצוץ בלתי צפוי – ביום ראשון הקרוב, כדי להצביע בעד כניסה לממשלת אחדות לאומית. מאחורי הקלעים כבר התחיל גיוס החברים, כדי שיצביעו בעד הצעתו של היו”ר הרצוג.

מי שעמלו על ההסכם מאחורי הקלעים הם נתן אשל, ‘שושבין העסקה’. אשל, לשעבר בכיר בלשכתו של נתניהו, ושר התיירות יריב לוין הם שעמלו על המתווה מצד ראש הממשלה, כשלצידם פועלים שני עורכי הדין דוד שומרון ויצחק מולכו.

גם יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני היה מעורב ברקיחת ההסכם מאחורי הקלעים.

11 תפקידים לחלוקה

לפי ההסכם שהתגבש עם נתניהו תקבל מפלגת העבודה שמונה שרים ושלושה סגני שרים. להרצוג לא תהיה בעיה לחלק את התיקים, מכיוון שאין הרבה ח”כים המצהירים כרגע – והדגש הוא על כרגע – כי ייכנסו עמו לתוך הממשלה.

מההסכם מסתמן כי שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי תיאלץ להיפרד מהתיק היוקרתי שיועבר לעבודה. לשקד ינתן משרד אחר, כפיצוי.

נפתלי בנט אמנם הצהיר לפני שבועים כי “אם לוקחים לנו את תיק המשפטים, לא נשב בקואליציה” – אך בליכוד בטוחים כי הבית היהודי לא תפרוש בשל כך.

בכיר בעבוד’ה אמר לנו הערב: “אם הרצוג מצליח לסלק את הבית היהודי מהממשלה, יהיה לו רוב סוחף בוועידה, וכל מי שמתנגדים יצטרפו אליו בשמחה”.

עוד מסתמן מההסכם כי הרצוג יציג בפני ועידת העבודה הישג בדמות הסכמה למתן וטו למפלגת העבודה על הצעות חוק בוועדת השרים לחקיקה.

 מי בעד, מי נגד

השאלה הגדולה כעת היא: מי מגיע עם הרצוג אל הקואליציה?

חברי הכנסת שנוטים ללכת עם הרצוג למהלך הם איתן כבל, איתן ברושי, חיליק בר, עמנואל טרכטנברג, ונחמן שי.

חברת הכנסת מירב מיכאלי טוענת כי היא נגד המהלך, אך לא מצהירה חד משמעית שלא תשב בממשלה.

עוד במתנדנדים: עמר בר לב, רויטל סוויד ויעל כהן-פארן.

גם על חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, בונים אצל הרצוג. אלא שהערב נחמיאס ורבין צייצה בתגובה להערכות הללו כי לא תיקח חלק בקואליציה.

חברי הכנסת המתנגדים לאחדות הם: שלי יחימוביץ, עמיר פרץ, אראל מרגלית, סתיו שפיר, איציק שמולי, מיקי רוזנטל, זוהיר בהלול, מיכל בירן ויוסי יונה. גם ציפי לבני וחברי התנועה, חמישה ח”כים, מתנגדים לממשלת אחדות עם נתניהו.

כיצד ישבור הרצוג את ההתנגדות הזו? האם העבודה תתפצל?

אולי הסוד טמון בסרטון שפרסם הערב בחשבון הפייסבוק שלו בו אמר כי “נאומו של הנשיא א-סיסי היום במצרים הוא נאום שאני מגדיר היסטורי ופורץ דרך.. אני חושב שיש כאן הזדמנות שאסור לנו להפנות לה עורף ולדעת לנסות למצות אותה ולהבין האם ממשלת ישראל וראש הממשלה מוכנים למצות את ההזדמנות הזאת כדי למנוע עוד סבבים של שפיכות דמים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות