שופט ‘העליון’ מני מזוז: חובה דתית לגדל זקן? אולי רק בכתות

השופט מני מזוז אמר בדיון בבג"ץ סביב שאלת גילוח הזקן בצה"ל, כי לטעמו אין הצדקה דתית או אחרת לגדל זקן: "לא זכור לי שכתוב באיזה שהוא מקום שזה חובה" • ח"כ סמוטריץ': "זקן היה מדורי דורות סממן יהודי מובהק ובמדינה המושתתת על ערכים יהודיים הוא חלק מהאסטטיקה שלנו"
דוד ליבוביץ
ז' ניסן התשע"ו / 14.04.2016 23:25

שופט בית המשפט העליון, מני מזוז אמר היום (חמישי) בדיון על הנחיות צה”ל המחייבות גילוח הזקן, כי חמישה או שבעה אחוזים של חיילים שאינם מגולחים הוא שיעור מופרז, וכי לטעמו אין הצדקה דתית או אחרת לגידול זקן.

הדיון עסק בעתירת חיילים שנדרשו לגלח את זקנם, כשבין היתר הופיע הטיעון כי גידול הזקן הוא ‘חלק מאישיותם’ של החיילים.

מזוז הגיב על טיעון זה ואמר: “זאת לא אוכל לקבל”.

מזוז התייחס גם להיבט הדתי של גידול הזקן – ואמר: “גם לפי הכלל הדתי לא זכור לי שכתוב באיזה שהוא מקום שזה חובה. אולי בכתות או בזרמים אחרים, אך זו לא נורמה שמחייבת זקן”.

עם תחילתו של הדיון קבע השופט מזוז כי היחס לעתירה יהיה כאל אוסף של קבילות מקומיות של חיילים שבקשתם לגדל זקן לא התקבלה. “אנו כבית משפט לא אמורים לשבת כ’גננת’ ולשמוע טענות על מפקד כזה, לגבי מייל כזה ואחר”.

מזוז טען כי הדיון אמור להתמקד אך ורק בשאלה אם יכול היה הצבא להורות את ההוראה באופן מערכתי.

בסופו של הדיון ביקשו שופטי בג”ץ מהעותרים למשוך את עתירתם, שכן לטעמם הזירה הנכונה להתמודד עם התלונות היא הזירה הפנים-צבאית על ערכאותיה והנחיותיה השונות.

בתום התייעצות קיבלו העותרים את בקשת השופטים ומשכו את עתירתם.

חיילים מודרים ממסדרים

בנוסף לקשיים שמערים הצבא על חיילים דתיים המבקשים לגדל זקן, חיילים רבים סיפרו לחדשות 2 על הדרה של חיילים עם זקנים ממסדרים ומטקסים.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הגיב על נוהל החדש האוסר על חיילים בעלי זקנים להשתתף בטקסים – ואמר: “סדר ואסטטיקה הם דבר חשוב מאוד בצבא, אלא שגם הם עניין של טעם ותרבות.

“זקן היה מדורי דורות סממן יהודי מובהק ובמדינה המושתתת על ערכים יהודיים הוא חלק מהאסטטיקה שלנו.

“בדיוק כפי שמשמר המלכה באנגליה חובש כובע לא אופנתי בעליל ואף אחד לא טוען שזה לא אסטטי כך מי שמחובר לשורשים היהודיים לא יכול לטעון שזקן,  ציצית ויתר הסממנים החיצוניים של העם היהודי פוגעים באסטטיקה.

“הוראה כזו מלמדת על ניתוק ואפילו ריחוק תרבותי מעולם הערכים היהודי ואין לנו אלא להצר על כך.

“אני קורא לרמטכ”ל לשנות את ההוראה. לא ניתן לרצות לעודד שירות של חיילים דתיים וחרדים בצבא ואז להדיר אותם מטקסים ממלכתיים ולטעון שהמראה שלהם אינו מכבד את הצבא”.

תגיות

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה כבר היה בעבר
    15/04/2016 01:48
    חמורו של משיח
  1. אני חייל עם מ”א 206 וכבר בעבר ריתקו אותי על אי גילוח זקן ,וכן על זה שהציצית שלי תלויה מחוץ למכנסים ,ולא עזר להם כולם ,בסוף הסיפור ,הייתי חייל מצטיין ,לוחם מעולה במלחמת ההתשה במעוזים ,ומפקד מעולה במלחמת יום כיפור ,ברחתי מהמדינה ,ואני גר בחו”ל כבר למעלה מ40 שנה ,וגם היום ממשיך להילחם ,אבל הפוך ,נגד השחיתות ברבנות הראשית ,כך שלעולם המלחמות לא נגמרות ,אין דבר שכזה ,דת עם חוק ,זה לא הולך ביחיד ,חייבים להפריד את הדת מהמדינה ,ואז כל אחד יעשה מה שרק רוצה , ובחו”ל ,יש הרבה יהודים דתיים ,חרדים ,ולא מחויבים לאף אחד ,ואין כפיה של הרבנות ,כל אחד ילך להיכן שמתאים לו ,

  2. הדרת פנים זקן - אליהו פרץ. אשדוד
    15/04/2016 15:23
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. מזוז הג׳ירבאי היה אמור להכיר את הפסוקים הללו.חיילי ״מלכות בית דוד״ וכל היהודים בזמן המקרא היו מגדלים זקן..
    ״וַיִּקַּח חָנוּן [מלך עמון] אֶת-עַבְדֵי דָוִד, וַיְגַלַּח אֶת-חֲצִי זְקָנָם, וַיִּכְרֹת אֶת-מַדְוֵיהֶם בַּחֵצִי, עַד שְׁתוֹתֵיהֶם; וַיְשַׁלְּחֵם. וַיַּגִּדוּ לְדָוִד וַיִּשְׁלַח לִקְרָאתָם,
    כִּי-הָיוּ הָאֲנָשִׁים נִכְלָמִים מְאֹד; וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ שְׁבוּ בִירֵחוֹ, עַד-יְצַמַּח זְקַנְכֶם וְשַׁבְתֶּם״.
    ועל גילוח הזקן וההשפלה דוד המלך מתנקם:
    וַיֻּגַּד לְדָוִד, וַיֶּאֱסֹף אֶת-כָּל-יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן, וַיָּבֹא, חֵלָאמָה; וַיַּעַרְכוּ אֲרָם לִקְרַאת דָּוִד, וַיִּלָּחֲמוּ עִמּוֹ. וַיָּנָס אֲרָם, מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל,
    וַיַּהֲרֹג דָּוִד מֵאֲרָם שְׁבַע מֵאוֹת רֶכֶב, וְאַרְבָּעִים אֶלֶף פָּרָשִׁים; וְאֵת שׁוֹבַךְ שַׂר-צְבָאוֹ הִכָּה, וַיָּמָת שָׁם. וַיִּרְאוּ כָל-הַמְּלָכִים עַבְדֵי הֲדַדְעֶזֶר, כִּי נִגְּפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּשְׁלִמוּ אֶת-יִשְׂרָאֵל, וַיַּעַבְדוּם״

  4. למה לא מעלים תגובה נגד הרשע מאזוזישנולד למשפחה סופר דתית והוריד כיפה והזדהה עם החילונים שהרסו תספרדים במיוחד והשתלטו על המדינה
    18/04/2016 09:43
    המחרבן על מוחמד הסעודי
  5. מאזוז ישהה בתור משתף של מרשיעי הרבים הרבה שנים בגהנום.
    הוא מניח תפילין? שומר שבת? יכול להיות. למה אין לו כיפה הרי משפחתו הדתית הגיע מטוניס?
    מה הסיפור של ההתנתקות והאי היוני?
    ועכשיו הוא יושב בבגצ עם החוקים של מרד במלכות שמיים ומזדהה עם החוקים במקום כמה שיותר לפוררם מתוכן עד סנחזיר המדינה לשלטון שרצו העולים בתרמב במקום העליות של פורקי העול אחר כך שהתלטו ברשע וכח על שאר העם היהודי.

    • המחרבן על מוחמד הסעודי   18/04/2016 10:13

      הרסה בית כנסת בדוקא .. מצירה לעם היהודי מעליבה בזדון וגאוה אמא שכולה. מקדמת חוקי סדום ועמורה . עוזרת לגויים. היא ובייניש וכל חבורת ה… זאת ,הולכים בביטחה למקום אחד גהני גהנום שמו.ולבנתיים עד שיגיעו לקבל עונשם עם ישראל בתרדמת תחת הדיקטטורה שלהם וסובל.
      עם חוקי תת האדם של מרץ מערך ושאר הזבלה, ועם הדיקטטור הגדול החרון בראק ושות״ שם רשעים ירקב הרסו לגמרי בתוך עשרים שנה את העם היהודי בצורה נוראה בפרט עם השיווי נפש שיצרו כלפי הסוטים ההומאים שמתגאים בהכנסת איבר הההולדה למקום הטינופת בתור אחד מערכי האדם הגדולים ביותר… הזוי לחלוטין. זקן לאאאאאא , הומו מנגב עם חבירו כןןןןןןן
      וכבר תקופה לאט לאט ומהר מהר בשיטת הסאלמי מגרדים וחותכים בשיטתיות כל סממן יהודי של המדינה ומכניסים הפלורליזם והרפורמם.
      אמנם זה יעני מדינת חוק לכן אין חלילה פה הסתה. (וזה גם כדי שלא יוכלו לתקוע לי הדיקטטורים שהגיעו מרוסיה פולניה ווינה וכו איזה תביעה חלילה. )
      אנחנו ניתן לשמיים לטפל בהם עד שעם הקודש יתעורר. צריך איכשהו חוק למרות שאין דמו חארטיה ואין בדיוק חוק ושום שויון. אז חלילה אין פה הסתה , נקוה שילכו לגהנום מהר כמו טומי״לפיד והשרה ההיא שהיתה איתו ונקוה שיותר מהר. לבנתיים אפשר רק לקוות ולהתפלל ש ה יציל אותנו מרשעותם התוססת ושיהיה עד אז מעין חוק וסדר במדינה.