אובמה: “המאבק בדאע”ש לא מלחמת עולם שלישית”

ברק אובמה נשא את נאום 'מצב האומה' האחרון שלו כנשיא ובו התייחס לשורת נושאי פנים ולמאבק בדאעש • הנשיא נמנע מלהזכיר את ישראל במהלך הנאום • על דונאלד טראמפ: "פוליטיקאים שמעליבים מוסלמים לא מקדמים אותנו"
אליעזר היון
ג' שבט התשע"ו / 13.01.2016 09:45

נשיא ארה”ב ברק אובמה נשא הבוקר [רביעי] את נאום ‘מצב האומה’ המסורתי שלו בפעם האחרונה בכהונתו, והתייחס לשורת נושאים, כשהוא נמנע מלהזכיר ביניהם את ישראל.

הנשיא הזכיר את הכלכלה האמריקנית וטען כי שיקם את ארה”ב מן המשבר בו היתה נתונה כשהתמנה לתפקידו: “אנו במרכז השגשוג הגדול ביותר של שוק העבודה במגזר הפרטי בהיסטוריה האמריקנית. תפקידנו הוא להביא את השגשוג לכל שכבות האוכולוסייה. כדי לעשות זאת אנו מחוייבים לתת חינוך ולימודים גבוהים גם לאלו שידם אינה משגת”.

ביחס למלחמה בארגון הטרור ‘המדינה האיסלאמית’, הבהיר הנשיא כי לא מדובר ב’מלחמה עולם’: “בעוד שאנו מתמקדים בהשמדת דאעש, טענות מוגזמות על כך שמדובר במלחמת העולם השלישית רק משחקות לטובתם. צריך אמנם לעצור את פעילות המוני הלוחמים על מכוניות שטח והנפשות מעוותות המתכננות בבתים ובמחסנים לאיים על אזרחים, אך הם אינם מהווים איום קיומי על מדינתנו”.

לדבריו, “זוהי התעמולה שדאעש רוצה לשדר לעולם כדי לגייס לוחמים ואנו לא צריכים לעזור להם כדי להראות שאנו רציניים. אנו גם לא צריכים להרחיק בנות ברית בתואנה השקרית שדאעש מייצג את הדת הגדולה בעולם”.

אובמה הזכיר את בן לאדן כשאמר בגיחוך: “אם אתם מטילים ספק במחויבות של ארצות הברית להיאבק בטרור – תשאלו את אוסמה בן לאדן. תשאלו את מנהיג אל-קאעדה בתימן שחוסל בשנה שעברה ואת מבצעי הפיגוע בבנגאזי שיושבים בבית הכלא”.

בהצהרה מפתיעה קבע הנשיא כי ארה”ב תהיה הראשונה שתמצא תרופה למחלת הסרטן. הוא הזכיר את רפורמת הבריאות שלו כשאמר: “שירותי רפואה נגישים הם נדבך משמעותי בעזרה למשפחות העניות”.

הנשיא התייחס במרומז גם למועמד דונלד טראמפ ולהתבטאויותיו כנגד המוסלמים: “פוליטיקאים שמעליבים מוסלמים לא מקדמים אותנו, הם רק מרחיקים אותנו מהמטרות שלנו. אני מבקש מכם שתשמיעו את קולכם ואת דעתכם. גם אני כאזרח, אחרי שאסיים את כהונתי אעמוד לצדכם. לצד כל מי שיקדם את הנדיבות, המעורבות ואת האיחוד. כי אני מאמין בשינוי – אני מאמין בכם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות