המפכ”ל עם נתונים מטרידים: 59% ממורשעי הרצח בישראל – ערבים

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת: "תפקידי לא לתפוס את הבליין כשהוא נוהג הביתה שיכור, אלא לצמצם את האפשרות שיעלה על ההגה במצב כזה" • ואיזה ספרים הוא רוצה ששוטרים יחלקו לילדים?
דוד ליבוביץ
ל' שבט התשע"ו / 09.02.2016 14:40

המפכ”ל, רב-ניצב רוני אלשיך, הופיע היום (שלישי) בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לרגל יום ההצדעה למשטרה, שיזם ח”כ מיקי לוי.

“היוזמה להצדיע למשטרת ישראל היא חלק בתהליך בניית אמון הציבור”, ציין אלשיך. ”המשטרה לא יכולה לתפקד בלי אמון הציבור. המשטרה משרתת את הציבור באופן הדוק ויומיומי. אם לא יהיה ציבור שמדווח למשטרה, הציבור יעבור למדרכה השנייה. המשטרה מונה 30 אלף שוטרים ו-36 אלף מתנדבים והם הכרח במשטרה כדי לשרת את הקהילה”.

בדבריו, התעכב המפכ”ל על  סוגיית אמון הציבור במשטרה: “אמון הציבור במשטרה נקבע על ידי שוטר בודד בקצה ולכן מוטלת עליו אחריות עצומה. איך מייצרים מצב שהשוטר הפועל בקצה עושה זאת ברגישות, עם כל מורכבות תפקידו? אנו רוצים להגיע למצב שאב יאמר לבתו היוצאת לבילוי – הבעיה הכי קטנה תתקשרי למוקד 100”.

אלשיך התייחס גם לעבריינות במגזר הערבי. “מהנתונים שבידי המשטרה עולה כי חלקם של הערבים באוכלוסייה עומד על 21%, בעוד חלקם במורשעי עבירות רצח הוא 59% – נתון חסר תקדים”, אמר.

שוטר אחד לאלף אזרחים

לטענת המפכ”ל אין מספיק שוטרים בישראל, אך הדבר לא צריך לפגוע בעבודה: “יחס מספר השוטרים ל-1000 נפש בישראל נמוך מממוצע ה-OECD. למרות זאת המשטרה צריכה להיות זמינה לאזרח.

“ברור לכולנו כמה סדרי כוחות צריך לטובת ביטחון פנים. ברור שאם צריך לנייד יום יום מאות שוטרים מהדרום ומהצפון לירושלים, הפשיעה החקלאית גוברת. שלא לדבר על התקציב הנדרש כדי להלין ולהאכיל שוטר המשרת רחוק מהבית. זה פוגע גם בהדרכות”.

ביחס לעבודת המשטרה אמר המפכ”ל: “תפקידי לא לתפוס את הבליין כשהוא נוהג הביתה שיכור, אלא לצמצם את האפשרות שיעלה על ההגה במצב זה.

“אני אולי אציב את אותם 60 מארבים בליל הסילבסטר, אבל אציב גם ינשופים ביציאה מהמועדונים, ואבדוק את האלכוהול לפני שהם נכנסים לאוטו, כדי לשכנע אותם לא לנהוג במצב כזה. ואחלק פליירים בכניסה בהם אודיע על אכיפה מוגברת ואדבר עם הרשויות שיגבירו את קווי הלילה ועוד שאטלים. כך אצמצם את הסיכוי שאזרח נורמטיבי יעבור על החוק, יסתכן ויסכן את סביבתו.

“המטרה שלי לא לשים אותו מאחורי סורג ובריח, אלא למנוע ממנו את ההתנהגות העבריינית”.

עוד אמר אלשיך בהקשר זה: “אם שוטר תנועה שעוצר מישהו נותן לילדים שבמושב האחורי ספר על זהירות בדרכים, אז יש לו מעכשיו שני שוטרים קטנים בתוך האוטו שיגידו לאבא איך לנהוג.

“זה עולה כסף, אבל הרבה פחות בסדרי גודל מכל היום לארוב לאזרחים שעברו על החוק. אם מרחיבים רגולציה ופיקוח, אפשר לצמצם אכיפה. צריך לחשוב על זה יחד עם המחוקק.

“הציבור הוא הלקוח ולא העבריין. אם אני אוכף עבירות איכות חיים בדברים בסיסיים ואם לא טיפלתי בבריונות בכביש אז אני לא מרכז את המשאבים שלי במקום הנכון, וכך אני נתפס כמי שנטפל לאזרח ולא בא לעזור לו”.

יו”ר הוועדה ח”כ דודי אמסלם סיכם: “התרשמתי מסקירה מקצועית וחדשנית. הוועדה מקבלת את עמדת השר לביטחון פנים גלעד ארדן שהתוכנית והתקציב למימושה חייבים להיות רב שנתיים ובנושא זה אנו לעזרתכם”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות