המזרחן מרדכי קידר: מינוי מורנייה? “חדשות רעות מבחינת חיזבאללה”

"על פי הערכתי לא ישראל חיסלה את הרמטכ"ל האחרון א-בדין. החיסול שלו נעשה על ידי חיזבאללה בגלל בעיות פנימיות" • "לחיזבאללה ארסנל עצום של טילים בו הוא לא עושה שימוש בסוריה, הוא שומר אותו עבורנו" • המזרחן ד"ר מרדכי קידר בשיחה עם חרדים 10
אליעזר היון
י' אייר התשע"ו / 18.05.2016 00:03

הידיעות על מינויו של מוסטפא מורנייה, בנו של עימאד מורנייה שחוסל בשנת 2008, למפקד הצבאי של ארגון הטרור חיזבאללה, במקומו של מוסטפא בדר א-דין שחוסל בסוף שבוע שעבר ליד דמשק, תפסו רבים בישראל בהפתעה.

גילו הצעיר של הרמטכ”ל החדש, 29, והעובדה כי מדובר ב’איש צללים’ שמעולם לא הופיע באירועים פומביים ולכן גם לא תועד, הפכו את המינוי לבלתי צפוי.

חרדים 10 שוחח עם ד”ר מרדכי קידר, מזרחן נודע ומרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר אילן.

“המינוי של מוסטפא מורנייה, אינו מהווה חדשות טובות עבור חיזבאללה. הוא מוכיח כי הארגון ממנה אנשים לפי מפתח משפחתי ולא לפי יכולות מקצועיות. גם הרמטכ”ל שחוסל עכשיו, בדר א-בדין, היה גיסו של מורנייה – נשוי לאחותו”.

קידר מוסיף כי למינוי אין משמעות אמיתית מבחינת ישראל: “אין לכך כל משמעות. בסופו של יום מי שמתווה את המדיניות זה נסראללה וכמובן האיראנים. הוא רק מבצע פקודות. ייתכן גם שהוא לא באמת המפקד. כלומר, הוא מונה, אך לצידו פועל גורם נוסף שעושה את העבודה בפועל. נסראללה רק מינה אותו כדי להפגין את תמיכתו ואת העובדה כי הוא בוטח במשפחת מורנייה”.

לפי הדיווחים בעיתונות הלבנונית, מורנייה הצעיר היה מקורב מאוד לבדר א-דין, והשתתף לצדו בפעולות חשאיות של חיזבאללה בחו”ל. אחיו,

ג’יהאד, חוסל לפני שנה וחצי בתקיפה אווירית שיוחסה לישראל.

• מי חיסל את א-בדין?

“לפי הערכה שלי, לא ישראל. החיסול שלו נעשה על ידי חיזבאללה בגלל בעיות פנימיות. הוא כנראה לא מילא את הציפיות של הארגון בכל מה שמתרחש בסוריה, שמהווה קן צרעות של בעיות אינסופיות”.

• מה מצבו של חיזבאללה בימים אלה?

“חיזבאללה מצוי עמוק בביצה הלבנונית והמלחמה בסוריה. הם לא יודעים איך לצאת מכך. הארגון פועל באופן מוחלט על פי הוראות איראניות, הם קשורים לאיראנים בכל נימי נשמתם. אין להם כל יכולת לפעול ללא איראן, וזו הסיבה שהם פועלים לצד אסאד ומנסים לשמר אותו.

“לאיראנים יש אינטרס לשמור על משטרו של אסאד. הוא מהווה את חולית הקשר בינם לבין החיזבאללה, ושני האלמנטים הללו שומרים את דריסת הרגל האיראנית במזרח התיכון. כל האסטרטגיה שלהם בנויה על אסאד וחיזבאללה.

“חיזבאללה גם נלחם בדאע”ש. לדעת האחרונים, החיזבאללה השיעית הם אוסף של אנשים כופרים ויש להשמיד אותם. חיזבאללה מודע לכך ומכאן מניע נוסף למלחמה שלו בסוריה. הוא יודע שניצחון של דאע”ש בסוריה, והם בלבנון, הבאים בתור”.

העימות האחרון של ישראל מול חיזבאללה היה במלחמת לבנון השניה.

המלחמה שהתנהלה בקיץ 2006 ארכה 34 ימים, ובמהלכה נהרגו 155 חיילים. באווירה הציבורית ששררה בישראל בעקבות המלחמה הואשמו ראש הממשלה דאז אולמרט, שר הביטחון פרץ, והרמטכ”ל חלוץ בכישלון המלחמה.

גם וועדת החקירה שהוקמה (ועדת וינוגרד) מצאה כשלים חמורים בתחום הצבאי והממשלתי. לצד זאת יש הטוענים כי מאז מלחמת לבנון הושב השקט לאזור הצפון, והעימות הקשה הצליח להשיב את יכולת ההרתעה של ישראל.

טענות אלו מקבלות גיבוי מהנתון כי חיזבאללה נמנע בעשר השנים האחרונות מביצוע כל פעולת טרור כנגד ישראל.

• מה מצב היחסים בין ישראל לחיזבאללה?

“אנחנו נמצאים במאזן אימה. מחד, חיזבאללה זוכרים היטב את המלחמה שארעה לפני 10 ואת המכה הקשה שהם ספגו. ישראל העבירה מסרים חוזרים ונשנים כי בפעם הבאה, המערכה לא תימשך 34 ימים, אלא היא תקיים מאבק שישים קץ לארגון.

“מאידך, צריך לזכור שלחיזבאללה יש ארסנל טילים עצום שכלל לא נפגע במלחמה. הנפגעים היו אנשי השטח ולא התחמושת. הטילים הללו מהווים איום לא קטן על ישראל והם יוצרים את  מאזן האימה עליו דיברתי.

“האיזון הזה בינתיים לא מופר. כאמור לשני הצדדים יש אינטרס לשמר אותו. עם זאת חייבים לזכור, הטילים קיימים, והחיזבאללה לא עושה בהם שימוש בסוריה. הוא שומר אותו עבורנו. ביום שהאיראנים יתנו הוראה לעשות שימוש בטילים הללו, נסראללה לא יהסס.

“קונספציה כזו יכולה להתרחש אם יקרה משהו במפרץ, למשל פיצוץ הכור האטומי של האיראנים, וישראל תואשם בכך, הוראה לתקוף את ישראל תינתן במקום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות