נשיא המדינה ריבלין שוקל להעניק חנינה למשה קצב

לפי דיווח ב'ידיעות אחרונות', נשיא המדינה ידון בקרוב בהענקת חנינה נשיאותית לקצב בשל מה שמתואר "מצבו הנפשי הרעוע" - שהידרדר מאז ההחלטה לא לקצר את עונשו • הערכה של גורמים משפטיים: אם חוות דעת פסיכיאטרית תצביע על הידרדרות - ריבלין יחתום על החנינה
חיים טוויל
כ"ג ניסן התשע"ו / 01.05.2016 09:12

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שוקל אפשרות לשחרר את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, המרצה בכלא ‘מעשיהו’ עונש מאסר של שבע שנים.

על פי הדיווח בעיתון ‘ידיעות אחרונות’, ריבלין בוחן את שחרור קצב בשל מה שמתואר “מצבו הנפשי הרעוע”.

על פי ההערכה של גורמים משפטיים, אם אכן חוות דעת פסיכיאטרית תצביע על הידרדרות קשה, הנשיא ריבלין יחתום על בקשת החנינה.

הנשיא יוכל להעניק את החנינה זאת על פי סמכות המוקנית לנשיא המדינה, המכונה ‘סמכות של חסד’.

קרוביו ומקורביו של קצב טוענים, כי מצבו הנפשי התדרדר באופן קיצוני מאז הוברר לו כי ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר דחתה את בקשתו לשחרור מוקדם. קצב החליט להימנע מהגשת ערעור ולדבריהם איבד את האמון במערכת ושקע בדיכאון עמוק.

בפני נשיא המדינה מונחות שתי בקשות לשחרורו של קצב – האחת הגישה רעייתו, גילה קצב, ואת השנייה הגיש עורך דינו ציון אמיר.

עם זאת, בבית הנשיא שבים ומבהירים: “על שולחנו של הנשיא טרם הונחה בקשה חדשה לחנינה של משה קצב. כאשר היא תוגש ישקול אותה הנשיא כפי שהוא שוקל כל בקשת חנינה אחרת, לאחר קבלת התיחסויותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים”.

עו”ד ימימה גבאי, לשעבר ראש מחלקת חנינות במשרד המשפטים, שוחחה היום  עם ניב רסקין בגל”צ על רקע הפרסום ואמר כי מתן חנינה בשלב הזה תהיה שגויה. “לא ראוי שהדיין יטה לו חסד רק משום שהוא דל וחלש”, אמרה.

גבאי הסבירה כי למרות שיש מקום לשקול חנינה בהתאם למצב נפשי של אסיר, אך זהו עניין שנלקח בחשבון רק כאשר ישנה סכנת חיים. בנוסף, הסבירה כי העיתוי עצמו בעייתי בשל הקירבה שלו לוועדת השליש, בה בקשת הקיצור נדחתה.

“אולי יש מקום בבוא הזמן לתת חנינה”, אמרה גבאי, “אבל בשלב הזה נראה לי מוקדם מידי. אם מוגשת בקשת חנינה כל כך סמוך להחלטת ועדת השליש זה לא יראה מתאים, זה יראה כערכאת ערעור”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות