הפנטגון בדו”ח סודי: היקף החומר שחשף סונודן “מדהים”

דו"ח סודי ביותר של הפנטגון, שנערך בכדי להעריך את הנזק שנגרם מהדלפת מסמכי ה-NSA בידי סנודן, פורסם ב'גרדיאן' • "היקף הידע המסוכן הקשור ליכולות מודיעין האמריקנית שנחשף - מדהים"
כ"ג אייר התשע"ד / 23.05.2014 14:15

דו”ח סודי ביותר של הפנטגון, שנערך בכדי לשער את הנזק שנגרם מהדלפת מסמכי ה-NSA (הסוכנות לביטחון לאומי) בידי אדוארד סנודן, הגיע למסקנה, כי “היקף הידע המסוכן הקשור ליכולות מודיעין האמריקנית שנחשף, מדהים”. כך מפרסם הגרדיאן.

הגרדיאן השיג את הדו”ח בתביעה לחשיפת מידע על פי חוק חופש המידע (FOIA) שהוגשה למשרד לביטחון לאומי בתחילת השנה. הדו”ח בן 39 העמודים, הוכן בחודש דצמבר, והוגש תחת הכותרת: “הערכה ראשונית, השלכות כתוצאה מחשיפת חומר מסווג בידי קבלן NSA לשעבר”.

בעוד הדו”ח מכנה את ההדלפה “חמורה”, הממשלה עודנה מסרבת לחשוף שום פרט התומך במסקנות הדו”ח, החומר ששוחרר עבר ביקורת מקיפה, וצו נשיאותי הגן על פרסום חלק מן החומר שדרש הגרדיאן. רק 12 עמודים מן הדו”ח הותרו לפרסום, ועורך דין במשרד המשפטים אמר כי ייתכן והוא ישוחרר בהמשך השנה.

סטיבן אפטרגוד, מנהל הפרויקט הממשלתי של השמירה על סודיות בפדרציית המדענים האמריקנים, הטיל ספק בהחלטה שלא למסור פרטים ספציפיים. לדבריו, “מהותו של החלק שפורסם הוא, כי היקף הידע שנמצא בסכנה הקשור ליכולות המודיעין האמריקני הוא מדהים, אבל פירוט האמירה ומשמעותה נאסר לפרסום”.

הדו”ח עוסק רק בפרסום מידע של ה-NSA הנוגע לשאר סוכנויות המודיעין, והוא הופץ במספר מפקדות צבאיות אמריקניות ברחבי העולם ובכל ארבעת מרכיבי הצבא האמריקני.

הדו”ח המסווג צוטט לראשונה בידי מזכירות המדינה בהודעה שפרסמה ב-9 לינואר, בנוגע לנזק ביחסי חוץ שגרמו ההדלפות. הדו”ח צוטט פעמים רבות, בעיקר בידי המחוקקים רוג’רס ורופרסברגר, כאומר כי אנשים בארצות הברית נמצאים בסכנה בעקבות הדלפותיו של סנודן.

המחוקק רוג’רס צוטט אומר כי סנודן הדליף מסמכים הנוגעים לפעולות חיוניות של הצבא האמריקני על כל שלוחותיו, וכי “הדו”ח מאשר את הפחדים הכי גדולים שלי – מעשיו של סנודן מעמידים אנשים רבים משלנו בסיכון גבוה, והדלפותיו עלולות להביא לתוצאות קטלניות באשר לחיילינו”. אך שום פרט בחלק שפורסם איננו מאשר את טענותיו של רוג’רס.

לא הוא ולא כל מחוקק אחר חשף פרטים ספציפיים מן הדו”ח, אך הם המשיכו לזרוק את המילה “נזק” בראיונות עם עיתונאים ובמהלך ההופעות בתכניות האירוח.

החלק שהותרו לפרסום של הדו”ח שהגיע לידי הגרדיאן אומר רק כי הוא “מעריך בסבירות גבוהה כי הדלפת המידע בידי קבלן NSA לשעבר… ותהיה השפעה חמורה על הביטחון הלאומי של ארה”ב”.

החומרים שהותרו לפרסום לא מעריכים את כמות המסמכים שסנודן לקח, אם כי רוג’רס ורופרסברגר ציטטו מן הדו”ח כי מדובר בכ-1.7 מיליון מסמכים.

הוושינגטון פוסט ציטט מקורות אנונימיים, שדיווחו באוקטובר האחרון כי סנודן “הוציא את המסמכים מהרשת הסודית ביותר, המנוהלת על ידי סוכנות הביון והביטחון, ונמצאת בשימוש על ידי זרועות המודיעין של הצבא, חיל האוויר, חיל הים וחיל הנחתים”. ההודעה טענה עוד כי סנודן “לקח 30,000 מסמכים הכרוכים בעבודת המודיעין של אחד מהשירותים”, וכי הוא קבל גישה למסמכים דרך מערכת JWICS (מערכת התקשורת המשותפת של עולם המודיעין).

בן ויזנר, פרקליטו של סנודן מטעם האגודה לחרות האזרח האמריקאית, אמר: “דו”ח זה, הוא מה שהופך את הטענות הלא מבוססות של פגיעה לכאורה בביטחון הלאומי, הוא מדצמבר 2013, ורק החודש הודה קית’ אלכסנדר (מפקד ה-CSS – המרכז לשירותי ביטחון) בראיון שהוא ‘לא חושב שמישהו באמת יודע מה הוא [סנודן] לקח איתו באמת, בגלל הדרך בה הוא עשה את זה, אין לנו דרך מדויקת לדעת’. או במילים אחרות”, טוען ויזנר, “הערכת הנזקים של הממשלה מבוססת כולה על ניחושים, ולא על עובדות או ראיות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות