יאיר לפיד: לא אתן שבמדינת יהודים יכפו על חייל חרדי לגלח את זקנו

יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד התייחס בראיון שהעניק לתכנית 'ישר ולעניין' עם דודי שוומנפלד ויקי אדמקר, לסערת גילוח הזקנים בצה"ל, הזינוק הסקרים, הרפורמים, היחיסים שאין לו עם ליצמן, אירוח בשבת - והאם ישלב ח"כ חרדי במפלגה?
נחמן גור
ל' אדר א' התשע"ו / 10.03.2016 10:54

יו”ר ‘יש עתיד’ ח”כ יאיר לפיד התייחס הבוקר (חמישי),  בראיון שהעניק לתכנית ‘ישר ולעניין’ עם דודי שוומנפלד ויקי אדמקר, לסערת גילוח הזקנים בצה”ל, הזינוק בסקרים, הרפורמים – וגם האירוח בשבת.

לפיד נשאל בפתח הראיון האם הוא מתמוגג מנחת מהסקרים, הצופים לו זינוק אל מעבר ל-20 מנדטים.

“לא. אני עובד מאד קשה. אני מאמין רק בעבודה קשה. לדבר עם אנשים ולהסביר ולנסות לגייס לדבר הזה שבמדינה אנחנו זקוקים אחד לשני. אנחנו לא נגיע לשום מקום אלא ביחד. זה הדבר שאני מאמין בו. הסקרים באים והולכים. אני לא מתמוגג, יותר טוב סקרים טובים מרעים, אבל אין בחירות מחר ואין לזה משמעות.

“אני אסע בערב לאשקלון להיפגש עם אנשי ליכוד, להסביר להם שהגיע הזמן להתחיל דרך חדשה. הם מקשיבים לי יחסית בקלות, כי הם יודעים שאני בא מבית שבו גדלתי על מנחם בגין. אני מסביר להם שאנחנו צריכים להפסיק במונחים של שבטים וקבוצות, ולחשוב איך מתגייסים ביחד”.

אתה חושש מפריימריז אצלך במפלגה, נשאל לפיד.

“נבחרתי לשלוש קדנציות, היות והקדנציה הראשונה התקצרה ביותר מחצי – אז הוספנו קדנציה אחת בהמשך על דעת הסיעה. אין שום סודות בדבר הזה. ברוב המפלגות זה המצב הזה. אין שם פריימריז. בוודאי שיהיו פריימריז. אבל רק לתפקיד שלי. לחברי הכנסת זה דבר משחית. זה מאפשר לקבוצות קטנות עם כסף להשתלט על מפלגות גדולות.

“ודבר נוסף – חברי כנסת מהליכוד והעבודה יושבים באותה מפלגה, אבל אף אחד לא רוצה שהשני יצליח בעבודה שלו, כי אז הוא עלול להיות לפניו בפריימריז”.

על מתווה הכותל הרופרמי אמר לפיד: “בוודאי שמאשר את ההסדר בכותל. אנחנו צריכים לזכור את העקרון שכל יהודי באשר הוא יהודי. חטא או לא חטא. בכותל המערבי אני מבין את הרגישויות. הרפורמים והקונסרבטיבים ונשות הכותל היו רוצים להתפלל ברחבה המרכזית, אני חושב שמי שלא רוצה זה דווקא האורתודוקסים.

“אבל אני אומר: מה המטרה שלנו? להפריד, לפצל ולשסע או לחבק ולאהוב. החיים מלאים בפשרות. היהדות שאני מכיר, שעליה גדלתי, הייתה יהדות שלא עסקה כל היום בציציות של אחרים ולהצביע באצבע מאשימה. צריך להגיע למתווה ולעבוד עליו עם החרדים ביחד.

“הרי בסופו של דבר עבדו עליו עם החרדים. מי שבנה את המתווה הוא אביחי מנדלבליט, שהוא איש דתי, שחשב שאנחנו צריכים להגיע לפשרה כי בסוף החיים הם כאלה שבסוף צריך למצוא פשרות, שאף אחד לא יהיה מאה אחוז מאושר.

איך חיילים חרדים יכולים לשרת בצה”ל אם יש פקודות כמו פקודת הזקן החדשה? נשאל יו”ר יש עתיד.

“יש הרבה אי הבנה בדבר הזה. אני יאיר לפיד אלחם בכול כוחי אם אי פעם חס וחלילה תהיה פקודה שחייל חרדי יצטרך לגלח את זקנו. לא יהיה כדבר הזה במדינה של העם היהודי”.

• חייל חרדי נשפט ביממה האחרונה…

“תביאו לי את המקרה ואני אלך לצבא לעזור לו. התקנה הזו לא נועדה נגד חרדים, אלא נגד חילונים שניצלו את העובדה שיש חרדים בצבא כדי לפטור את עצמם מחובת הגילוח. תדע, אין דבר כזה במדינת יהודים שיכפו על חרדים לגלח את זקנם. מיד לכולנו עולה התמונה בזיכרון – אני לא רוצה לחזור. כולנו מבינים…”

על המחוז החרדי במשרד החינוך אמר: “המחוז החרדי הוא פתרון להרבה מאד אנשים צעירים שמחפשים את דרכם. שרוצים ללמוד מתמטיקה, אנגלית ומחשבים כי הם רוצים לפרנס את משפחותיהם במשך השנים. זה היה חיפוש של דרך. זה היה נגד מישהו? לא הקמנו מחוז במשרד החינוך שבו יכפו על חרדים להפסיק להיות חרדים חלילה. מנסים למצוא פתרון.

“הכי טוב זה בהסכמה. מדינות צריכות לפעמים לעשות החלטות. יש חובות בסיסיות שיש לכולם”.

על היחסים עם שר הבריאות יעקב ליצמן: “אני צלצלתי אליו לפני יום כיפור. אמרתי לעצמי מתי יהודי עונה לכל יהודי אחר שמבקש להתפייס איתו. הוא עשה החלטה שהוא לא מוכן לדבר איתי. אני לא מספיק מבין כדי לדעת אם זו הפרה חמורה או לא, אבל נראה לי ברמה האנושית שזה לא בסדר. אני לא חושב שזה נכון שאישי ציבור יירדו לפסים אישיים.

“מעולם לא החלפתי מילה עם ליצמן, מה שמוכיח את האבסורד שאז דיברו שאני וליצמן תכננו פוטש נגד נתניהו. רק היום אנשים מבינים איזה דבר מגוחך זה”.

לפיד הוסיף ואמר: “לא שינתי את עמדותיי לא בשאלת הגיוס ולא בלימודי הליבה. רק חושב שאת הדרך היה צריך לנהל אחרת”.

האם הוא ישלב ח”כ חרדי בעתיד במפלגה?

“אין לי בעיה שיהיה ח”כ חרדי”, אומר לפיד. “חלק מהאחדות ישראל שאני לא שופט אנשים לפי קבוצות, אלא לפי איזה אדם הם. אחת הבעיות שלנו כחברה אנושית שאנחנו מסתכלים כל הזמן על השבט”.

•  לארח אותך לשבת הקרובה?

“תהיה קצת בעיה להגיע ולחזור. יגאל (-גואטה) עצמו הזמין אותי לסעודת שבת ולא נכנסנו לפרטים איך מגיעים ואיך חוזרים. אני לא עושה את עצמי. אני לא שומר מצוות. אני מכבד ואוהב את היהדות, אבל אין לי הגדרה עצמית בלי היהדות שלי. להבדיל מאבא שלי, אני אדם מאמין. אנשים מזהים זיוף נורא בקלות. גואטה הזמין אותי לסעודה ואני לא רוצה להביך אותו על ענייני חוטא ומחטיא. הוא איש נחמד ובטוח שיש לו משפחה שאשמח לפגוש…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יאיר והזקן.
    10/03/2016 11:09
    זולטן
  1. יאירי, הדתיים במילא לא ילכו איתך–פשוט זוכרים לך, ופרט לכך אף-אחד לא אוהב זיקיות שמחליפות צבע וטבע לפי הסביבה.
    גם בעוד מאה שנה לא תהיה ראש-ממשלה–אתה קטן מדי בשביל זה ובגילך כבר לא גדלים.