האדמו”ר פרסם מודעת ענק בהארץ: “למה לא מציינים הטבח ברומניה?”

האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ, המתגורר ברמת רזיאל - נצר לשושלת אדמו"רים שפעלה ברומניה, פנה במכתב ענק מעל גבי עמודו הראשון של 'הארץ' אל הנהלת יד ושם: "מדוע לא מציינים את יום הזיכרון לטבח יהודי רומניה בעצרת הממלכתית?"
אליעזר היון
כ"ה ניסן התשע"ו / 03.05.2016 15:12

בשם כל הרומנים: קוראי עיתון ‘הארץ’ נתקלו היום (שלישי) במודעה המתפרסת על גודל של כרבע מעמודו הראשי של העיתון, תחת הכותרת: “75 שנים לטבח יהודי רומניה, ולא מגיע לניצול/ה להדליק משואה בעצרת הממלכתית?”

על המודעה, המופנית אל הרב ישראל מאיר לאו יו”ר מועצת יד ושם, ואבנר שלו יו”ר יד ושם, חתום “הרב מרדכי ישראל טברסקי, האדמו”ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ, רמת רזיאל”.

האדמו”ר, יליד ניו-יורק כבן 50, הוא נצר לשושלת אדמו”רי בית אזארניץ-חאטין-קופיטשניץ.

רבי מרדכי ישראל טברסקי, הוא בנו של הרב יעקב יוסף טווערסקי זצ”ל מאזארניץ-חאטין, שכיהן כ-40 שנה כרב ברובע הברונקס בניו יורק. סבו היה  הרב מרדכי ישראל הי”ד, האדמו”ר מחאטין-אזאריניץ, נין ונכד לאדמו”רי בית טשרנוביל, שנרצח בשואה יחד עם בנו הרב אהרון הי”ד.

הוא למד בישיבת רבינו יצחק אלחנן, בראשה עמד הגאון רבי משה פיינשטיין זצ”ל. האדמו”ר, שבמקצועו הוא עיתונאי, הוכתר רק לפני יותר משנה.

בשנת 1998 הוא עלה לישראל, והתיישב ביישוב רמת רזיאל.

במכתב מציין רבי מרדכי ישראל טווערסקי כי בשנת 1940 הגלו הרומנים 23 אלף יהודים מאזור חוטין, ובשנת 1941 נרצחו בתוך כשלשה שבועות 50 אלף יהודים בסרביה ובצפון בוקובינה.

בסך הכל נרצחו ברומניה, על פי ההיסטוריון אביגדור שחן, בין 280,000, ל-380,000 יהודים רומנים אוקראינים.

בהמשך המכתב מגולל האדמו”ר את האירועים הקשים שהביאו למותם האכזרי של יהודי רומניה, ביניהם סבו האדמו”ר שנרצח על ידי אנשיו של הדיקטטור איאון אנטונסקו.

לטענתו, למרות האירועים הללו, מ”איזושהיא סיבה, הוועדה לבחירת מדליקי המשואות לא רואה לנכון לציין את יום השנה ה-75 לטבח יהודי רומניה בעצרת הממלכתית”.

“אותה הוועדה”, טוען הרב טברסקי, “סירבה לבחור ניצול אחד ששרד את הטבח, הגיע לארץ ב-1944 עם הקבוצה הראשונה של יתומים שעלתה מרומניה, והיה בגיל 15, בין המגוייסים הראשונים של הסוכנות היהודית.. טבח יהודי רומניה הוא לא יותר חשוב – ובטח לא פחות חשוב – בתולדות השואה”.

את מכתבו מסיים האדמו”ר בקריאה: “היה ראוי לציין את יום השנה הזה, ואת לקחיו בעצרת הממלכתית”.

רומניה

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אדמור
    03/05/2016 22:43
    חסיד
  1. האם האדמור הנ”ל הוא המועמד מס’ 7 ברשימת נץ של קליינר בשנת תשסו

  2. מצעד החיים על אדמת רומניה - לציון 75 שנה לפוגרום יאסי
    04/05/2016 14:02
    הרב יוסף וסרמן
  3. נושא השואה מאחד את כל עם ישראל, כמו תורת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל.
    התרשמתי מאוד מדאגתו של כבוד האדמו”ר, ושל הכותבים, להנצחת שואת יהדות רומניה. במיוחד השנה, כאשר מציינים 75 שנה לפוגרום יאסי (הפוגרום השני על אדמת רומניה), שבו נרצחו 14,000 יהודים, ונקברו בקברי אחים.
    ברצוני לעדכן אתכם שהשנה מתקיימים שני אירועים חשובים להנצחת שואת יהדות רומניה: הראשון – ב-יג’ סיון תשע”ו (19/07/2016), א.מ.י.ר (ארגון הגג של יוצאי רומניה בישראל), בשיתוף עם יד ושם, יקיימו, לראשונה, יום הנצחה שנתי לשואת יהדות רומניה ביד ושם. האירוע השני (אותו אני מנסה לארגן), מצעד החיים על אדמת רומניה – ב’ תמוז-ח’ תמוז תשע”ו (08-14/07/2016).
    שני האירועים הללו, נועדו לשמר זכרון שואת יהדות רומניה למען הדורות הבאים.
    כמו כן, פניתי ליו”ר הכנסת, ח”כ יולי אדלשטיין, בבקשה לקיים ישיבה מיוחדת במליאת הכנסת לציון 75 שנה לפוגרום יאסי, וכולי תקווה שלאור היכרותנו האישית במסגרת העמותה הפרלמנטארית להנצחת השואה, שהדבר יצא לפועל.
    הנכם מוזמנים להשתתף באירועים אלו, ויכולים לפנות אלי לצורך הבהרות ופרטים.
    http://www.wassermanrabbi.co.il/he/show_news.asp?table=articles_tbl3&news_id=503