נחשף: מכתב היסטורי של גדולי ישראל נגד הרחבה הרפורמית בכותל המערבי

מכתב של גדולי ישראל מהדור הקודם קובע כי אסור לחלק את הכותל המערבי • "אין להעלות על הדעת לחלק את הכותל והקרקע הסמוכה לו לקטע של תפילה וקדושה, ולקטע של חפירות וחולין"
יוני גרין
כ"ו שבט התשע"ו / 04.02.2016 22:03

על רקע החלטת הממשלה להקים רחבה שלישית בכותל המערבי, בה תתקיים תפילה מעורבת  של נשים וגברים בניהול הרפורמים והקונסרבטיבים, מתפרסם הערב (חמישי) לראשונה מכתב מאת גדולי ישראל מהדור הקודם – שהתנגדו נחרצות לחלוקת הכותל המערבי לרחבות נפרדות.

במכתב הדגישו הרבנים את מעמדו ההלכתי וקדושתו של החלק הדרומי בכותל המערבי, וזאת ביחס לחלקו הצפוני של הכותל, הרחבה הקיימת.

המכתב שנחשף נשלח לראשת הממשלה באותם ימים, גולדה מאיר ז”ל, משום שבאותה תקופה עמדה על הפרק שאלת ביצוע חפירות ארכיאולוגיות באזור הדרומי של הכותל המערבי.

על חוות הדעת חתומים הרבנים הגאונים רבי יוסף שלום אלישיב, רבי שלמה זלמן אוירב,ך רבי בצלאל זולטי, רבי שאול ישראלי, רבי ישראל גרוסמן, רבי יצחק אריאלי ורבי אליעזר גולדשמיד.

“לפי עדויות היסטוריות התפללו ליד הכותל המערבי עד הפינה הדרומית מערבית בכל התקופות, עד לפני 150 שנה”, כותבים הרבנים ומציינים את הצהרת מועצת הרבנות הראשית, לפיה “הכותל מקודש לתפילה לכל אורכו”.

על כן הם קובעים: “אין להעלות על הדעת לחלק את הכותל והקרקע הסמוכה לו לקטע של תפילה וקדושה, ולקטע של חפירות וחולין שבו לא ניתן להתפלל”.

בנוסף למכתב צורפה עמדתו של הגאון רבי איסר יהודה אונטרמן זצ”ל, הרב הראשי לישראל, בו כתב: “שיעורו של הכותל נמשך בלי הפסק מנקודה הקיצונית שבצפון עד לנקודה הקיצונית שבדרום”.

מכתב גדולי ישראל

מכתב גדולי ישראל

מכתב גדולי ישראל

 

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות