האיש הזקן בעולם: חרדי מחיפה בן 112 שייצר ממתקים בשואה

הכירו את ישראל קרישטל, יהודי בן 112 שנים, חובש כיפה שחורה המתגורר בחיפה, שזכה בתואר לאחר שהשבוע מת יפני קשיש שהקדים אותו • בתו: "הוא שמח לשמוע. הוא קרא על כך בעיתון, חייך, אך לא יצא מגדרו"
אליעזר היון
ט"ו שבט התשע"ו / 25.01.2016 19:50

האיש המבוגר בעולם סוף סוף משלנו: ארבעה ימים אחרי שמת יאסוטרו קוידה, האיש שהחזיק בשיא גינס של האדם ‘הזקן בעולם’, יזכה ישראל קרישטל מחיפה בתואר, כשהוא בן 112 שנים.

קרישטל, חובש כיפה שחורה, הוא ניצול שואה שנולד בשנת 1903.

ל’הארץ’ סיפר כי בגיל שלוש החל ללמוד עברית בחדר. כשהיה בן ארבע למד חומש ובגיל שש – משניות. “אבא שלי היה מעיר אותי בחמש בבוקר כדי ללמד אותי. לא רציתי לקום כל כך מוקדם, אבל זו היתה חובה. אי אפשר היה להגיד לא. פחדנו מאבא. אסור היה גם לשבת על הכסא שלו”.

בימי מלחמת העולם הראשונה, כבר היה יתום מאם ואביו שנפל בשבי הרוסי נפטר גם הוא. בשנים אלו ראה קרישטל את פרנץ יוזף הקיסר הגדול של המאה ה-19 כשעבר במכונית והילדים זרקו עליו סוכריות.

בימי מלחמת העולם השניה היה קרישטל מומחה בייצור ממתקים, וכך בשנת 1940 כשהוקם הגיטו בלודז’ המשיך לעסוק במלאכתו, לעתים בסתר ולעתים בעידוד רשמי למחצה של האחראים בגטו – ובראשם מרדכי חיים רומקובסקי, ראש היודנראט, שכונה ‘מלך הגטו’.

שנה קודם סוף המלחמה נשלח עם אשתו לאושוויץ, שם היא נרצחה על ידי הנאצים. “על יום אחד שם אפשר למלא שני ספרים”, אמר בראיון.

לאחר המלחמה נישא שוב, ועלה לארץ בשנת 1950. עם הזמן החל להכין ממתקים בביתו שנמכרו בקיוסקים שבחיפה, שם התגורר.

בתו של קרישטל שולמית קופרשטך סיפרה לאתר ‘וואלה’ כי קיבלה טלפון מאנשי ‘גינס’, ששאלו מתי הוא נולד, מי הוא ופרטים עליו, ושאלו אם יש לי הוכחות.

לדבריה, “הוא שמח הבוקר לשמוע על האירוע. באתי אליו עם עיתון, הוא עיין בו וחייך. הוא לא יצא מגדרו. אבא שלי עבד קשה כל חייו. עבודה הייתה צורך בשבילו, הוא אהב את זה, הוא היה אופטימי. העריך את מה שיש לו, הוא חייך ולא כעס. הוא אוכל במידה, ישן במידה, הוא לא מגזים. הוא לא קיצוני בתגובות שלו”.

ומה יש לקרישטל להגיד על הצעירים של היום?

“העולם גרוע יותר מבעבר”, אמר ל’הארץ’. “אני לא אוהב את הפתיחות פה. הכל מותר”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות